Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2338 ggr
Fjaellmor
0

Omega-3 i hemkokt buljong?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla kloka!
Nu behöver jag er hjälp…

Jag kokar all buljong själv. Främst på ren och röding/öring/sik. Hur mycket omega-3 får man ut i buljongkoket?

Jag ger idag min familj (2 vuxna och 4 barn) extra omega-3 i olika omfattning. Men kapslarna är dyra och jag har också betänkligheter kring deras miljöpåverkan. Skulle det buljongen innehåller räcka till?

Storsonen, som väntar på utredning av flera skäl, har blivit hjälpt och utvecklats enormt av att äta högdos fiskolja. Skulle han få i sig motsvarande om han drack en kopp fiskbuljong varje kväll?
Han har problem med konsistenser på mat så att äta fisk ofta är tyvärr uteslutet… Vi andra äter fisk flera ggr/ vecka och tar följaktligen bara kapslar ibland.

Buljongen kokas uteslutande på skroven från vildfångad fisk. Direkt när de kommer hem till köket.

Tänker jag helt galet…?

Tacksam för svar
/Fjällmor

Wildrat
0

Eftersom sonen behöver extra och dessutom inte äter fisk behöver han nog fortsätta med kapslarna men ni andra behöver dem nog inte. Tror inte buljong kan ersätta kapslarna när man behöver en högre dos.

Krillolja är ju ett alternativ till fiskoljan och det ska vara lite lättare för kroppen att ta upp. Miljöperspektivet vet jag inte så mycket om…

Pasi
0

Jag tror du tänker rätt!Glad
Även benmärgen från ren o älg borde innehålla en hel del omega 3 kan jag tänka.

[Saiva]
0

Finns Omega-3 kvar trots att den hettats upp till kokpunkten? :o)

Härlig bild förretsen Fjaellmor, nu blir jag hungrig! ;o)

Pasi
0

#3 Jag tror nog att en del finns kvar även om lite självklart blir förstört….våra förfäder verkar ju ha klarat sig hyfsat på grillat och kokt vilt.
Länge sedan jag såg dig Saiva, var håller du hus?Glad

SvartKaffe
0

Fixar grabben om du mixar kokt fisk, grädde och kryddor till en soppa? Bara en tanke…

Fjaellmor
0

Tack snälla för era svar!

Så renen är också en god omega 3 källa…?

Tell me more!

Skrattande

/Fjällmor

[Saiva]
0

#4 Jag har börjat plugga på universitetet och det tar upp väldigt mkt tid. :o/ Men jag är här och kikar då och då. :o)

#6 Allt gräsbetat kött är fina källor till Omega-3! :oD

Apropå det ska jag starta ett buljongkok idag, har precis fått hem märgben från gräsbetad kalv. Mums! :oD

Fjaellmor
0

Tack för snabbt svar!

Vilken tur att vi äter så enormt mycket ren då… Flört

och vildfångad fisk, idag kom maken hem med 12 fina rödigar efter ett par timmar på pimpeltur Tungan uteBor i paradiset?

jo Cool

/Fjällmor

[Saiva]
0

Vilken tur att vi äter så enormt mycket ren då… Flört

och vildfångad fisk, idag kom maken hem med 12 fina rödigar efter ett par timmar på pimpeltur Tungan ute

Jag är inte avundsjuk, jag är inte avundsjuk, jag är inte avundsjuk, jag är INTE avundsjuk… Skäms *fortsätter försöka intala mig*

Fjaellmor
0

i sådana här fall är avundsjuka en rent naturlig företeelse Oskyldig

Flört

pitch
0

Hej Fjaellmor,

Vill inte grusa din tanke om omega3 men är inte den fettsyran instabil? dvs att den snabbt oxiderar?

Hur bra är det då att koka det fettet? Blir det inte oxiderat av den behandlingen?

Fjaellmor
0

Hej pitch!

Det var med just det i tanken som jag ställde frågan. Så inte grusar du!

Och med tanke på hur många kunniga som huserar på detta forum är hoppet stort om upplysande svar

Glad

/Fjällmor