Virker te stimulerende på insulinutsondringen?
Jeg drikker ganske mye te hver dag - grønn, oolong og sort, og har tenkt at det er uproblematisk. Men så leste jeg MinLans (?) tråd, hvor han/hun viser til Johannas kost och hälsa hvor det påstås at te virker stimulerende på insulinutsondringen? Må jeg kutte drastisk ned på min lille hverdagsluksus hvis jeg vil gå ned i vekt?
Så här tror jag.
Kort svar: ja.
Långt svar: koffein får binjurarna att insöndra kortisol och adrenalin. Kortisol i sig höjer blodsockret (genom att bryta ned protein/muskler), vilket i sin tur höjer insulinet. Té innehåller hälften så mycket koffein som té, det verksamma ämnet är något annat främst. Men det kanske har samma effekt, har inte läst på om det.
Sedan om det spelar någon roll är en annan sak. Har du börjat gå upp i vikt eller så?
Takk for svar:-)
Vet ikke om jeg går opp eller ned i vekt for tiden:-) Det er nok altfor tidlig å si noe om. Begynte med LCHF først 10.11.08 og varierer opp og ned 1 kg noe under utgangsvekten. Har bestemt meg for å ikke bry meg om vekten før etter 3 måneder, men tenker jo på å kutte ut ting som motvirker vektnedgang.
Har svært lite lyst til å kutte ut teen min. Ellers drikker jeg kun en liten espresso hver morgen.
Äh… Du må godt drikke din te hvis du vil!
Byt till rött the, rooibos. Det innehåller inget koffein (tein). Du kan ju testa ett tag i alla fall och se om det hjälper, händer inget med vikt så var det inte teets fel.
I mitt fall kan det spela roll. Jag tillhör de som har hög nivå av insulin trots att jag länge legat lågt i blodsockret. Och att då dricka något som höjer insulinet mer än det höjer blodsockret, kan vara en dålig faktor bland andra som ställer till det i onödan för mig.
Men rent generellt skulle jag inte avråda alls från det. Och jag är inte så spattig att jag skippar det själv. Är det ruggiga morgnar vill jag ha nåt varmt. :)