Min torra panna å hjässa
Ett av väldigt få områden där jag inte erfarit någon hälsovinst genom kostomlägget till LCHF, är det här med min flagnande panna och hjässa. Det var helt OK här i somras, och jag trodde väl att JAA, nu är det borta också… Tji så jag bedrog mig… Spontant kan man väl anta att D-vitamin är en viktig faktor i sammanhanget. Å andra sidan borde man väl ha en del D-vitamin kvar i kroppen, att flagnaden inte ska sätta igång igen redan i slutet av oktober!? Vad har ni för erfarenheter eller idéer här!?
Blir det av kylan eller?
Omega 3 hjälper vissa med torr hud…

Jag har också väldigt torr hy och särskilt pannan är "jobbig". Jag har inte märkt någon skillnad ännu efter kostomläggningen men däremot blir det alltid värre på vintern, även om det inte är riktig vinter här i Skåne.

Tack hörni! Nja, jag äter nog så mycket fisk (förutom att jag är rätt duktig på att hålla nere intaget av Omega 6). Tror det måste vara något annat än DET… Med din erfarenhet också Zlatanist, så kanske mycket talar för att det här inte är kostrelaterat - men väl årstidsrelaterat… Jag tror nog mera på att det har att göra med frånvaron av solen, än närvaron av kyla… Ja, fast som jag var inne på i # 0, så tycker jag inte att problemen ska ta fart redan. Har man inte en viss D-vitamin i kroppen på lager, som räcker i alla fall en vit in i vintern!? Ja, eller funkar det inte så i just det här fallet!?
Om jag var du skulle jag leta reda på nåntig vettigt att smörja mig med för att se om det går över. Weleda har många bra salvor och krämer, finns på hälsokostaffären och på en del Ica Maxi…
Nu vet jag inte om man kan dra några paralleller mellan din panna och mina armbågar men jag hade för ett par år sedan stora problem. Huden på armbågarna var tjock och fjällig på något vis, ibland fastnade huden i tröjan och det gjorde fruktansvärt ont. Testade att smörja med allt möjligt, inkl kortison och svampmedel, ingenting hjälpte. Fick en provpåse med handkräm från Weleda och smorde det 1 (!) gång på armbågarna som sedan dess inte besvärat mig en enda gång. Tror det var havtorn i den krämen. Den luktar för mycket för att jag ska kunna använda den jämt (har doftallergi) men det behöver jag ju inte heller eftersom jag är botad…
För mig har B3 vitamin hjälpt, bäst i form av niacinacid. B3 verkar tillsammans med andra B vitaminer, så kanske en multivitamintablett + omega3 kan hjälpa. B vitaminerna är vattenlösliga så det skadar inte att prova.

"Om jag var du skulle jag leta reda på nåntig vettigt att smörja mig med för att se om det går över."
Jag har en salva som någon s.k. läkare skrev ut för ett par år sedan, då jag även hade liknande problem i skrevet. Den hjälper väl kanske för stunden, men problemen är tillbaka dagen efter igen. Egentligen har jag väl inga större problem att leva med det här. Det handlar mer om att jag ser det som ett tecken på att något inte är helt som det ska…
Intressant erfarenhet det där med Weleda-krämen. En enda påstrykning (?) gav eliminerade dina problem!? Ja, egentligen borde man väl ha något naturligt smet att kladda på, om man nu ska göra det… Kanske ska skaffa mig något av Weleda just… Tack Wildrat!
Ja, men annars är jag öppen för flera förslag på vad som kan vara ORSAKEN till problemen… Fler förslag!?

"För mig har B3 vitamin hjälpt, bäst i form av niacinacid. B3 verkar tillsammans med andra B vitaminer, så kanske en multivitamintablett + omega3 kan hjälpa. B vitaminerna är vattenlösliga så det skadar inte att prova."
Jag tycker verkligen inte att brist på B-vitamin borde vara problemet. Dock råkar jag ha lite på lager sedan tidigare. Ska förse mig och se… Tack!

Prova tunnt, tunnt med kokosfett. Själv har jag använt den från hälsokosten.

Kan ha med torr luft i våra bostäder att göra.
En luftfuktare eller kanske ett trevligt öppet akvarium med lite firrar i skulle göra skillnad.
Annars kan det ju ha med själva solljuset att skaffa.
Jag håller själv på och renoverar ett gammalt solarium som jag tänker ha som d-vitaminkälla under vintern.
Håller på och kollar vilka rör som främjar d-vitaminet bäst..

