Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 996 ggr
upgradeyou
0

nybörjarfrågor

Hej!

Har en del frågor som jag inte lyckats hitta svaret på när jag letat här på sajten. Hoppas nån har svaren:)

- Ska jag sluta intressera mig för kcal? Jag tänkte eftersom fett innehåller mer energi så innehåller ju en del livsmedel fler kalorier än om jag äter tex GI.  Eftersom jag nu äter samma kost, dock lite mindre kolhydrater men plus fett så måste det ju bli fler kolhydrater?  

- Det står på mångas ställen att kroppen hittar sin "rätta" vikt själv. Om jag då inte går ner innebär det att min kropp själv är "nöjd" med min vikt?

Skulle gärna vilja ha några frukostförslag med! Sitter fast i ägg och bacon. Förut ät jag jämnt makrill med en grov macka men utan macka blir det lite tråkigt..

Hoppas nån har svar eller tips:9

Linn

Wildrat
0

Kalorier är inte intressant. Det är bara ett värdefullt mått om du ska elda med maten istället för att äta upp den

Går ner eller inte beror ju på vad du börjar på för vikt. Är du redan normalviktig kanske kroppen vill stanna där, väger du mer går du troligtvis ner men det är svårt att veta innan du testat.

När det gäller frukost så kan du äta precis vad som helst. Ägg och bacon, middagsrester, ost, bara din fantasi sätter stopp.

gluffgluff
0

Äggröra och makrill är gott. Eller kokta ägg och makrill (och majo, kanske).

Eller äggröra och avocado/ parmaskinka/ rökt lax. Eller spenatomelett. Fast jag har "kört fast" med äggfrukosten, det är ju så gott…

Jag är ingen expert på viktnedgång, men har hört att många inte börjar gå ner förrän efter lång tid, kanske särskilt om man bantat mycket. Och att det är bättre att mäta än att väga.

Och, ja, åtminstone till en början är det viktigt att inte räkna kalorier, utan begränsa kolhydraterna och lära sig att känna när man är hungrig och inte.

Maia
0

Man kan ta en eller några mackor utan bröd helt enkelt. Ta ett salladsblad och lägg på ost med smör och sedan en skiva skinka. Rulla ihop och ät som smörgås till kaffet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]