Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 5350 ggr
flikkan77
0

Flikkans Tråd nr 3.

Då är det väl dags för min tredje tråd då. Tråd nummer två börjar också bli lite seg att ladda. Får alldeles för mycket hejjarop och tips helt enkelt.Flört

Jag är fortfarande 30 år och 175 centimeter lång, däremot väger jag 88.8 kilo nu istället för 93 som jag vägde för ungefär två månader sen när jag började med lchf. Jag har aldrig bantat men var anorektiker i ungeför 6 år av mitt liv, kanske några år till men det beror hur man räknar, vägde 48 som minst. När jag blev "frisk" för ungefär 7 år sedan så gick jag upp ganska fort, de första 20 kilona märktes inte men de andra gör det och dem ska jag få bort. I alla fall några till av dem. Har inget riktigt viktmål egentligen utan just nu är jag nöjd med att det går neråt. För var tredje kilo som försvinner så ska jag unna mig något. Förra gången blev det en mössa och ett par vantar och när jag väger 87 så blir det en barnbok, samlar på sådana.

Har varit lakot-ovo-vegetarian men har precis börjat äta lite kött. Kycklingbröstfileér och bacon går bra. Har testat köttbullar, älgbiff och fläskkotlett men nä, det är inte gott helt enkelt. Köttbullarna gjorde jag helt själv och alla andra tyckte om dem så nu lär jag få göra sånt till min man. Dumt av mig! Oskyldig Jag har inga problem med att andra äter kött och kan bevisligen även laga lite kötträtter, jag kan bara inte äta det. Är inte helt förtjust i kyckling men jag äter det för att få upp proteinet utan att få i mig för mycket kolhydrater. Har försökt ligga under 20 kolhydrater om dagen och det har gått förvånande bra, det är lite otäckt nu när jag inte väger maten längre men vi fås se hur det går, jag tar en vecka i taget.

Är jätteglad för det här forumet och all hjälp jag har fått och fortfarande får från alla.
Tack för att ni finns!

"You just have to belive…"

flikkan77
0

Om det finns någon som kan så skulle jag bli glad om min förrra tråd, Flikkans Tråd Nr 2, kunde bli länkad hit. Vill ju inte tappa bort allt stöd och all hjälp jag fått i den.

Jennix
0

#1  Vet inte vad du menar med länkad hit, men du kan ju bokmärka den om du vill hålla koll på var den är. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

flikkan77
0

Jennix: Bokmärkt är den men jag skulle vilja att det fanns en länk i denna tråden som jag kan klicka på så den förra tråden kommer upp. Typ… Oskyldig Svårt att förklara. Flört

MimLan
0

#3 Kopiera webb-adressen till den förra tråden och skriv in den här, alternativt markera något ord, till exemepel "tråd" i texten.

Markera sedan adressen/ordet och klicka på kedjan/länken som finns alldeles precis i mitten ovanför skrivrutan. Där klipper du in adressen och klickar på "Infoga länk". Klart.

flikkan77
0

Här 

Om jag nu kunde så ska det ovanför vara en länk till min förra tråd.

MimLan
0

Klart du kunde!

flikkan77
0

MimLan: En bra lärare får duktiga elever. Tack för hjälpen! Flört

flikkan77
0

Har börjat få slut på frukostideér. Är lite trött på laga mat till alla mål och jag vet inte riktigt hur jag ska komma på nått. Just nu saknar jag mina rostade smörgåsar på morgonen. Det var så lätt och enkelt också gick det fort. Har svårt att äta mer än tre skivor ost på en gång och ägg ska vara nykokta för att vara goda och omelett har jag totalt tröttnat på sist jag testade mådde jag bara illa istället.

Det är ett problem för mig. När jag har ätit en sak ett tag så kan det dröja en månad eller så tills jag klarar av att äta det igen. Känner att jag inte har så mycket att variera mig med. Har tappat lite inspiration, och kanske inte bara till frukosten.

Gick upp klockan 8 imorse och funderar fortfarande på vad jag ska äta till frukost. Åt så där en 10 mandlar innan men det räknas inte till frukost. Inte ens jag bli mätt särskilt länge på det.

Sen blir det mer stopp i huvudet ju mer jag tänker på frukost! Vad äter man på morgonen egentligen?

Karen
0

hej,

how about vad jag sitter och ater just nu? En ''cooked English Breakfast''?!

