Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 951 ggr
Mojja
0

Lite allmänna funderingar - är ny här..

Hej.

Nu har jag ätit enligt LCHF i snart en vecka och har lite allmänna funderingar..

Jag har börjat med LCHF-kosten dels för att få bukt på min svullna och bullriga mage, dels för att jag gärna vill gå upp några kilon (och den här kosten ska vara viktnormaliserande) samtidigt som jag gärna skulle vilja bli av med några centimeter kring midjan. Bör kanske lägga till att jag tränar en del (styrketräning) och vill gärna bygga mer muskler.

Magen har blivit lite bättre, dvs jag får inte längre ont i den efter maten men jag tycker fortfarande den är ganska svullen och gasig. Har också blivit rätt lös i magen sen jag började med detta. Är det här något som kommer att "ge med sig"? Hur lång tid tar det ungefär innan magen är i balans igen och svullnaden går ned?

Jag tänkte också dela med mig av min matsedel idag för att kolla om jag äter någotsånär rätt?

Frukost: 1,5-2 dl turkiskt yougurt med ca 0,5 dl hallon och en matsked krossat linfrö. 2 Finn crisp med smör, och och kalkon.

Ett par koppar kaffe med mjölk (3%)

Lunch: Grillad kyckling (ca 100g) med keso och bladspenat. 2 Finn crisp med ost och kalkon.

Ett päron, en kopp kaffe.

Middag: Köttfärsbiffar (nötfärs ca 100g), blomkålsgratäng med grädde och ost, gräddig sås.

Kanske blir det något mer att äta senare i kväll.

Låter det okej? Jag har lagt till lite frukt och sådant för att jag är livrädd att gå ned i vikt. Är 163 cm och väger 52..

Wildrat
0

Sluta främst med finn crisp och linfrön så kommer nog magen att må bättre. Min mage gillar inte fibrer alls. Jag blir bullrig och lös av det. Sen gillar inte min mage spenat heller men jag satsar mina pengar på att din mage inte gillar fibrer och spannmål.

Mojja
0

Ja, så kanske det är. Själv hade jag en tanke om att det är alla mjölkprodukter som gör det. Har tidigare trott att jag varit laktosintolerant men testar nu om det egentligen är kolhydraterna som "spökar".. Jag ska prova att plocka bort dt ett par agar och se hur det känns.

Lehane
0

Rent spontant skulle jag säga att du äter för lite och att du äter förlite nyttigt fett som smör, äggula, fett kött, fet fisk, feta ostar, creme fraiche, grädde och majonnäs.

Precis som #1 tycker jag att du ska skippa finn crispen och har du en känslig mage vara försiktig med fibrerna.Skrattande

Mojja
0

Vad menar du med att jag äter för lite? För lite rent generellt, eller av något speciellt. Förtydliga gärna.. Grädde och ägg, fet fisk mm äter jag ju.

Ovanstående var vad jag åt idag. Igår åt jag t ex lax i grädde med äggröra..

Men jag ska definitivt prova att skippa fibrerna och se om magen blir bättre :)

letw83
0

Dom menar nog att du äter för lite fett, tex är keso inte särskilt fett och inte heller kalkon.

Jag har själv trott att jag var laktosintolerant, men inte blivit riktigt bra ändå, trots laktosfri kost i 2 år. När sambon började med lchf pga övervikt så hakade jag på för att stabilisera humöret och bättre mage följde med på köpet:) Men fuskar jag så sätter den igång direkt.

Jag har precis som du snarare undervikt än övervikt och vill inte heller gå ner. (165cm/ 52 kg)

Mojja
0

Ok tack. Jag kanske skulle ha varit lite tydligare med hur mycket grädde smör mm jag haft i maten, men det är sant att jag kan ju välja fetare kött också..

Ja, jag har också hållt på med en laktosfri kost i ett par år men det hjälper inte, även om det varit bättre i vissa perioder.

Vad spännande med någon som har samma "problem" som jag. Hur länge har du ätit LCHF och vad har du uppnått för resultat än så länge? Har du gått upp/ner något i vikt/midjmått?

[Pennylane1]
0

tycker köttet och kycklingen (100 gram) är väldigt lite, öka på det