Hej, nybörjare här!
Hej, jag har precis blivit medlem eftersom jag blivit super nyfiken på LCHF. Man kan väl säga att jag började följa det så smått för några dagar sedan men det är lite trixigt för mig eftersom jag fortfarande bor hemma och äter gemensam middag med resten av familjen och alltså inte lagar maten (fast jag har visst inflytande över vad vi köpet hem). Vad jag skulle vilja veta från er är om ni har några bra nybörjarknep eller råd, vad som specielt är bra att äta till frukost (steka ägg är jag för trött för att göra tyvärr :P), om det finns någon bra sida man kan räkna ihop sitt kolhydrat/fett/kalorier intag, och så har jag två problem:
Jag är sockerberoende och älskar frukt (specielt klementiner och ibland banan till furkost) är det inte okej att äta frukt varje/varannan dag? Måste jag trappa ner på det?
:)
Välkommen!
Enklast är att äta rester till frukost. Att mikra eller värma en färsbiff eller något annat är onekligen enkelfixat.
minmat.net är verktyget de flesta av oss använder för kostregistrering.
Skulle du tipsa en heroinist att ta en sil varannan dag? :) Lite överdriven frågeställning, men är du sockerberoende kan du inte sitta och få dina fixar varannan dag, då underhåller du beroendet hela tiden och blir inte av med det. Framförallt lär du dig inte hur det känns att vara utan suget.
Ok, tack , blev medlem på minmat.net.
Angående sockerberoendet så menade jag mest sötsaker utöver frukten, eftersom jag har så svårt att sluta med det, om någon hade något råd annat än att bara sluta rakt av för det blir väldigt svårt för mig, eller så har jag kanske inget annat val :P

Frukost: koka ägg kvällen innan och ät dem kalla - är du riktigt morgon trött kan du till och med skala dem kvällen innan.
Välkommen hit!
Om du är sockerberoende så ingår även frukt i det som du är beroende av, eftersom den innehåller så pass mycket socker. Det talar för sig själv när du skriver att du skulle få mycket svårt att sluta med frukt, det är en varningssignal som jag hoppas du tolkar som att du inte bör äta frukt. Klart att du kan trappa ned om du vill! Så länge målet är att sluta helt med frukten.
Frukosten: enklast är middagsrester. En annan variant är att du gör iordning äggmjölk kvällen innan. En tredje att du gör ägg på en tallrik, dvs knäcker ett ägg och rör runt lite i en djup tallrik/skål, blandar i lite vispgrädde och önskad kryddning och kör i mikron. Jag har inte gjort det själv, så jag vet inte hur lång tid.
Du kan få dem därhemma att bara köpa smör (margarin är rentav farligt för människor!), fullfettsmjölk (helst ohomogeniserad), fullfettsost. Helt enkelt inget med light på.
Angående frukt: om du ser det som godis, och hur ofta man bör äta godis, så kanske du får perspektiv på det. Okej som efterrätt någon gång ibland, men tja, det är just godis. Det finns inget nyttigt i frukt (finns betydligt nyttigare C-vitaminkällor).
Sockerberoendet blir du kvitt ganska snabbt när du slutar att snåla på fettet. När man äter sig mätt på naturligt fet mat blir man helt enkelt helt ointresserad av att äta något sött.
Som ett enkelt experiment kan du prova att äta dig mätt på bröd, och en annan dag äta dig mätt på ägg/kött/fisk. Se hur länge du håller dig ohungrig, och vad som får dig att må bäst.
Tack så jättemycket alla, då blir det nog inte så mycket mer frukt nu :)

Hej
Jag tillhör dom som inte kör så stenhårt som andra. Jag äter frukt men jag begränsar det till en frukt om dan. Äta två kilo klementiner som ett substitut för godis är inte bra och jag äter inte torkad frukt. Kan också säga att en frukt om dagen gör inte att jag känner ett sug efter godis, kakor mm. Jag tycker inte att det har påverkat mig men det är personligt. Till frukost kan jag ex. mosa en banan och blanda i keso, annars äter jag e omelett ev. med bacon eller rester från igår.
När jag började med LCHF så hade jag värsta abstinensen och var fruktansvärt godissugen. Jag kompenserade med att käka nötter, lite ost, gick på popcorn i övergångsstadiet eftersom popcorn är bättre än gelehallon (Äter dock inte popcorn längre). Var det riktigt illa köpte jag choklad med 70% eller mer cacao i, dom var som smakbomber och det behövdes bara ett par tuggor för att dämpa godissuget.
Det är ju så personligt - DU måste få den att fungera för DIG så att DU trivs och kan följa det.

Om du har tillgång till micro så värm 2-3 ägg (kokta) tillsammans med en rejäl klick bregott och ev. lite kokosfett. Mosa ihop och ät. Tyckte det lät äckligt tills jag provade. Grymt gott och man håller sig mätt flera timmar.