Korv, graddig omelett ,stekta champinioner och en Stor balja te!! (korv med 80% kott i)

Det haller jag mig nog pa till ikvall.

trevlig sondag!

flikkan77
0

Karen: Chamoinjoner låter inte fel! Funderar på att testa äta korv någon gång också, ska bara hitta någon som är bra.

flikkan77
0

Det blev tonfisk, c.f. och lite ättiksgurka. Läste i en annan tråd att man kunde ha bostongurka i och jag kom på att det kanske kamoflerar fisksmaken lite, vilket det också gjorde. Räkte med 9 skivor gurka till en burk tonfisk så det var rätt okej. Ganska gott var det med men attans vad jag fryser nu! Jag blir kall av mat helt enkelt.

MimLan
0

Att ha en massa färdiglagat eller preparerat i frysen funkar inte för dig? Så är själva lagandet minimerat till att stoppa det i ugnen.

T.ex. gratänger på grönsaker som broccoli. Ha småbitar av protein i? Eller currysås med kyckling och grönsaker. Osv.

flikkan77
0

MimLan: Själva grejen med att ha färdiglagad mat i frysen skulle fungera jättebra. Det svåra är att jag inte riktigt klarar av att laga mycket mat på en gång. Det blir för mycket mat på nått sätt. Kanske det skulle gå med broccoligratäng förstås. Lagar jag maten i ugnen så slipper jag se den!

flikkan77
0

Nu har jag ätit falukorv! Hela fem skivor. Glad Inte den nyttigaste korven kanske men dock en korv. Ett litet steg för mänskligheten och superkliv för mig!

Fast nått mer ska jag ju äta idag, bara det att nån (lillasyster) åt upp sista kycklingbiten så jag får komma på nått annat.

MimLan
0

Suveränt! Falukorv går ju även att äta som det är, om du absolut inte vill ha nåt matlagande. Med senap. Gott.

Lava
0

Flikkan: Gillar du keso? Det är lättsamt på morgonen, man kan blanda i lite grädde för att få upp fetthalten.

Man kan också göra ostkaka på keso, ägg och grädde. Den håller ett par dar i kylen. Här finns en tråd om ostkakan.

flikkan77
0

MimLan: Stod och tvekade med senapen, massa kolhydrater ju! Fast sen kom jag på att till fem korvskivor går det inte åt särskilt mycket senap. Ibland fungerar mitt förnuft över förväntan. Glad Vi ska storhandla på tisdag och då ska jag leta efter korv med lite mer kött i, kan jag äta en korv kanske jag kan äta en annan med!

Lava: Keso tycker jag om ibland. Har lite delade meningar med mig själv där. Jag tycker det är gott, fast inte… Ostkakan har jag däremot haft funderingar på. Tack för att du länkade den!

jobi55
0

Jag gjorde ostkaka i går på 200 g keso o 50 g mascarpone 30 g sötmandel 4 små ägg och 2 dl grädde

Då hade jag ju silat keson nästan hela dan så det vattniga försvann o så blandade jag i alltihop o i en ugnsäker form o gräddade i 200 grader ca 45 min på mellanläget i ugnen…

Jag blandade i lite vanilj o lite sötningsmedel o droppade i liter bittermandelarom….

Det blev jättegott faktiskt smakade en liten bit igår

Funderar faktiskt på att blanda keso o mascarpone eller lite grädde o krydda med kanel…..kanske man kan få grötkänsla då

flikkan77
0

Jobi: Vet inte varför men jag är skeptisk till mascarpone. Vet egentligen inget om det alls och har aldrig köpt det, utan det ät bara nått jag har fått för mig. Tror inte att det är gott. Fast om du äter det så kanske jag vågar jag med.Glad Maken min skulle bli superglad om jag gjorde ostkaka för det bara älskar han!

flikkan77
0

112 gram falukorv till frukost idag. Vägde bara för veta på ett ungfär hur mycket jag äter av det. Det är ganska gått men jag mår lite illa av det efteråt. Äter lite mandlar för att få bort korvsmaken. Men just när korven är i munnen är den god. Glad

Har ätit lunch också, quorn, squash och svamp i gräddsås och sallad till. Ska nog äta samma sak till kvällsmat. Testade att laga mycket mat på en gång igår och det gick över förväntan!

