Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 2580 ggr
Teesa
0

varm choklad

typ "oboj" så vet alla vad jag menar Tungan ute

Hur gör jag det?

Min son vill ha med sig det på Mulleutflykterna, idag valde han själv oliver som matsäck o så la jag i lite pecannötter också som han älskar  +vanligt oboj. Vore trevligt att ge honom vettig dryck också (han dricker inte mjölk, tyvärr.)

greensis
0

Hos oss är "mammas specialchoklad" blandad med äggmjölk istället för mjölk som bas. Rena energikicken.

Rör i 1-2 tsk kakao, lite vaniljpulver och söta så lite som barnen accepterar. (blir mindre och mindre)

Äggmjölk är gjort på äggula & smör och finns i tusen varianter. Sök på äggmjölk så hittar du grundtråden.

Fabricati diem, pvnc!

MimLan
0

Du kan ju göra vanlig varm choklad, men på gammeldags mjölk och kakaopulver. Så kan du justera sötman till något mindre än oboj. Eller smälta ner en chokladbit, han kanske tycker det är kul att labba med sånt.

Caena
0

det var nån som tipsade om 1½ dl grädde blandat med en lite större mängd vatten som grund till den varma chokladen.
har inte prövat ännu. men blev väldans sugen på varm choklad.. 

har vid tillfälle utan mjölk gjort på ren grädde och det fungerar också. 
både med kakao och med smält chokladbit. 

äggmjölkschokladen e ja lite nyfiken på..

Miyu
0

Om du gillar lite udda varianter, blanda lika del kokosmjölk (santa marias har lägst kolhydratinnehåll) med lika del laktosfri mjölk och värm. Blanda under tiden kakao med sötningsmedel och en skvätt mjölk så det blir en smet. Häll sen i varma mjölkblandningen under omrörning. vispa grädde och ha på. Yummie!

Vid mer traditionell går det såklart bra med bara laktosfri/vanlig mjölk men då blir det högre kolisvärde.

Caena
0

uppdatering; gjorde på 100%ig choklad och grädde/vatten blandning, utan sötningsmedel.. + vispad grädde igårkväll..

fick i mig ca halva muggen.. sen var det stopp.. för det första var det så knasig smak/ bittert att jag inte kunde med det.. sen har jag aldrig aldrig någonsin tyckt om varm choklad blandat med vatten.. inte heller den här ggn då det först blandades med grädde…

nej, det blir ren grädde eller sojamjölk för mig i framtiden!!

evasch
0

Jag brukar lägga i en bit 70% choklad i ett glas med röd mjölk och grädde, in i mickron och rör om efter drygt 1 min. Mumsigt

Sedan till det där med pecannötter, förvånad över att förskolan tillåter det. I sthlm iaf ska det vara förbjudet med nötter under skol/förskoletid pga allegirisken, detta gäller även matsäckar hemifrån.
Att tänka på speciellt bland små barn är att det inte är säkert att den allergiske har kommit i kontakt med nötter innan, och har därför ingen dokumenterad allergi. Bäst att äta upp dom hemma nästa gång :o)

Jag hade ett dagisbarn som alltid hade med sig oliver, fetaost, salami…gissa om snålvattnet rann hos pedagogerna :)

Ewerhof
0

Nu gillar ju inte gossen mjölk, men det var kanske naturell som du menade?

I alla fall så kom jag på något som mina barn uppskattade: Kokar man upp mjölk och kakao och låter det kallna så smakar det mer som Pucko.

opssk
0

Jag har oxå gjort "chokladdrink" till mig o barnen med äggmjölk+grädde som bas, sedan smälte jag i mörkchokladbitar…Det kallas numera för den "lyxiga chokladdrinken" det blev alltså väldigt uppskattat!