Jag skulle behöva lite hjälp
Jag har ju kört LCHF i drygt 4 veckor nu,
Mitt senaste problem är nu då : Jag tål inte mjölkprotein…
Har vetat det en tid , men vägrat acceptera det och tänkt att jag är så van vid att må dåligt när jag bantar så det klarar jag väl…Nu har jag världens utbrott av min candida (såklart)
och hur i helsike klarar man LCHF utan mjölkprodukter?
Hjälp mig ,jag mår ju bra för övrigt på denna kost
Köpt hem kokos fett både smaksatt och för att steka i
Smör, särskilt ghee, tillsammans med kokosolja, fett kött och fet fisk ger dig det fett du behöver utan mjölkprodukter. Många vittnar om att de tål vissa mjölkprodukter bättre efter ett tag med LCHF. Jag undviker mjölkprodukter i möjligaste mån på grund av insulinpåslaget. Jag är diabetiker nämligen. Men det är klart att det slinker ner lite creme fraiche eftersom maken är tokig i det - och kaffe utan grädde är som kärlek utan kyssar…
Jag vet inte om det funkar men getmjölk/getost innehåller väl ett annat sorts protein som de flesta komjölkskänsliga tål. Värt att kolla upp, chévre är gott!

Provade äggmjölk i kaffet igår faktiskt, riktigt gott!
ska prova cocosa utan smak i morgon, för det blev lite för mycket karibien för mig kl.6 på morgonen med den med smak
Jag mår lite illa av kokos fettet, är det övergående tro?
Ok, jag kör alltså med kokosfett och olja imat eller dryck,
På candida diet är det rätt mycket kolhydrat alternativ tex råg gröt
eller ryvitaknäcke
men det är ju bara en fördel att byta mot ägg & bacon.
Tack för tipsen!
Hur funkade det med smör? Det innehåller ju bara små mängder protein (0,6 g/100g) och man äter ju inte det i mängder heller, om man t ex jämför med mjölk som innehåller 3,3 g/100g.
Annars så kan man väl göra ghee av sitt smör för att få bort de här 0,6 grammen? Har inte gjort det själv.

#5 Jag vet faktiskt inte ännu,
Ska hålla mig 100% mjölkfri i 3 månader minst, pga av Candida diet
men sen ska jag absolut testa produkt för produkt så att säga,
smör verkar ju gå bra för många med överkänslighet.
#1 Jag hoppas att det gäller även för mig…
Jag var och handlade på lunchen och överallt var det folk som handlade ost och grädde ,tyckte lite synd om mig själv då
(Men ikväll blir det irishCream te med kokosfett, och om jag blundar kan ju alltid låtsas att jag äter bounty!)
Trevlig helg till er alla!
Många kan behöva visst tillväjning på kokosfettet. Börja med lite och öka sakta. För mig var det så. Fick illamående och riktigt ont i magen. Det verkar också som att jag känsligare mot det under eftermiddag, kväll. Konstigt! Men jag får i mig en del på morgonen i the och i kaffet vid lunch.