MimLan
0

#20 Måste kännas bra att kunna se alla framsteg du gör här i trådarna?

flikkan77
0

MimLan: Ja, det får jag ju erkänna att det gör. Skryta lite om mig själv liksom. Oskyldig Just nu känner jag mig faktiskt rätt duktig!

anki1
0

Flikkan, du är jätteduktig. Macsarpone är gott.  falukorv är faktiskt inte så illa, det är bara 5% kolhydrater i den.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Uttelille
0

Gillar du nötbröd eller linfrö/fibrex-äggbröd? Isåfall kan du ju göra det och rosta?Skrattande

flikkan77
0

anki1: Tack! Ska nog testa mascarpone nån gång faktiskt, det börjar luta åt det hållet. Imorgon ska jag leta mer korv när vi handlar, någon med lite mer kött i tror jag. Också en till falukorv ifall jag inte gillar korv med mer kött i.

Uttelille: Eftersom jag uppenbarligen inte tänker så långt så har jag givetvis inte testat det. Måste alltså testas! Tack för tipset.Glad

MimLan
0

#25 Tänk på att mascarpone är ganska smaklöst, det gör sig främst i blandningar av olika slag. Mest känt är väl tiramisu.

flikkan77
0

MimLan: Tror jag ska testa göra ostkaka, ska bara ha alla de andra ingredienserna med… Särskilt bittermandelarmonen vill jag ju ha. Att det alltid är nått man måste handla! Flört

Uttelille
0

Jag tycker mascarpone smakar precis som det stela som bildas i gräddpaketets kant om den stått ett tag. Inte när den är sur då alltsåTungan ute Är det detsamma som mascarpone eller?

MimLan
0

#28 More or less. :) Den gräddkanten är god ja.

flikkan77
0

Aha, då har jag ju ett hum om hur mascarpone smakar, låter ju inte som det smakar illa i alla fall. Det här blir bättre och bättre! Glad

Har ätit nötbröd för första gången. Åt två kvartar med stekt falukorv och attans vad mätt jag är! Gott var det med, men nästa gång ska jag göra nötmjölet finare och krydda med nått.

Caena
0

flikkan,

ang keso och frukost, gör min gröt, pröva iaf!

körde största delen keso och blandade i grädde så pass mycket man vill ha, och så frysta hallon. in i micron på 2 minuter.. och du har nått som kaaanske skulle kunna likna risgrynsgröt.. blev väldans mätt på det.. =)

flikkan77
0

Caena: Nu står även keso på inköpslistan! Med hallon låter det inte så dumt. Glad

jobi55
0

Flikkan min lilla trollunge…ostkakan vart jättegod o du såg ju att jag pillade bort det vita på brieosten…..

Vad mascarponen smakar vet jag ju inte men glöm inte att låta keson rinna av först i en sil eller nåt för annars vasslar den sig

hade jag vart lite smart hade jag ju gjort en o bjudit er på

Caena
0

Flikkan, 
ändra det till 1 kanske 1½ minut.. körde två och fick nästan ost i botten.. tyvärr.. 
krydda gärna med kanel och kardemumma så blir de ännu godare.. 
*uppdaterar* var för hungrig när jag skrev första.. blev lite "risgrynsgröt".. hehe

flikkan77
0

Jobi: Man kan inte tänka på allt alltid! Glad Ska testa göra ostkaka så fort jag lyckas ha alla ingredienser hemma och har ork att testa. Ska skaffa nått sötningsmedel med.

Caena: Ostgröt är kanske inte så gott så det var ju bra att du sa till. Vet hur det är när man är hungrig, maten kan bli helt konstig bara för att man har bråttom. Kanel hade jag redan tänkt att krydda med kardemumma var däremot ett bra tips. Tycker om kardemumma!

flikkan77
0

Har varit och handlat alldeles nyss. Börjar få svårt att se hur jag ska klara julen. Choklad, marsipan, pepparkaksdeg, saffranskanelbullar, knäck, kola… Godis!! Har just nu en stor längtan efter pepparkaksdeg, inte den som köps utan den som jag gör själv.

Och hur blir det med den årliga julmarsipangrisen? Kan det bli julafton utan den?

(Har köpt mig en chokladjulkalender i alla fall, för den är viktig!)

För att inte tala om julbordet sen. Potatis, rödbetssallad, mammas potatismos, morfars grönkål (med sirap i) och allt sånt där vegetariskt jag äter.

