Nybörjartrött - vitaminer
Jag har ätit LCHF i drygt en vecka nu och jag är såååååå trött.. ont i benen som träningsvärk och sömnig. Det jag saknar mest är frukten.. drömmer om apelsiner tex.
Jag funderar på det där med vitaminer.. vilka behöver man tillföra mer än D? Tänker mej att C är en trolig brist.
Ät en bit paprika någon gång ibland, då? Socker motverkar C-vitaminupptag, så Livsmedelsverkets rekommendationer är nog ändå ganska högt ställda.
Äter du ägg behöver du inte lägga till några vitaminer. En del verkar behöva magnesium i början.

Om det är ett krampliknande tillstånd du har i benen hjälper ofta lite magnesium.
Teoretiskt sett så skulle vi kunna hamna lite lågt på just c-vitamin, men samtidigt så behöver vi på vår kost antagligen mindre av både vitaminer och antioxidanter eftersom det bildas så väldigt lite fria radikaler när man äter lite kolhydrater och bra fetter..
Skulle du vilja ta ett c-vitamintillskott så räcker det säkert att knäcka en tablett i 4-5 bitar och bara ta en skärva om dan.
En LCHF:are behöver knappast mer än 30mg/dag
Tar man onödigt mycket får man bara en väldigt "dyr urin" 

Efter 8 månader behöver jag fortfarande magnesium. Som allt annat är det olika från person till person.
Missar jag en enda dag så får jag kramp i vaderna på natten.
Jag har hittat bra och billiga kapslar : 'Magnesium Caps, 500 mg naturellt magnesium' från WNT, ett sport och fitness företag, köpt på en hälsokost. 89:- tror jag det var för 100 kapslar.
Jag har betalat ca 8 gånger mer för tabletter där en dagsdos kostade 7,50. Så de här är ekonomiska och funkar lika bra.
Agneta
C-vitamin är dessutom giftigt ih höga doser, uppemot 1g som är ganska vanligt. Hörde något på en föreläsning, Medicin för tekniker, eller vad det var.
Symptomen du beskriver skulle helt enkelt kunna vara abstinensbesvär om du är van vid att äta socker sen innan.
Kolla också att du äter tillräckligt. Minst ca 1400 kalorier behöver kroppen bara för att gå runt när det gäller alla funktioner och reparationer. Du kan äta mycket mer, men om du äter mindre så skadar du din kropp.
Att man är seg när kroppen ställer om från kolhydratförbränning till fettförbränning är jättevanligt. Det kan ta några dagar (väldigt olika), men när man väl är över på "den andra sidan" så vittnar de flesta om att man får mycket mer energi än man nånsin haft tidigare. Det är helt värt några sega dagar.
Lycka till!
Skulle nog gissa på, efter som du bara hållt på i en vecka, att det är övergångsbesvär.
Innan du börjar med en massa dyra tillskott, avakta någon vecka och se om det blir bättre först.

Känner man sig orolig och vill ta extra c-vitamin ändå så rekommenderar jag att man köper askorbinsyra i kryddhyllan och blandar ut en knivsudd i lite vatten. Billigare än tabletter och så slipper man sötningsmedlen. Men lite paprika är förmodligen ännu bättre. Själv är jag allergisk mot paprika, så jag kör lite askorbinsyra då och då.

Du skulle också kunna äta lite mer kolhydrater tills det lättar. Jag tror att dina besvär beror på att musklerna får för lite energi.
Jag förstår inte varför man ska göra så plågsam övergång
Ja det är väl som med ett plåster. Skall man dra av det snabbt eller långsamt. Är nog en smaksak eller snarare en läggningsfråga!
De första dagarna var värst vad det gäller suget efter sött, nu tycker jag det går bättre. Förra veckan åt jag konstant kändes det som.. jag var proppmätt men ändå sugen. Då slank det ner en ostbit eller en nöt.
Jag äter två ägg i äggröra med grädde och ost och en tredjedels paket bacon till frukost. En bit paprika kan slinka ner oxå men jag blir oftast så mätt på ägg och bacon.
Sen blir det något med kött eller fisk ett mål och oftast rester eller något annat på kvällen. Grönsaker som sallad, gurka, purjolök eller broccoli finns med oxå.
Menar ni att det kanske är för lite??? Jag är proppmätt!!!
Men som sagt på eftermiddagen blir jag sååå trött.
Jag var faktiskt in och köpte D-vitamin idag men jag låter bli C då om det ändå inte gör nytta. Jag har aldrig tidigare ätit tillskott så det känns ju lite jobbigt om man måste börja nu. :)
Tack för alla era svar.
Se till att dricka mycket vatten.
Åå vatten… hm.. ja de första dagarna fullkomligt hällde jag i mej vatten.. och kissade ut lika mycket.
Jag som vanligtvis brukar dricka mjölk. Jag tycker inte vatten är gott men med några droppar citron i så går det ner. Nu dricker jag ganska lagom vad jag tror själv, knappt ett par liter om dagen kanske.

Svårt att veta, men det låter som att du äter lite lite mat. Vissa behöver äta en del kolhydrater för att inte få för liten aptit. Du skulle kanske kunna lägga till lite rotfrukter eller så, åtminstone ett tag.
"14
För lite?? Oj.. Jag tycker jag är mätt så det nästan kommer ut ur öronen ibland. Det brukar gå ganska precis fyra timmar mellan mina måltider innan jag blir hungrig och rotfrukter får man äta det??
Godissuget har varit måttligt men i går kväll tog det över.. Då åt jag mörk choklad med vispgrädde.. annars brukar det räcka om jag äter en ostbit.
Om jag får säga det själv så tycker jag att jag varit ganska duktig som klarat mej så här länge. ;) Två veckor på lördag.
Åå vad jag saknar mjölk! DET är värst att låta bli. Jag har aldrig varit utan mjölk någonsin.

Rotfrukter är det många här som inte äter, men vad som är förbjudet är väl upp till var och en. Det var bara ett tips ifall du blir för mätt på den kost du äter nu.

Rotfrukter är det många här som inte äter, men vad som är förbjudet är väl upp till var och en. Det var bara ett tips ifall du blir för mätt på den kost du äter nu.
Tips för trötta personer.
Vill bara tala om vilka besvär jag hade innan jag började med 375mg magnesium per dag som kosttillskott.
1. tydlig omotiverad trötthet (känns som om man har för lågt blodsocker, trots att man inte har det), Det hjälper inte att äta och vila för att få bort den tröttheten.
2. mycket snabb viktuppgång som sammanfaller i tid de månader man har varit som tröttast, samtidigt som man inte äter mer än vanligt.
3. tillfälligt svaga muskler och långsamma rörelser, man kan inte röra sig snabbt även om man försöker.
4. torra ögon under en timme varje morgon, (mycket tydligt litet besvär som rättade till sig direkt efter ett enda piller magnesium)
5. ineffektiv sömn, går långsamt att vakna
6. extra obehag av både vinterkyla och sommarhetta.
För en sammanfattning av den modernaste kunskapen om vitaminer/mineraler, se denna guide:
http://www.mjolkframjandet.se/__data/assets/pdf_file/0020/2567/Vitamin_och_mineralguiden_07.pdf