Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 1370 ggr
Marylojs
0

God sås till lax?

Någon som har några tips?? :-)

Airam1
0

Marylojs, vill du ha kall eller varm. Och hur skall laxen anrättas?

Marylojs
0

Eeh… vet inte… Det spelar egentligen ingen roll. Laxen ska antingen stekas eller ugnsbakas. :-)

Airam1
0

Enklaste kalla laxsåsen som passar både kall eller varm lax är ju att blanda en burk creme fraiche med en burk stenbitsrom+ salt&peppar. Vill man avancera tillsätter man hackad dill, lite hackad lök och ett par msk majonäs.

Varm laxsås:

• 1-2dl vitt vin
  • 1 burk creme fraiche
  • 1 fiskbuljongtärning
  • 1 burk stenbitsrom
  • hackad dill                       Koka ihop - servera! ca 2-4pers

Nobisdressing:

• 2ägg kokta i max 3minuter
  • 2 msk vinäger
  • 5dl olja
  • 1 tsk salt
  • lite mald svartpeppar
  • 2½ dijonsenap
  • 1 krossad vitlöksklyfta
  • (ev hackad gräslök)

Kör i matberedare. Äggen får skrapas ur sina skall. Droppa i oljan försiktigt i början och kör tills det blir fluffigt. Räcker till 8 pers.

Jag svalnar precis mina ägg till Nobisdressingen. Den är görgod och skall serveras till skaldjur här ikväll.

Lycka till!

copia
0

Jag steker min laxfile`, häller på grädde, cremefraiche, gärna någon smaksatt, lite fetaost, och låter det puttra ihop. Lite brocolli eller blomkål att mosa i ssen är gott.

Pasi
0

Jag tycker om det enkelt (och utan vegfett) - lättvispad grädde smaksatt med lite dijonsenap (ev lite dill). Det är underbart gott till kallrökt lax exempelvis men borde fungera lika bra till kokt.

Mervi
0

Jag har lagt ett recept på Smörsås bland Recepten.

Denna recept finns även i Litfeldst bok.

Margareta
0

Airam: Kan Du kopiera recepten till receptsamlingen med en bra rubrik? Synd att behöva leta dem…Flört

Numer pensionär i Nynäshamn

Airam1
0

Margareta: Nu é de gjort!

Margareta
0

Flörttack

Lillianna
0

Och jag gör en fettig sås som tillochmed ungarna älskar!!

Vipgrädde och majjo i en kastrull, värm försiktigt och droppa i lite citron på flaska (Real Lemon). Mmm! Nu blev jag sugen!!

/Lillianna

~ Lillianna ~

umbra55
0

jag är en latmaja i köket.

Brukar köpa en hel fryst lax,tina den och lägga den i ugnen i 175 grader med skinn och "allt"..

Låter den stå tills provsticka inte ger någon fukt. (ca 20-25 min)

Rör ihop en sås på fetaste creme fraische, hackad rödlök och stenbitsrom -serveras kall till varm eller kall fisk.

Mervi
0

umbra55: Det låter jättegott. Min man brukar fixa liknande sås men han tar lite majonnäs i också och kryddar lite olika från gång till gång.

Margareta
0

Jag ÄLSKAR lax, men har slutat köpa odlad eftersom den lär innehålla mindre omega3 som vi behöver för att förbli kloka…

skogsstjrna
0

Jag blandar ibland en burk creme fraiche med finhackad jalapeno, vilket ger lite sting åt laxrätten. Salta o peppra efter smak.

Spenatost är också gott till.

sissabella
0

…jag blandrar ner sambal olek i creme fraich …äter den kall till den varma laxen…

Pasi
0

Margareta - Det kan tänkas att det är betydligt nyttigare att äta odlad lax med (KRAV) creme fraiche än att äta vild fet fisk och kombinera det med vegfett…eller det ännu sämre alternativet att inte äta fisk alls!?Glad

Själv är jag inte så jätteförtjust i just lax då jag tycker det finns godare fiskar…men varmrökt lax med creme fraiche och en bit stark ost är ju helt oemotståndligt. Räcka ut tungan

Margareta
0

Pasi:
Så bäst måste vara vild lax med animaliskt fett…Flört

Jag kör rensad vild laxsida i ugn med vispgrädde, dill och citron.

Urgott…

Mervi
0

Margareta, låter kanongott.