Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1746 ggr
riotflickan
0

Förlossnings-snacks?

Tjoho!

Har nu 6 veckor kvar till beräknad förlossning, men enligt alla tecken kommer det att ske lite innan… denna bebis vill UT!

Börjar fundera på vad man ska ha med sig till förlossningen, då framförallt i mat-väg. Vad jag förstått så kommer man under själva förlossningen mest erbjudas flytande föda av juice- och smoothie-typ. En massa snabba kolisar alltså.

Vad skulle jag kunna ta med mig som inte ger en jäkla socker-rush med påföljande blodsocker-dipp? Jag har tänkt i banorna power-bars, protein-dryck etc. Finns det nåt man kan göra själv hemma, nån slags nöt-bräck med kokosfett kanske? Behöver jag säga att det är ENKELHET som är ledordet. Babybelostar lär det ju åka med ett gäng.

Jag äter inte kött och fågel, men väl fisk, ägg och mjölkprodukter. Äter en väldigt o-strikt LCHF, kanske snarare något mitt emelllan GI och LCHF. Tål dessutom inte fibrer pga IBS. (Linfrö och liknande är big no-no!)

Dessutom behöver jag tips på hur jag ska hantera sjukhusmaten, be om extra smör och skippa potatisen? Jag är rädd för att det kommer att bli tillräckligt svårt att få kött-fritt.

Alla tips mottages tacksamt!

Braille
0

Jag har ingen erfarenhet och bollar därför vidare frågan till nästa. Vill bara önska dig stort lycka till med förlossningen och hoppas att allt går vägen.

Noterar dessutom att du redan verkar veta rätt bra vad som funkar för dig. Lyssna på din kropp och våga be om det den behöver! Lite krångel har ingen dött av :)

Stor kram!

jaghetersophia
0

Varför inte unna sig att äta det som erbjuds? Vad gör en dag i resten av livet? Jag tror man behöver lite energi och extra kolhydrater före och efter en förlossning.

riotflickan
0

Oj, glömde skriva att jag inte äter såhär pga övervikt eller sockerberoende… Det är dels pga min IBS och dels för att jag helt enkelt mår bra av det!

Jag VILL helt enkelt inte ha några snabba kolisar för jag tror inte på att ha ett blodsocker som åker upp och ner som en jojo under förlossningen. (Eller någonsin i livet…) Som sagt äter jag inte jättestrikt, äter en del frukt och grönsaker.

Tack för peppningen! Krångla har jag gjort hela livet… Skrattande

missaz
0

Ojoj, svårt att ge tips när du inte äter kött… Men några kokta ägg och en tub majonäs kan väl vara bra att ta med? Turkisk yoghurt blandat med lite grädde i en bytta om du vill ha något mer läskande? Eftersom du äter nötter kan du väl ta med en påse sådana. Man kanske inte hinner fixa en sallad hemma om förlossningen går snabbt, men känner du att tid finns kan du (eller mannen) ju fixa en matdosa med en snabbfixad räksallad (isbergssallad, gurka, räkor, ost och kokt ägg med god dressing) att äta efteråt. Gott!

[Pennylane1]
0

ja makadamianötter som är så supergoda och dessutom kolhydratsfattig! OCh paranötter!

Melindrea
0

Varför inte testa äggmjölk som dricka? Det finns en hel del recept på det - tror det ska vara ägg, vatten och fett mer eller mindre. Dock, testa innan - jag får inte ner det! =)

missaz
0

Som #6 säger; äggmjölk är ju super om det funkar för dig! Gott och nyttigt och näringsrikt. Prova!

riotflickan
0

Ska gå på nötshopping då!

Äggmjölken har jag aldrig testat, kanske är dags nu?

Tack för alla tips, ös på bara!

[Pennylane1]
0

prova absolut äggmjölk, det är min räddningsplanka mååånga frukostar när jag inte orkar /ids göra nån  större affär av frullen, vet att jag får i mig det jag behöver, lägger i lite pulver kaffe och/eller kakao pepparkakskryddor , eller bara kanel t.ex. Går att variera mycket!

[Karro]
0

jag kommer också att vara i den där sitsen snart… vågar inte ens tänka på maten….

Vimsan
0

Säg till dom på sjukhuset att du inte tål kolhydrater, kött och fågel. Det borde dom klara av…..   =)   Lycka till =)