Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 863 ggr
[Anega]
0

Margarin och omega6

Om man tänker sig vanligt hårt stekmargarin så är ju det vegetabiliska oljor som omestrats för att bli hårda och mättade. Men hur mycket omega6 kan det vara kvar då? Omega6 är ju omättat. Inte för att jag nånsin skulle använda margarin hemma, jag bara undrar.

dufva
0

Vid omestring "skakas" glycerolmolekylen loss från fettsyran och återbinds sen på ett slumpmässigt sätt vilket förändrar strukturen och beteendet  hos triglyceriden

Fettsyran räknas fortfarande som omättad trots den "Frankensteinlika" förvandlingen den genomgår.

I flera studier har dessa fettsyror visat sig höja kolesterolnivåer och påverka  fasteinsulinet negativt..

[Anega]
0

Räknas den som omättad alltså? Läskigt. Jag önskar att det kunde bli samma debatt i kvällstidningarna om omestrat fett som det var för ett tag sen om härdat fett. För fem år sen var det svårt att hitta bröd (inte för att någon här köper bröd, men det är ett tydligt exempel :)) utan härdad olja. I dag är det inga problem alls. Till och med kakorna är utan härdat fett. Så ibland är det bra med kvällsblaskorna.