Recept på nötmixen?
Jag har letat efter receptet på nötmixen som Thea skriver så inspirerande om.Men jag kan inte hitta den,finns det någon som kan hjälpa mig?
Åh, tack!
Jätte enkelt! Du hackar nötter av önskad sort (jag brukar ta 50/50 hasselnöt och sötmandel), silar av det nötmjöl som blir när du hackar.
Rosta nötter, kokosflingor och sesamfrön i en torr gjutjärnspanna. Kokos och sesamfrön tar du efter behag. Jag brukar gå efter att det ser ut i pannan som att det är lagom. Mäter aldrig mängder!
Rosta tills det doftar gott och du ser att kokosen och sesamfröna börjar få färg, men INTE brända!
Då rör du ner ett par klickar kokosfett och det nötmjölet du silade bort under hackningen.
Häll ut blandningen på en plåt och svalna!
Klart att njuta!
Lycka till!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Tack Thea!
Ska prova det idag. Barbro
I mitt recept på nötströssel tipsar jag om att det är gott att ha lite salt i också för att smaken ska bli den bästa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
men , var det inte salt också, eller är det ett annat recept jag sett? OCh så hade jag för mig att det var smör man stekte i?
jaha ja där kom ju svaret! Fast det med smöret har jagväl drömt!
#5 Det finns fler sätt att göra det på, men om man vill att nötterna ska bli lite rostade är det kanske inte så bra att steka dem i smör. Fast jag har ju inte testat det…
Kokosfettet kan vara bra i förhållande till smör, för att det gör att det blir lite trevligt klumpigt, eftersom kokosfettet blir hårdare än smör i rumstemperatur.
Salt??? Det receptet såg aldrig jag, men jag kan gott tänka mig att det blir lite extra "piff" på det hela. Det måste provas när nuvarande sats är slut.
Tycker att kokosfettet ger en bättre "struktur" på "müslin" än om man skulle hoppa över det. För det dagliga fettintaget tror jag den lilla mängd det blir är försumbar.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
jag rostade först och stekte sen, gick bra med smör!
Låter smarrigt detta. Sesamfrön - är det sånt som "passerar rakt igenom"?
#9 Dessvärre inte. Men det blir inga större mängder om du tar 2 msk av mixen. Sesamfröna ger väldigt god smak när det är rostade.

Låter jättesmarrigt! Funkar som müsli eller? Eller mer som snacks?
funkar jättebra som müsli, som snacks kan det kanske bli för mycket, det skulle inte jag våga 
Dess värre blir man beroende av det. Jag måste börja äta mina ägg på morgonen och sluta ta en frukost med ck och strössel.
alla bli kanske inte beroende, har haft en burk länge nu, äter ibland, kanske en a två gånger i veckan
#13 Jag tror egentligen att det är mjölkprodukterna som är största boven i detta. Man måste vara noga med att inte mata sitt sockermonster med för mycket mjölkkolhydrater. Många av oss är vana sedan hela livet att äta några deciliter filmjölk eller liknande på morgonen och då får man vara väldigt noga. Och det är smart att ha ett matskedsmått i burken så att det blir två matskedar och inte något annat.
varför får det inte bli något annat än två matskedar? Tror det blir ungeför 5 kolhydrater per hundra gram så har man utrymme för det så borde det väl vara ok?
#16 Det är klart att det är olika vad man klarar av, men många blir triggade till överkonsumtion av nötter och man ska inte stoppa i sig för mycket otillagat linfrö heller, enligt rekommendationerna.
Jag själv skulle inte vilja få i mig så mycket som 5 g kolhydrater bara på ett tillbehör som detta. Särskilt eftersom det då skulle kombineras med t.ex. mjölkprodukter som skulle ge 3-5 g kolhydrater/100 g. Jag skulle inte bli mätt och dessutom få sug. Men det är som sagt olika vad man klarar av
!