Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3039 ggr
Thea
0

Dagens upptäckt!

Man blir inte mätt på "vanlig" mat!

Idag blev vi bjudna på lunch på ett ställe där det verkligen var att välja mellan pest eller kolera. Jag valde en vegetarisk tacogratin med potatis, majs och bönor i någon form av tomatsås. Den verkade vara väldigt fettfattig….

Jag tog den vanliga mängden man jag numera är van att äta och det är närmare hälften av tidigare portioner. Nu förstår jag varför! Man blir ju inte mätt på "vanlig" mat!!! Förvånad När jag ätit upp så var jag fortfarande hungrig, men isåg att avsteget från LCHF skulle bli ännu större om jag tog en portion till.

När vi kom tillbaka efter lunch tryckte jag i mig 2 st finncrisp med så mycket smör jag bara kunde klämma på! Det mättade lite grann iaf.
Men nu på eftermiddagen har jag varit mycket mer hungrig än jag brukar vara. Har haft lite nötter att glufsa i mig, en eftersom smöret tog slut på lunchen kunde jag inte äta mer finncrisp….

I skrivandet stund VRÅLAR magen och det brukar den inte göra vid det här klockslaget en normal dag.

Med facit i hand skulle jag ätit risgrynsgröten i stället med bregott som också fanns som tillval.

Vad då "fett ger minst mättnadskänsla"??? Skrikandes

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Emea67
0

Mina portioner har också minska drastiskt till en tredjedel av vad de var förut all på jobbet tycker att jag äter så lite och undrar om jag blir mätt! Har inte gjort några avsteg ännu och hoppas att jag slipper på lång lång tid, men jag förstår ditt dilemma. Tack för upplysningen bra att ha i bakhuvudet om jag skulle hamna i samma sits någon gång.

Emea

Lehane
0

Jo det där är underligt. Efter runt 7-8 veckor på lchf äter jag volym o viktmässigt sätt betydligt mycket mindre portioner och blir mätt och förblir ohungrig i 4-8 timmar!

Om min sambo har bestämt en heldag på stan med familjen äter jag lite mer än än mättnadsgränsen och nöjer mig sedan med vatten och kanske en espresso på et 12 timmar shoppingpass! Glad

Adur
0

Jag äter samma lunch som de andra på jobbet men hoppar över riset, pastan osv. Idag åt jag t ex enbart köttgrytan - i normal mängd - som serverades. Lite kaffe med grädde som efterrätt.

Mina kolleger, som åt både ris och gryta, var hungriga vid 14-tiden och måste äta igen (mackor och frukt!) till eftermiddagsfikat. Själv stod jag mig finfint till middagen, utan något mellanmål.

De är tvungna att följa sin egen tretimmarsdiet, utan att ens reflektera över att det kunde vara på annat sätt…

parsley
0

Påståendet att fett inte hänger ihop med kaloriteorin. För att bli mätt behöver man äta ett visst antal kalorier. Samtidigt är magen en behållare som ska fyllas. Ju större massa kalorierna omfattar desto mättare blir man. En klick smör är liten i storleken, men kaloririk, alltså blir man inte mätt.

bazz
0

Fett hämmar magsäckstömningen. En av de stora anledningarna till att fett mättar snabbt och länge. Man använder magsäcken som matförvaring ungefär som en varg! Elegant lösning, eller hur. Märker när jag någon gång har överätit (ögonen är ibland fortfarande större än magen) så tar det väääldigt lång tid innan magen känns normal igen.

matsmurfen
0

Åsikterna huruvuda fett mättar går tydligen isär fortfarande… Äter jag lite men fet mat så blir i alla fall jag (också) mätt….

Thea
0

#4: Förstår inte riktigt var du vill komma….Att det ÄR mängden som mättar eller att det är en myt?

För min del verkar det vara fettet som mättar, men det tar längre tid innan mättnadskänslan infaller sig. Därför äter jag dubbelt så långsamt idag! Igår på julmiddagen (oxfilé och bea!) med jobbet hade jag halva tallriken kvar när resterande sällskap var färdiga. Flört 

H. Thea

Wildrat
0

#7 Myten är sådan att de tror mängden mättar, inte kvaliten på maten. Eftersom fett innehåller dubbelt så mycket kalorier som det andra kan man bara äta hälften så mycket på den kalorimängd man är tilldelad och då blir mängden i matsäcken för lite, enligt inoutarna.

Thea
0

#8: Aha! Tack för förtydligandet!

H. Thea

[Sias]
0

BOVEN i hungerdramat -KOLHYDRATERNA/sockerkedjor  Speciellt för den som är socker/kolhydat-känslig behövs det väldigt, väldigt lite av sånt för att boven ska slå till.

Just det är en stor orsak till att jag valt att satsa på LCHF. 

Före LCHF, när jag åt en måltid med t ex råris  så slog hungerkänslor till efter bara ett par tuggor ris. Hungrig så det värkte i mellangärdet - som inte gick att få hejd på hur mycket jag än åt - bara blev värre. Mådde dåligt!

Tack vara denna sajt, och det som de med erfarenhet av detta delat med sig av - har jag förstått  att det jag kände av inte handlade om HUNGER, utan om SUG!  Ett omättligt sug efter sockerkedjor/ kolhydrater.

att detta omättliga sug ges näring när man fyller på med sockerkedjor/ kolhydrater  - kroppen skriker efter mer, mer , mer. Men MER hjälper inte, tvärtom! Det enda som hjälper är att helt avstå från att äta sånt som orsakar detta sug.  Att sätta stopp på ekorrhjulet, för att MÅ BRA!

Lärt mig känna skillnaden på HUNGER och SUG!

Med LCHF-kost håller jag mig mätt länge - på mindre portioner. Behöver inte mellanmål eller äta något sent på kvällen (som tidigare var ett måste). Tack vare - som jag ser det - att LCHF-kosten är FRI från sånt som ger näring till det omättliga suget.

(Suget bortblåst efter bara några dagar med LCHF).