Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3357 ggr
KatNyb
0

min brevväxling med socialstyrelsen

Till Socialstyrelsens generaldirektör Lars-Erik Holm

Ang diabetesvården och kosten

Jag är en kvinna på 63 år som fick diagnosen typ2-diabetes för drygt två år sedan. Jag är intresserad av mat, kost och hälsa. Flera år innan jag fick diagnosen var jag inne på att äta GI-inriktad. Nu blev det mer allvar och jag började läsa om diabetes och kost. I mina efterforskningar hittade jag information om dr Annika Dahlqvist och hennes typ2-diabetespatienter. Jag bestämde mig för att pröva LCHF-metoden (Low Carb, High Fat). Sedan mars 2007 har jag följt denna kost och håller min diabetes i schack. Både doktorn på vårdcentralen och diabetessköterskan säger till mig ”fortsätt med det här du, det fungerar ju bra” (trots att dom var lite skeptiska från början). Doktorn sa senast att om du kom för provtagning nu så skulle du inte få diagnosen typ2. Alla mina värden är bra. Jag äter inga mediciner. Jag vet ju att det beror på kosten att mitt blodsocker är stabilt. Skulle jag återgå till vanligt ätande, i stil med tallriksmodellen, så skulle värdena försämras. Via nätet har jag kommit i kontakt med många personer med typ2-diabetes som äter enligt LCHF och mår väldigt bra av det. Förutom bra värden så går många ner i vikt också. Det är väl hög tid att det görs några vetenskapliga studier om detta, att man tar vara på människors goda erfarenheter för att förbättra folkhälsan. Det finns ju riktlinjer för diabetesvården. Min erfarenhet är att dom fungerar bra, jag blir kallad till olika undersökningar, läkarbesök och besök hos diabetessköterskan. Senast när jag var hos diabetessköterskan bad hon om tillstånd att få föra in uppgifter om mig i diabetesregistret. ”Javisst”, sa jag, ” men du kan du väl också notera att jag äter LCHF-kost”. Det kunde hon tyvärr inte. Är det inte hög tid att ta vara på sådana parametrar? Att den viktiga frågan om kosten finns med.

Svar från Socialstyrelsen, daterat 1 dec 2008

Bästa Katarina, Tack för ditt brev. Det är glädjande att du som har drabbats av diagnosen typ 2-diabetes har fått läget under kontroll och mår efter förhållandena bra. Dina erfarenheter är intressanta och belyser behovet av att Socialstyrelsen ska fortsatta arbetet med de nationella riktlinjerna för diabetessjukvården och de nationella riktlinjer som ska utarbeta rekommendationer för levnadsvanor. För närvarande pågår en revision på Socialstyrelsen av de nationella riktlinjerna för vård och behandling av diabetes. Arbetet med framtagning av nya nationella riktlinjer för diabetessjukvården beräknas ta cirka tre år. Riktlinjerna tas fram i ett nära samarbete med TLV (Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket), Läkemedelsverket och SBU (Statens beredning för medicinsk utvärdering). Socialstyrelsen har bett SBU att se över möj1igheten att ta fram en systematisk kunskapsöversikt för kostbehandling vid sjukdom, som ett separat projekt av riktlinjearbetena. I det projektet kommer vi att kunna belysa dessa frågor ordentligt ur olika perspektiv. För din information så tar inte Socialstyrelsen ställning till kostrekommendationer gällande friska i befolkningen. Det är Livsmedelsverkets uppgift.

Med vänliga hälsningar

Lars-Erik Holm

Generaldirektör

nobban7
0

Tja, men snart är alla sjuka och då finns det ingen kvar åt Livsmedelsverket. Förhoppningsvis har Socialstyrelsen fått framb ättre rekommendationer tills dess.

Per_W
0

KatNyb:

Bra initiativ…men skriv till dem en gång till. I diabetesregistret finns det i dagsläget bara möjlighet att registrera kostbehandling vilket är liktydigt med SLV-kost/tallriksmodellen. Någon kolumn eller ruta för LCHF eller lågkolhydrat finns inte. Påpeka detta igen. (Jo, jag vet att fler har försökt tidigare men till slut urholkar vattendropparna stenen)

KatNyb
0

Per_W

Det är just det att man ju då kan tro att folk blir bättre av medicinering och fel kost. Men vi är allt fler som upptäcker LCHF. Jag tror Annika m fl som är ute och pratar har stor publik. Ryktet går och någon gång ska det väl även nå Socialstyrelse och Livsmedelsverk.

[Pennylane1]
0

men ändå, ett bra svar tycker jag! Inget avfärdande iallafall!

Zepp
0

Det är på detta sätt som skutan skall vändas diabetiker som äter sig friska! Det sprider sig och säg den som har en livförstörande sjukdom som inte åtminstone är villiga att testa!

Vad skall alla Diabetsläkare och sköterskor göra när fler o fler äter tvärt emot rekomendationerna och blir friskare, man kan inte förneka verkligheten hur länge som helst!

Sen så kan man alltid diskutera hur friska skall äta för att förbli friska.. men man brukar säga att ät som en diabetiker skall göra, så slipper du att bli en!

Iallafall kan man slå fast att diabetiker är de enda som rekomenderas att äta MER av det de tål sämst!!!!Foten i munnen

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

KatNyb
0

Läkemedelsföretagen bevakar sina intressen och Livsmedelsverket bevakar livsmedelsindustrins intressen. Vi bevakar våra intressen och vi blir allt fler som inser att vi är lurade och fettskrämda. Din slutsats stämmer Zepp!