Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2882 ggr
Lillianna
0

Vilka är era favorit Kryddor

Vore kul att höra vilken eller vilka som är era favoritkryddor och förstås vad ni gör med dem.

*Garam Masala - ABLOLUTA FAVORITEN - har den på stekt kött, kyckling, i sås med vispgrädde och smör, i köttfärssås osv. BARA BÄST!!!

/Lillianna

~ Lillianna ~

Margareta
0

Jag älskar också Garam Masala men jag gör den själv numer eftersom jag är livrädd för alla tillsatser som gör att jag far illa.

Favoriten är nog ändå alla kategorier en blandning av curry och paprika.

Jag tar ca en tsk av varje och steker ihop i en stor smörklick och använder fett/kryddblandningen istället för panering om jag steker tex torskfiléer. Hackat kokt ägg till, får steka med när fisken är nästan klar. Supergott tycker jag.

Numer pensionär i Nynäshamn

monkan
0

Jag kan inte leva utan en fransk kryddblandning som heter Persillade - det är persilja, vitlök, salt och säkert mer som jag inte vet om. En kollega till mig köper den på marknad i frankrike när han är där. Fann den för 25 år sedan och har alltid haft den hemma sedan dess. En annan favorit är en blandning som heter Rouille, men den är svårare att få tag i. Den har en paprikabas och sen är det vitlök, salt och något mer i. Supergoda helt enkelt.

En ny favorit är örtsalt från Rosendals trädgård. Det är också jättegott.

Margareta
0

Kul Monkan!

Även jag gillar persillade och sonen är galen i Rouille.
Om man rullar räkor i Rouille och sen grillar eller friterar… mums…

Vi köper dem i någon av Stockholms saluhallar eller på en affär som heter Franska kryddboden på Östermalm.

sissabella
0

dragon och rosepeppar….som krossas i mortel…som sen får puttra i lite grädde …mmm…till kycklinfile tex.

monkan
0

Margareta, jag köpte också Rouille hos Franska Kryddboden på Östermalm, men tanten dog och butiken la ner för flera år sedan!! KRIS!! Men nu har jag funnit en butik inne på östermalmshallen som har den ibland. Brukar köpa upp mig på ett par burkar då.

Ta en burk Creme fraiche + persillade eller rouille och blanda ner. Färdig god sås till allt!!

Margareta
0

#5 Monkan
oj, jag har inte varit på Östermalm på länge så jag har inte saknat vare sig affären eller tanten. Sist handlade vi i Hötorgshallen tror jag och innan dess på en "marknad" i Trosa.

[Saiva]
0

Favoritkryddor: kanel, kardemumma, kryddnejlika, färsk chili

Jag använder dem i det mesta - moussaka, turkisk yoghurt blandat med lite grädde(upp med fett%-en) kryddad med kanel och kardemumma(ev. pyttelite kryddnejlika)! MUMS!!, indiska grytor…

magma
0

Krusmyntagården på Gotland har en massa kryddor som jag gillar! (www.krusmyntagarden.se tror jag) Använder "Lenas pastakrydda" och "Het blandning" till en hel del här hemma:)

Undin
0

chiliblandning, tror knappt jag använt det sedan jag bytte kostFundersam

magma
0

Jag använder chili och chiliblandningar till det mesta- så olika det kan vara:) Om jag så bara ska steka kött så pudrar jag över lite, eller som idag i en marinad (stekte en hel kyckling i ugnen, i en sådan där "stekpåse")

Margareta
0

magma: jag använder också stekpåse så att skyn blir bevarad…

magma
0

Ja, det var ju en bonus upptäckte jag:) Hade ju haft i en hel del olja och smörklickar i påsen ihop med vitlök och kryddor- det funkade alldeles utmärkt att skeda över köttet för att höja fettandelen! Kyckling är ju annars lite väl magert…