Tror inte jag vill ha jul i år.

flikkan77
0

Så sötsugen som jag är nu har jag inte varit på ruskigt länge. Har ätit massor med mat. Korv och svamp som jag stekte i massor med smör, i alla fall minst 25 gram, hällde på grädde så det blev sås och åt med lite sallad. Så fett har jag fått i mig.

Har ätit ostskivor till "efterrätt", fastän jag var för mätt, men är ändå hysteriskt godissugen! Vill ha nått sött och sliskigt i någon mysko onaturlig färg… Skrikandes

kaisakavat
0

Köp slajm - finns på leksaksaffärer i alla möjliga mysko färger. Gegga ihop med socker och ät.

Det torde bota dig, åtminstone temporärt!

flikkan77
0

kaisakavat: Dags att ringa mamma alltså! Hon gjorde alltid eget slajm till oss, tror det gjordes på potatispulver och vatten och nått mer… också karamellfärg!

Har faktiskt grön karamellfärg kanske kan blanda nått med den. Strösocker, smör och karamellfärg låter väldigt gott! Skrikandes Dumma, dumma sötsugna mage!!!

Jennix
0

#37  Sötsug kan det ju bli rätt mycket i början när man ställer om sig, ju mindre kolhydrater du äter desto mindre risk för sug tror jag. Du kanske har ätit en del kolhydrater idag? Nötter, mjölk?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

flikkan77
0

Jennix: Jo, lite nötter har det ju allt blivit idag. Oskyldig Köpte mandlar när min kära make köpte godis att äta i bilen på vägen hem från affären. Tänkte inte på det!

Började med lchf i början av september så jag tycker att jag borde vara färdigomställd. Det var mycket lättare i början än vad det är nu. Nu ser jag bara godis överallt i affärerna och flingor och kakor och bullar och läsk och sånt. Fast jag köper inget i alla fall! Glad

flikkan77
0

Så, kvällsmaten blev ost och ostekt prinskorv. Inga mer mandlar här inte! Inte idag i alla fall… Flört

kaisakavat
0

Jag tror det är viktigt att du tar sån där köpesslajm, det ska smaka jä-len och typ göra dig anti mot slisk. Inte vara GOTT!

Suck - Galna flikka! Skrikandes

F´låt men trodde inte att mitt slajmförslag skulle kunna få någon i hela världen att bli "sugen".

flikkan77
0

kaisakavat: Just nu kan jag bli godissugen av vad som helst. Slajm har rätt färg och knasig konstisten. Ungfär som om man kör gröna grodor i micron. Godisgrodorna då, inte de riktiga för de säger nog mer kapoff!

Kom på vad vi åt i stallet ibland. Vi la lite blandat smågodis i en skål och körde i micron tills det smälte och sen bredde vi det på en smörgås med mycket smör på. Supergott! Bäst var det om man hade lite choklad att blanda i med. Glad

flikkan77
0

Hjälp! Det här är värre än jag trodde. Skulle väga mig nyss och började leta efter vågen i skafferiet! Det enda som finns i skafferiet som jag äter nu mera är mandlar och choklad och vågen har då aldrig stått där. Är undermedvetet godissugen nu med. Suck!!

Vågen har inte rört sig en siffra i alla fall. Har nu vägt 88.8 i två veckor. Ska testa en vecka till att låta bli att väga maten. Fast lite otäckt är det nu när jag äter korv som jag inte har någon kontroll på. Ojojoj…

Regina78
0

#44 Driver du med mig?? ÅT NI DET???? På riktigt?

flikkan77
0

Regina78: Mmm, det gjorde vi och dessutom så var det gott! Oskyldig Och eftersom vi åt det på smörgås så var det ju lite nyttigt med. Flört (smörgås var ju nyttigt på den tiden.)

bigfatmama
0

Har aldrig sett min mamma ätit godis, men hon kunde utan vidare ta en skiva osötat bröd med sirap på. Gissa om vi barn snabbt lämnade köket?

