Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1022 ggr
Siggebus
0

Siggebus berättar......

Ok, har sett att många skaffar en egen tråd där man kan hålla sig själv (och andra) ajour med hur det går med denna "kostresa" så nu gör jag det samma. Glad 

Började som sagt tordagen den 20:e november -08 och jag slutade tvärt med all saft, läsk, bröd, pasta, ris, godis och alla dessa jäkla lättprodukter som jag blivit "itutad" att det var bra.

Jag drack t ex minimjölk! Kan ni tänka er!? Att få i sig sådan blasksmörja! Helst sjukt!

Jag har inte haft några som helst besvär egentligen av denna helomvändning. Tvärt om faktiskt. Glad

På bara denna dryga vecka har jag upplevt i huvudsak tre saker som jag uppfattar som en direkt koppling till omläggningen.

1) Jag äter tre mål mat om dagen dvs frukost, lunch och kvällsmat. Inga mellanmål eftersom jag helt enkelt inte är ett dugg hungrig där i mellan! Glad 

Tidigare åt jag frukost, mellanmål på förmiddagen, lunch, mellanmål på eftermiddagen, kvällsmat samt kvälls-mellis väldigt ofta.

Detta behöver jag inte nu mer och det måste vara kostens förtjänst.

2) Innan omläggningen gick jag upp på toa 4-5 gånger på natten! Ni kan ju fundera på om jag var trött eller inte på dagarna?

Detta har minskat succesivt nu de senaste dagarna och i natt var jag bara uppe en enda gång och det var egentligen inte på natten utan på morgonkvisten vid halv 6. Glad

Jag vet inte om detta har med själva maten att göra eller om det beror på all saft jag drack tidigare?

Jag drack massor med saft varje dag och kväll. Visserligen rejält utblandad så den bara smakade tunnt av saft men ändå! Massor av socker måste det ha blivit.

Nu dricker jag fortfarande mycket men bara vatten med lite citron i.

Finns det några veteskapliga teorier om detta tro?

3) Jag har säkerligen börjat gå ner men jag har bestämt mig för att inte väga mig på mycket länge.

Jag vet sedan tidigare att jag är mycket känslig för vad vågen visar och jag vill inte ha någon som helst negativ inverkan om jag kan undvika det.

Har försökt att mäta men det går bara inte att få måttbandet på exakt samma ställe så jag skiter i det också hi hi! Skrattande

Det jag känner är att mina kläder tycks ha börjat växa och den känslan är värd mycket mer för mig.

I nuläget är min allra största vinst att jag slipper vakna så mycket på natten och gå på toa. Jag har levt med det problemet i ganska många år och jag har varit ständigt uttröttad. Guuud vad skönt det är att få SOVA!

Ha det bra gò vänner! Nu ska jag upp till pållen och utföra lite styrkande "skit"-jobb. Alltså mocka hästskit!

Drömmer om när jag kan flyga fram över ängarna på lilla pållen och kanske skutta över några hinder också Skrattande

Högflygande planer

nobban7
0

Grattis till framgångarna! Tror nog att det är kosten som gör att du slipper toaspringet. Visserligen brukade jag bara kliva upp en gång per natt tidigare men nu behövs inte det heller.

Flisan74
0

Grattis till ditt beslut att lägga om kosten, och lycka till framöver! Det är kolhydraterna som gör att du samlar på dig all vätska… och gör så att du måste kissa flera gånger på natten. Med denna kosten samlar du inte på dig lika mycket vatten. Själv har jag helt slutat med mina vätskedrivande tabletter för de är numera helt överflödiga.

[ngupa]
0

Vad kul! Jag började i måndags att räta in mig i lchf ledet och sedan onsdags helt o fullt 100% Glad.

Ska bli kul å följa din resa!

Jag har också en egen tråd Skäms

glitterfisk
0

Välkommen hit!

Visst är det skönt att inte vara hungrig och sugen hela tiden!

Siggebus
0

Tack för kommentarerna och ja, helt klart är det ingen tillfällighet att jag sluppit alla toabesöken på natten.

I natt sov jag hela natten igen och gick på toa vid halv 6 i morse igen. Helt underbart! Glad 

Dagen idag har varit suverän - sol, kallt och knallblå himmel. Var hos pållen som vanligt och vi gick en underbar promenad med honom i skogen. Ett trevligt sätt att få lite frisk luft och motion samtidigt.

Det konstiga är att min fot inte gjorde ont när jag gick. Förvånad   Har ju artros i fotleden och några sådana här längre promenader  har jag inte gjort på länge.