OK! Tack Dufva! Det kanske här vi har svaret. Har inte förstått tidigare det här med att "kylan" vintertid skulle kunna påverka. Ja, fast det är förstås vad kylan GÖR - nämligen får utomhusluften att bli torrare. Ja, och inte blir det väl mindre torrt inomhus, då man vintertid dessutom värmer upp luften… Ja, fast varför drabbas JAG mera än de andra i huset!? Eller - kanske får gå å knacka på…
Hm, sitter jag kanske inne för mycket!?
Är man föresten ofta som känsligast för torr luft på hjässa och panna!?
Hm, hörde ryktats att mitt hus har en del asbets… Undrar om detta möjligen också kan inverka!?
Vill bara kolla med dig också Dufva, apropå det där med solarium - som du ibland brukar prata om: Du räds ingen sådan strålning!?

Jag håller med personen som rekommenderade kokosfett. Det finns ingen bättre nattkräm, och som dagkräm använder jag 100% ren aloe vera jelly. Mina exemproblem som jag haft sen jag var 3-4 har blivit hur mkt bättre som helst tack vare aloen, även fast de inte är helt borta än.
Enligt vissa så påvisar torr eller snarare problemhy på olika delar i ansiktet olika saker. När jag är förstoppad eller har mkt hormoner i omlopp så får jag ex finnar på enbart hakan. Det kanske har nåt med det att göra?
Bengt-Olov - Jag har troligen samma problem som du..
Vet inte just om hårbotten, men är däremot torr i ansiktet, ja liksom flagnig/grov. Jag är rätt förvånad, har alltid haft väldigt bra hy, och inledningsvis med LCHF så blev den än bättre. Nu tvärtom sämre.
Mitt problem är också att när jag - som tanter gör - smörjer mig med anti-torr-tant-krämer, då får jag en massa småfinnar. Har aldrig haft problem med finnar heller i livet. Huden verkar "mättad", krämerna lägger sig liksom utanpå.. Ändå är jag torr.. Skumt..
Nu har jag börjat använda Arganolja 100 % pure. Den mjukar upp hyn utan att göra den flottig och verkar lindra problemet. Återfuktar också enligt produktinformationen. Får INTE finnar av den - fantastiskt. Huruvida den botar torrheten vet jag inte än - för tidigt att säga..
Någon sorts obalans är det ju fråga om. Undrar vilken? Jag tror att det kommer att gå över, dock.
Hur länge har du gått på LCHF? För mig närmar det sig ett år och problemen uppstod tidigt i höst.

Tack Puhlo:
Hur ska man tolka det här med symtom på torrhet - att man helt enkelt blir lite uttorkad vintertid - och att detta lätt avhjälps med att förse sig med mera vätska!?
Nja, det tror jag väl inte ens själv på. Skulle problemet vara just att man är uttorkad, helt enkelt, så hade väl törstreflexen redan sett till att man fyllt på med vätska, och problemen varit borta… Ja, fast hur ska man SE på det då!?

Bengt Olov
Jag tänker försöka hitta rör med en blandning av UVA och UVB-strålning som kommer så nära solljus som möjligt.
Alltså inte enbart ordinära solarieljus med nästan bara UVA.
Har ute förfrågningar hos ett par lysrörstillverkare men ingen har svarat än
..
Dom begriper kanske inte vad jag är ute efter
.
Vad jag förstår är det svårt att få tag på rör som sjukvården använder för hudproblem och dom har troligen inte det spektrum jag är ute efter heller.
Kanske måste köra en mix med hälften vanliga solarierör och hälften UVB-rör från nån zooaffär.
Jag är ju inte heller primärt ute efter att bli brun utan efter att hålla igång min egen d-vitaminproduktion under vintern.
Jo. jag är alltså mer rädd för att peta i mig stora d-vitamintillskott än för ev strålning
.
Jag tror att människan huvudsakligen ska få sitt d-vitamin genom huden och inte genom kosten..
Hej Beng Olov!
Jag har ganska nyligen gått över från lakto-ovo-vegetariskt kost och märker redan hur min hy börjar bli avsevärt bättre, både i fråga om fuktbalans och plitor. Förr hade jag alltid sedan 20 år fyllda haft problem med torr hy under vinterhalvåret. Under denna period hittade jag dock något som hjälpte mig. Jag hade nämligen även torr hårbotten och köpte därför schampot Selsun på Apoteket efter inrådan av min syster. Till min förvåning hjälpte detta även huden i ansiktet. Oavsiktligt rann det ner lite schampoludder på pannan och därefter fann jag att det gjorde underverk! Till skillnad ifrån när jag applicerade feta krämer kändes det som om huden fuktade sig själv, som om den hittade en balans. Pröva och se! Det kan vara värt det.
Jag vill dock varna lite. Ta av dig silversmycken eftersom schampot missfärgar dessa (missfärgningarna går dock att gnugga bort med tandkräm =). Skölj håret/huden ordentligt efter tvätt för att inte missfärga kläder som du senare tar på dig (vita plagg kan bli lätt orangea i bl.a. kragen).
Lycka till!
dufva,
fegis! du resonerar ju som min vettskrämde läkare när han fick se d-vitaminhalten mitt blod. :-)
(fast seriöst dock, en studie jag läst gav oerhört positiva effekter på Depression vid veckodos på 40'000 IE. äter man bara en jäkla massa ost till borde det vara lugnt)