Regina78
0

#47 & 48 Iofs faktiskt ingen större skillnad mot marmelad men det låter ju bara för läskigt….   Skrattande

flikkan77
0

bigfatmama: Sirap på osötat börd låter som lite dubbelmoral. Flört

Kunde blanda sirap med grädde när jag var liten och äta med sked. Fast sånt kunde man ju bara göra när inte mamma var hemma och det var hon nästan jämt eftersom hon var dagmamma. Tur det kanske! Glad

bigfatmama
0

Själv var jag förtjust i filmjölk med strösocker i, men det fick jag smyga med och äta i garderoben. Nu när jag tänker på det så vänder det sig i magen.

flikkan77
0

bigfatmama: Det åt jag det med, filmjölk med socker och kanel på! Men det fick jag äta när mamma var hemma. Mamma har alltid varit svag för sött men har inte gått upp nått särskilt i vikt av det. Men så är hon också bra på att bara ta en eller två bitar godis och sen är det nog.

Just nu är jag så godissugen att jag snart klättrar på väggarna. Sitter här med en ost och äter skivor och hoppas på att magen tänker ändra sig. Ost är godis! Eller nått…

bigfatmama
0

Jag tycker du är så duktig, ska snart ut på dagens promenad. Har svårt med smör på osten och majonäs har tills helt nyligen varit portförbjuden, menköpte och provade på ost. Det räckte med lite grann, men det funkade för min del. Jag ska fortsätta och läsa din tråd sen och hoppas det lättar för dig med godissget.

flikkan77
0

Bigfatmama: Majonnäs tycker jag kan vara lite för starkt på nått sätt. Lite är gott men det tar lätt överhand, inget jag använder ens varje vecka. Tycker det är godare på sommaren än på vintern med. Glad Hoppas du fick en skön promenad!

flikkan77
0

Kom på ett sätt att bota mig från sötsug! Släpade med mig mannen upp i sovrummet och sen… tja.. ja.. ni vet… OskyldigFörvånad Fungerade gjorde det i alla fall. Nu är jag inte sugen på nått alls mer än att sätta mig i soffan och vila. Glad

bigfatmama
0

Promenaden slutade efter 10 meter. Nysnö på isfläck, tog emot mig med min nyopererade hand. Kan säga att jag har mått bättre. intresant hur du hanterade godissuget. Måste testa någon gång.Skrikandes

flikkan77
0

bigfatmama: Ajajaj, akta dig! Hoppas det inte tog alltför illa så saker och ting måste göras om i handen nu. Usch och fy!

Mitt godissug är fortfarande botat för idag. Har gjort ischoklad nu ikväll så jag har om det krisar imorgon. Kan inte äta för mycket av det utan att må illa och det är bättre än andra saker vi har hemma.

kaisakavat
0

Aha! Jag förstår, maken är förstås söt… Obestämd

flikkan77
0

kaisakavat: Ja, ungefär så är det. Flört

bigfatmama
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du skulle ta patent på din ide om att lösa sötsuget. Jag menar att det är motion och samlevnad och avslappnade i samma veva.Tungan ute

flikkan77
0

Bigfatmama: Det var kanske ingen dum idé! Jag kanske kan bli rik på kuppen. Förvånad Mitt söt sug är fortfarande ganska borta, det håller sig i alla fall på en hanterbar nivå. Så idén fungerar ju superbra!

Underbart kort på rosen förresten! Det är en sådan bild man blir glad av.Glad

bigfatmama
0

Den är till dig för jag blir så glad över ditt frimodiga sätt. Har mycket att lära av dig, fast du är yngre än min älsta son.

flikkan77
0

Bigfatmama: Tack så jättesupermycket! Det var precis vad jag behövde just nu. Glad Nu fick min dag en guldkant!

flikkan77
0

Så, dags att gnälla lite.

Är sååå trött! Hela kroppen är tung och seg. Det kan ju ha att göra med precis vad som helst. Mina mediciner, hösten, kosten, min sjukdom, osv… Det är så jobbigt bara. Orkar inte riktigt göra nått eller ta tag i nått. Bara att steka korv är ett helt företag. (Tur jag äter korv nu för det är det enklaste som finns.) Idag har jag ätit helkasst men igår och innan dess så åt jag bra men är lika förbenat trött! Ska börja lägga in maten på MinMat igen och se om det är nått som är galet.

Nu, ska jag faktiskt ta mig i kragen och laga lite mat. Måste!!

flikkan77
0

Hela världen lutar åt höger på nått mystiskt sätt. Jättejobbigt när man ska gå igenom dörröppningar för öppningen är inte alltid där den borde. Åt mat innan: Quorn, svamp, squash, grädde och sallad. Blev inte mindre yr för det. Sen drack jag massa vatten… och är fortfarande yr. Är i alla fall inte godissugen och det är ju bra!