Allt flyter på med maten, har börjat känna mig mer avspänd och säker när jag ska handla och laga mat. Behöver inte tänka så mycket på det och det är ju bra.

Har inte haft något egentligt sockersug men en sak hände i dag som fick mig att inse att man måste vara på sin vakt ändå!

Gubben hade köpt hem små burkar med coca cola och ställt in i kylen. När jag öppnade kylen och såg detta så bara sköljde det över mig ett sånt fruktansvärt suuuug efter coca så jag fick nästan ge mig själv en smäll på kinden för att låta bli!

Jag lovar - det var inte långt ifrån att jag faktiskt öppnade en burk men jag lyckades stoppa mig, stänga kylen och gå därifrån! Skrikandes

Sen har jag känt mig frestad varje gång jag sett dem men inte lika mycket som den där första gången.

Min dotter tyckte jag skulle ta bort burkarna men det vill jag inte. Jag menar att jag måste kunna stå emot sådana frestelser för annars vågar jag ju inte gå in i en affär eller nåt eftersom där finns hur mycket frestelser som helst.

Men nu går det bättre och jag är faktiskt stolt över mig själv som hade så pass mycket självdisciplin! Skrattande

nobban7
0

Passa på och känn dig stolt. Snart försvinner suget och du slipper motstå frestelser.

evasch
0

dricka med socker i är det somhar startat de flesta av mina snedsteg. Jag KAN inte styra min händer om flaskan väl är öppnad…

Siggebus
0

Jaha, så har det gått några dagar till då och jag mår toppen! Glad

Byxorna känns större och jag börjar fundera på om jag kanske ska skaffa ett bälte snart  för det börjar faktiskt kännas lite osäkert - kanske de åker ner över höfterna när jag minst anar det? hi hi ….

Jag hade ju tänkt att jag INTE skulle väga mig på länge men kunde inte låta bli. Vägde mig i morse med full förvissning om att jag hade gått ner åtskilliga kilon - men icke!!??

Jag hade bara gått ner ca 1.5 kg!

Jag vet ju att de flesta här rekommenderar att strunta i vågen och mäta sig i stället men kan någon förklara för mig hur det fungerar?

Hur kan det vara att man faktiskt blir smalare men vågen rör sig knappt? Lästre något om att det bildas muskler i stället men kan det verkligen det  utan att man tränar?

Vet att jag läst om det i någon tråd men hittar det inte nu.

Nu är det inte så att jag deppar ihop bara för att vågen ändrat sig så lite för jag känner  ju att det händer saker! Men jag skulle gärna vilja förstå det. Glad

sandrina
0

Kolla viktnedgång med ett par byxor. Jag har "bara" gått ner 6-7 kg men minskat 3 st i byxor!!!

MimLan
0

#8 Muskelvikten(=väger mer än fett) har ökat samtidigt som du förlorat fettvikt(=märks på kläderna).

Pasi
0

#8 Mängden muskler bestäms av hormonbalansen mellan de katabola och anabola hormonen…..så självklart kan kostbytet från en katabolt gynnande kost till en anabolt gynnande, bygga muskler.
(träning ger också hormonpåverkan, det är därför träning bygger muskler)Glad

Siggebus
0

Oj, det blev allt en reaktion på allt socker jag fick i mig i går!

Var på Julbord på ett mysigt gammalt ställe och hade inte tänkt att vara alltför strikt med vad jag stoppade i mig.

Tog dock inte så mycket av de olika sill-inläggningarna utan satsade mer på lax, ål, ägg, skinka och revben.

Tog inga köttbullar eller prinskorv och ingen brunkål eller rödkål.

Men jag drack en julmust och åt både ris a la malta samt smakade på risgröten.

Trots att jag försökte vara sparsam på kolhydraterna så fick nog kroppen en liten chock - jag har ju inte ätit mer än ytterst lite kolhydrater sedan drygt 3 veckor tillbaka.

I natt vaknade jag flera gånger och kände mig konstigt orolig i kroppen, kunde inte slappna av och det kändes som om hjärtat slog fortare än normalt. Kände mig helstressad helt enkelt!

Fick gå upp och sätta mig ett slag i fåtöljen och dricka vatten - massor av vatten kändes det som. Till slut lugnade det ner sig och jag kunde gå och lägga mig igen.

Vad tror ni? Var det en reaktion på maten?

Kan också tillägga att jag var ordentligt hungrig tidigt i morse vilket jag annars inte varit på länge.