Kostsammansättning
Som ny i gänget så söker jag råd om hur man ska gå tillväga för att veta att menyerna som jag sätter ihop är någorlunda korrekta.
Vad ska man tänka på?
Kan man helt bortse från kalorierna bara det är lite kolhydrater och mycket fett?
Finns det gratisprogram som hjälper mig att räkna fram vad varje måltid innehåller?
Eller är det bara att överarbeta saken?

Mnjae.. räkna kolhydrater till en början vilket kan vara svårt nog innan man har hittat vad man kan äta!
Det e socker nästan i all mat nuförtiden!
"Sockerfritt och sunt?
Nej, skulle inte tro det.
De "sockerfria" varorna kan innehålla fler kalorier än de vanliga och lika mycket
socker."
http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article3915195.ab
Det du behöver tänka på vilket kan vara knepigt nog är minst 1 gram protein per kilo kroppsvikt och så lite kolhydrater som du finner bra för din egen skull resten av energin från fett av bra kvalitet!
Du kan använda detta programet som är gratis!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hej Zepp och tack för svaret. Jag har inte tänkt på att proteinet skulle vara så viktigt. Kan för lite protein ge bieffekter i någon form?
Jag utgår ifrån att du menar som dygnsranson med protein.
Protein används för cellreparationer och muskeluppbyggnad. Äter du för lite protein (typiskt vid svältkost…) bryter kroppen ned dina muskler för att frigöra protein och är därför oftast en betydande del av viktnedgången.
Mindre mängd muskler => högre mängd fett och lägre förbränning.
Kroppen behöver en viss mängd glukos. Den kan tillverkas från protein, men äter du sisådär 20-25g kolhydrater/dag klarar du dig på en mindre mängd protein. För att vara på den säkra sidan är det ändå bäst att äta 1g protein/kg kroppsvikt och dag. Väger du 80 kg är det 400g kött. Resten av energin kommer från fett. Eftersom 400g kött inte är sådär jättemycket blir det helt enkelt en ohemul (för någon som kommer från det "vanliga livet") mängd fett, till en början. Man vänjer sig dock!
Så slutsatsen är: ät kött, fisk, ägg och så mycket fett att du börjar tvivla på om det är möjligt att äta så mycket. Det brukar för nybörjare vara lagom mängd. ;)

Ja proteinet är konstanten man behöver en viss mängd per dygn för att bibehålla muskler och annan vävnad! och om man dessutom tränar kan du äta 2gram/kilo.. det är ungefär 20% protein i kött!
Äter man för lite protein lär man miska i vikt.. men det är knappast muskler du vill minska på!?
Protein är essentiellt precis som vissa fettsyror, mineraler och vitaminer.. men inga kolhydrater är essentiella!
"Essentiella aminosyror är livsnödvändiga aminosyror som människokroppen inte själv kan tillverka, och som således måste intas med födan. Dessa aminosyror får vi i oss genom att äta animaliska produkter så som kött, fisk, skaldjur, ägg och mjölkprodukter."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Essentiell_aminosyra
Här kan du läsa lite mer om vad som är essentiellt för oss att äta;
Tack grabbar, det verkar som om jag har lite att se över i min kost. Nog för att jag äter mycket kött, fisk och sådant men för att vara säker.
Träning, ja jag sitter på en motionscykel några dagar i veckan. 1 timma varje gång. Håller puls mellan 120 - 140, inte över 140. Det ska vara bra för fettförbränning. Men då måste man se till att det inte är musklerna som minskar.
Jag har en våg som mäter kroppsfett men den kan man nog inte lita på så där exakt.
Många skriver och undrar om kaffe kan påverka på ett negativt sätt. Säg för guds skull inte att det är sant.

Mnja om kaffet tvistar de lärde.. ibland sägs det vara uppiggande och någon gång sägs det öka kortisolet.. men jag tror att om du inte dricker mer än 2 liter kaffe om dan är det nog ingen fara! 
Här kan du föresten läsa mer om varför denna koste e så bra;
"Evolutionen har anpassat oss till en viss föda
Maten vi borde äta som håller oss normalviktiga och vid god hälsa
ihela långa livet.
Orsaken till "metabola syndromet" förklaras av
Evolutionen"