Skulle vilja veta varför jag är yr bara. Det är inte som när jag hade virus på balansnerven för då gick världen åt alla håll och inte bara åt höger. Är däremot lite åksjuk. Mysko!!!

bigfatmama
0

En ny bild kanske, att titta på och lugna ner sig till.

bigfatmama
0

Vet inte vad jag gjorde för fel, tar en ny.

flikkan77
0

bigfatmama: Vovvebilder är aldrig fel! Är det dina vovvar?

flikkan77
0

Äta bör man… och sen så dör man. Eller hur det nu var. Flört

.:Dagens Mat:.

Energi kcal:

1132,12

Energi kJ:

4761,02

Proteiner:

50,49

Fiber:

7,70

Kolhydrater:

21,38

Vatten:

510,36

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

94,15

Kolesterol:

192,44

E-mättade:

22,79

Mättade:

37,18

F-mättade:

4,97

Vitaminer:

A:

388,30

B1:

1,13

B2:

1,39

B3:

10,10

B6:

0,73

B9:

168,43

B12:

1,95

C:

25,30

D:

0,53

E:

4,03

Mineraler:

Fosfor:

716,50

Järn:

3,40

Kalcium:

394,17

Kalium:

1671,84

Magnesium:

130,61

Natrium:

1124,70

Selen:

12,69

Zink:

8,85

100Gram willys kabanoss
30Gram Ost hårdost 31% fett
100Gram Champinjoner
40Gram Vispgrädde 40% fett
53Gram Quorn svampprotein färs bitar filé
100Gram Squash
100Gram Falukorv 18% fett
100Gram Champinjoner
50Gram Vispgrädde 40% fett
70Gram Huvudsallat
10Gram Sötmandel torkad

kaisakavat
0

Flikkan! Jag fick just en flashback till när du och jag började "snacka" med varann, tror det var i 80/80/20-tråden.

Då åt du INGENTING! Jämfört med det är det här ju "mycket" och du har börjat variera massor, äta allt möjligt.

Tänkt, det är ändå stort, på så kort tid.

Pöss! Kyss

bigfatmama
0

Nej tyvärr, önskar det vore så. Har två katter och en kanin. Ska skaffa hund när jag känner att jag kan ge hunden den tid den behöver. Ska göra ett nytt försök med den lugnande bilden.

flikkan77
0

kaisakavat: Ja, igår var jag hungrig på riktigt! Och då går det rätt bra att äta. Det är bara när jag krånglar till det och inte är hungrig som det är svårt. Känns bra att äta korv med, det går att variera maten lite mer nu. Också går det fortare än att behöva tina kyckling, mat ska gå fort! Flört

Också är det ju kul med framsteg! Och här ser jag dem verkligen, också finns det snälla människor, som du, som både tjatar hål i huvudet på mig och tycker att jag är duktig! Glad

flikkan77
0

Bigfatmama: Underbar bild!

Kul med en till som har kanin! Själv har jag 4 just nu. Sen har vi 5 katter, två hundar, 6 ormar och ett antal möss till ormmat.

flikkan77
0

Pratade med en kompis igår om socker i frukt. Hon är helt säker på att det finns något nyttigt, men visste inte vad, i frukt som inte finns i något annat. Och att det är skillnad på sockret i frukt och annat socker. Hon ville inte alls lyssna på det örat att det kanske inte var så.

Nu när jag har börjat bli mer medveten om vad jag äter så har jag lite koll på vad saker innehåller i kolhydratsform. Och det är lite roligt att påpeka att en burk coca cola och två äpplen är ungefär lika många sockerbitar. Glad

Mamma är snart omvänd i alla fall!

flikkan77
0

Fastän jag bara hunnit med att äta två gånger idag så har det blivit bra! Fast falukorv innehåller lurigt mycket kolhydrater.

Energi kcal:

1226,68

Energi kJ:

5138,38

Proteiner:

47,27

Fiber:

6,19

Kolhydrater:

19,21

Vatten:

503,67

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

107,07

Kolesterol:

340,78

E-mättade:

35,18

Mättade:

57,95

F-mättade:

5,92

Vitaminer:

A:

554,10

B1:

0,55

B2:

0,93

B3:

8,01

B6:

0,80

B9:

177,42

B12:

3,58

C:

157,38

D:

0,94

E:

2,51

Mineraler:

Fosfor:

666,78

Järn:

3,89

Kalcium:

504,42

Kalium:

1444,30

Magnesium:

87,52

Natrium:

2220,92

Selen:

13,60

Zink:

6,54

50Gram Champinjoner
50Gram Huvudsallat
206Gram Blomkål
20Gram Smör 80% fett
140Gram Falukorv 18% fett
50Gram Ost hårdost 31% fett

glitterfisk
0

Hej Flikkan!

