Krämig fisksoppa
Jag gjorde en fisksoppa i helgen som blev rätt så god.
2st laxfiléer
2st sejfiléer
ca 3 dl räkor
1 burk kokosmjölk
3-4 dl creme fraiche
broccoli
blomkål
fisksås
thailänska kryddor
röd lök
Jag bröt broccoli och blomkål i små buketter och kokade dem drygt halvfärdiga. Hällde av nästan allt vatten och la ner fisken som jag tärnat. På med kokosmjölken och creme fraiche. Kryddade och lät småputtra några minuter. Räkorna fick komma i på slutet. Vid serveringen strödde jag över finhackad rödlök.
En matig och god soppa tyckte jag.
Det ser väldigt mumsig ut och jag tokälskar sådan här fisksoppa!!! Ibland får man se upp om man använder färdig thai-kryddmix, så att det inte är glutamat i, bara.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
#0 Låter underbart gott. en värmande soppa är precis vad jag saknar just nu.
Skulle man inte först kunna koka en fond på räkskalen…så den blir mustig och god.
Jag saknar färdiga buljonger och fonder. Kryddmix har jag börjat göra själv. Tipset fick jag här på forumet när jag sökte på kryddor och upp kom en länk. Kommer just nu i stunden inte ihåg vad länken hette.
Men just buljong och fonder har jag ännu inte börjat göra…förutom räkskalskoket, som blir underbart god.

Visst kan man koka fond på räkskalen om man har några, själv var jag lat och köpte färdigskalade
…glutamaten har jag dålig koll på oxå..*L* men det kan vara nåt att prova en annan gång