Tack för råden Ridgemire! Är ju förstås tveksamt om jag går över till en vegetarisk kost - fast intressant med dina erfarenheter…
"Jo. jag är alltså mer rädd för att peta i mig stora d-vitamintillskott än för ev strålning
."
OK, så även tillskott av D-vitamin, talas det om som farliga nu!? Trodde dessa var undantagna, när det har varnats för övriga tillskott av antioxidanter… Ja, eller är det "bara" något som du har dragit slutsatser av själv!?
Frågar igen hur man ska se på det här med hudflagnande till följd av minskad luftfuktighet (så frågan inte bara försvinner här): Innebär det att fukt s.a.s. har dragits ut ur kroppen!? Nej, det gör det väl inte - men ur huden bara, kanske!?
Ja, det yttre hudlagrets vätskebalans är nästan helt beroende på luftfuktigheten.

Tack mikaelj!

Man ska definitivt göra nåt för att få upp d-vitaminhalten i blodet under vintern.
Det är nog det viktigaste.
Att käka uppemot 50000iu per vecka medför antagligen bara positiva effekter.
Jag har också några burkar d-vit i skåpen men kommer nog i fortsättningen att satsa på att ta upp vitaminet på naturligast möjliga sätt..
När man tar upp det genom huden kan kroppen själv "slå av" upptagsfunktionen när tillräcklig dos uppnåtts.
Kanske får man lite extra bonus vad gäller nedstämdhet, vakenhet, sömn etc pga bättre reglering av seratonin och melatoninhalterna med lite extra tillskott av dagsljus.
Dessutom är det fasligt skönt att lapa lite sol mitt i vintern.
(Testade anläggningen nyss) 
Läsö har en gel som är jättebra att smörja in hårbotten och torra partier med. Fungerar på mamma som har psoriasis och sonen som jämt klagar över kliande hårbotten och flagnar. Den är dyr men man behöver inte smörja in så ofta.
Det finns även ett shampo att komplettera med.

Tack Lena!
Dufva:
Varför skulle D-vitamin genom solen vara naturligare!? För oss blekansikten så är det väl naturliga att vi har ett halvår där vi faktiskt inte producerar så mycket D-vitamin i huden, och att vi tillgodoser detta genom födan… Nåväl, när du säger "naturligare", så tänker du förstås på tillskotten som inte kan sägas vara så naturliga!? Ja, och betänker man att vi vistas inomhus så mycket som vi gör under stora delar av året, och dessutom har ovanan att oftast ha kläder på oss även när solen skiner på sommarn, så drar vi förstås på oss ett D-vitaminunderskott solvägen, som helst bör kompenseras i möjligaste mån på ungefär samma väg!?

Hej Bengt-Olov
Vet inte vad det kan vara . Det kan vara och bero på många saker. Jag har själv perioder där jag blir jättetorr, nästan narig i pannan. Det enda som hjälpt mig har varit att morgon och kväll smörja med hydrokortisonkräm. Efter 3-4 dagar har jag blivit bra. Efter några månader månader återkommer det. Vet inte vad det är och beror på men krämen har fungerat på mig.
Prova olivolja, bättre än det mesta i cremeväg. Sedan har du ju vad du tvättar dig med, det har ingen här sagt något om men det är viktigt. Olivolja före dusch.

Jag är väldigt försiktig med att tvätta mig. Detta - som dagens ungdomar, och många vuxna känns det - att duscha flera gånger varje dag, kan väl VERKLIGEN inte vara bra för huden!? Jag är som sagt var väldigt försiktig där. Tvålar sällan in mitt ansikte, min panna eller hjässa. (Skulle jag göra det, skulle det väl bli bra mycket värre!?) Brukar nu dock inte smörja in så ofta med något heller, vilket jag kanske borde i alla fall i pannan och på hjässan, så här års… Tar till mig tipset om olivolja - och FÖRE dusch… Tack!

Jag är väldigt försiktig med att tvätta mig. Detta - som dagens ungdomar, och många vuxna känns det - att duscha flera gånger varje dag, kan väl VERKLIGEN inte vara bra för huden!? Jag är som sagt var väldigt försiktig där. Tvålar sällan in mitt ansikte, min panna eller hjässa. (Skulle jag göra det, skulle det väl bli bra mycket värre!?) Brukar nu dock inte smörja in så ofta med något heller, vilket jag kanske borde i alla fall i pannan och på hjässan, så här års… Tar till mig tipset om olivolja - och FÖRE dusch… Tack!