Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2948 ggr
Snusmumrik
0

Överskott på grädde

Hallå!

Nu var grädde så där härligt billigt idag, och jag fick med mig hem en liter grädde, när jag egentligen redan har nog.

Så min fråga är: Vad gör man när man har för mycket grädde?

Har ni några tips eller förslag på vad man kan "ödsla" denna underbart goda och feta skapelse på?

Medlem
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

frysa in?

Göra hemmagjord turkisk yoghurt som blir fetare än 10%? Du vet att man kan förvara turkisk yoghurt genom att lägga in den i olivolja? De klarar sig i flera månader på burk.

Snusmumrik
0

Åhå bara vispa den hård och låtsas att den är yoghurt, alltså?

Jag hade ingen aning att man kunde lägga in den i olivolja faktiskt! Så du menar att om man har en gammal burk turk yoghurt som är på väg att bli gammal kan man slänga den med lite olivolja i en glasburk?

Är de då givet att det blir sånna yoghurtklumpar som det bildats på bilden?

Intressant!

Medlem
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Nej man vispar inte. Turkisk yoghurt gör man av naturel yoghurt genom att hälla yoghurten i t.e.x kaffe filter eller i ett genomskinligt tyg  i några timmar. De får en fastare konsistens då. Och om man skulle vilja ha inlagd yoghurt skall man då låta yoghurten rinna av i 2-3 dagar. Den blir ännu mer fastare. Och med hjälp av att smörja händerna med olivolja kan man rulla yoghurten till små bollar som sedan får läggas in på en burk och man häller i olivoljan på tills den täcker alla bollarna. Uteslut burken bra och ha den i kylskåpet i fleeera månader. Man kan även rulla yoghurtbullarna med t.e.x timjan eller med chili för att få godare smak.

[Pennylane1]
0

men det var ju grädde hon hade?

Medlem
0

#4 Justdet. Jag rek en fetare variant av turkisk yoghurt gjord av mjölk och grädde Skrattande

mikaelj
0

Gör mascarpone.

Medlem
0

#6 Har du receptet?

Aniara4
0

Gör glass och ha i frysen! Jag brukar använda ett recept på hallonparfait minus sockret, annars finns det flera glassrecept bland efterrätterna om man letar lite.

lisslie1956
0

#5 Hur gör man turkiskt yughurt gjort av mjölk och grädde?

#6 hur gör man mascarpone?

Ska man sätta till någon kultur och hur får man tag i den?

Trevlig kväll på er alla

Kram Lisslie

Medlem
1

#9 Blanda 7,5 dl standard mjölk + 2,5 grädde och koka upp i en kastrull. Låt den svalna till mindre än 50 grader. Tilsätt 2 msk sparad yoghurt, men rör inte om! Slå nu in yoghurten i någotvarmt, handduk, jacka, tröja eller filt. Om du har möjlighet att låta yoghurten stå varmt, men inte för varmt!, i t.ex. ett pannrum ovan på spisen eller ovan på ett element så är det allra bäst. Låt nu yoghurten stå i ca 8 timmar. ju längre den står desto fastare blir den. Men den ska inte behöva stå i längre än 15h. Man får en fetare variant av turkisk yoghurt och dessutom godare. Om man vill göra mera yoghurt sedan kan man spara lite av den naturella yoghurten man gjorde.

lizaohman
0

Man kan inte ha för mycket grädde…

kaisakavat
0

Gör keso-ostkaka. Grädde både i den och till den! Med hallon. Så gott att jag blir vindögd när jag tänker på det!

mikaelj
0
Medlem
0

Tack Mikael!

Maia
0

Grädde kan man hälla i istärningsfacket så att man alltid har till hands när man ska göra en sås. I ett annat istärningsfack kan man hälla överblivet rödvin. Smart husmorstrick.

Gräddistärningarna kan man köra med hallon på sommaren när man vill ha lite glass snabbt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

lizaohman
0

Oh, Maia, vilken asabra idé, tack för det!

Snusmumrik
0

#10, vilket kul recept! Det hade jag verkligen ingen aning om, att man kunde göra sin egen yoghurt… där ser man.

#15, hah, vilken klockren idé! Då slipper man ju alltid ha ny grädde i kylen till såserna, det är ju bara att dra fram den frysta… Ja, det ska jag göra. Funderar för övrigt på att bara vispa en berg av grädde, blanda med smält mörk choklad och bär…

alphyddan
0

Man kan också frysa in grädde i en sådan påse som man gör istärningar och plocka fram till gratänger och såser.