Kolhydrater
Det pratas om kolisar hit och kolisar dit. Några skriver om att man får inte äta mer än 25gram/dag medan andra menar att bara man håller sig till under 100gram/dag så leder det till viktminskning.
Finns det någon som kan bringa klarhet i detta här och nu?
Att det är individuellt förstår jag men jag är bara ute efter dom stora linjerna.
Du svarade själv på din fråga. De stora linjerna är individuella.
Teorin går ut på att en rejäl minskning av kolhydraterna du får i dig sänker insulinnivån i blodet. Insulin agerar som en spärr (gradvis…) för hur mycket energi fettcellerna släpper ifrån sig.
Sedan är inte nödvändigtvis jättelite perfekt för alla, eller ens nödvändigt. Många verkar utgå från <= 20 gram/dygn, men till sist är det upp till dig själv.

Får och får, det är ingen som står med en piska och förbjuder mig att äta ditten eller datten.
Jag har ingen aning om hur mycket kolhydrater jag äter per dag, men jag låter bli att äta bröd, pasta, potatis, rotsaker och frukt. Jag går ner i vikt, men ganska långsamt. Det är ok för mig. Mitt humör är mycket bättre nu. Om jag äter tex lussebulle eller nåt annat lyx känner jag att jag slirar lite och mår inte lika bra. (Därför vill jag just nu höja dagliga intaget en smula för att bättre klara det jag vill under julen. Men det kommer ju inte bli i närheten så mycket godis och kakor som tidigare jular. Det är bara jul en gång om året, och då vill jag njuta av saker som även smakar jul.)
Efter jul drar jag ner igen, och fortsätter på en nivå jag trivs med.
Så funkar det för mig allafall.
Kan det vara så lätt? Visserligen går jag ner tillräckligt fort utan att räka så hårt på det. Ni får förlåta mig men jag får inte ihop det riktigt. Allt är lite luddigt. Men funkar det så funkar det och det gör det.
tack för hjälpen

Ja, svårt är det då inte, tycker jag…
Själv måste jag hålla mig under 12 g / dag för att inte få suget tillbaka. Inte kan jag påstå att jag går ner heller. Men bra mår jag!
Jag siktar hela tiden på att hålla mig under 20-30 g/kolhydrater per dag. Men om jag "råkar" hamna något över är det ingen katastrof. Däremot får jag direkt viktökning (vatten?) om jag går mycket över 50-60 g/kolhydrater och får även tillbaka mitt socker- och stärkelsesug.
Allt handlar om dina förutsättningar, nuvarande övervikt, ev sockerberoende, din insulinkänslighet osv…
Ja, precis vad dom andra skriver så bra: När det gäller vikten så är det är helt individuellt. Vissa går ner bara genom att ta bort bröd och socker, andra måste kanske till och med ner på 5 gram eller mindre om dan. Och allt där emellan. 
Hälsovinster får vissa men inte alla, tyvärr, fast det kanske beror på att dom dels mådde bra innan och dels har andra problem i kroppen.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!