Maten ser strålande ut!

Jag gjorde ischoklad efter ditt recept. Blev nästan farligt gott! Får begränsa till att ta 2-3 st till kaffet när jag kommer hem från jobbet.

Tackar så mycket för receptet. Jag tar ca 40-45 gram kokosfett ur silverpaketet och 10 gram 86% choklad och ca 1 msk grädde, häller i fina aluminiumformar. Blir ca 15 stycken. Som sagt, farligt gott! Tack! Ett ovanligt trevligt sätt att äta kokosfett på.

MimLan
0

Jag tycker falukorvarna får lura på dig hur många kolhydrater som helst när ätandet går vägen. :)

flikkan77
0

Glitterfisk: Mina fingrar vill hela tiden skriva Flitterglisk, du vill inte döpa om dig? Flört Ja, ischoklad är farligt! Innan idag så testade jag att äta så där en fem sex stycken för att se om jag skulle bli varm (har hört att kokosfett kan göra en varm), frös så det var nått otroligt. Men det hjälpte inte. Sen kollade jag temperaturen, vi hade 18.1 grader varmt inne. Inte konstigt jag frös.

Kul att du gillade mitt recept! Jag har medvetet lite choklad i mina för att kunna äta många när jag fryser. Fast idag var det bra att elda mer i pannan som hjälpte. Dock inte med kokosfett. Glad

flikkan77
0

MimLan: Nja, jag vet inte det jag. Meningen är ju att jag ska gå ner lite i vikt också. Står visserligen helt still just nu och det är inte fy skam det heller! Glad Måste börja äta lite kyckling också, har fyllt hela frysen med det och mannen min undrar varför jag inte äter den. Men just nu är falukorv lättare och faktiskt godare!

Helkonstigt att jag gillar falukorv, det var nått jag verkligen avskydde när jag var liten. Tur att jag vågar testa igen!

MimLan
0

#79 Visst förstår jag att du vill gå ner i vikt. Det är bara så jobbigt att köra två fronts-krig som det blir när man har ytterligare saker att ta itu med. Och det är så lätt för mig att vara glad å dina vägnar när du rent av trivs i ätandet, att vikten är sekundär, den kommer när den kommer. Det är ändå framsteg, även om det kanske inte är just det som du vill ha mest och först.

glitterfisk
0

Heter gärna Glitterfisk om det är ok med dig…Flört.

Det var det som var så bra med dina isisar, mycket kokosfett och lite choklad. Annars har jag inte använt choklad alls sedan 15 sept.

Oh, längtar till min vedpanna och vedspis, har det i stugan. Nu är jag hemma och får lita till fjärrvärmen. Mycket mysigare att elda, och det blir så god värme också.

Ät falukorv! Det är väl det viktigaste att du äter så att du får kraft och mår bra. Ju fler proteinkällor du tränar dig att äta, ju lättare blir det ju i längden. Äter du fisk? (Fast inte mig dåOskyldig)förstås…)

flikkan77
0

MimLan: Nu är du så där klok och förståndig igen!

Tvåfrontskrig är aldrig bra, jag har inte tänkt på det på det sättet bara men det ligger nått i det. Visst är det ett framsteg att jag äter och tycker om det. Jag har bara så svårt att få in just det i mitt huvud. Att man faktiskt måste äta och att det faktiskt är gott. Blir lätt alldeles för fokuserad på vikten.

flikkan77
0

Glitterfisk: Jag har en snäll dag så du kan väl få heta Glitterfisken i fortsättningen med. Flört

Kom på idag att om man har ischokladen i kylskåpet istället för i frysen så känner man av kryddningen mer. Det var så kallt här igår att fryst ischokald blev alldeles för kallt så jag ställde dem i kylskåpet och idag är de godare!

Hade velat ha en öppen spis inne i huset. När ajg tänder i pannan så brukar jag ibland sitta och titta på lågorna, bara det att ibland ryker det så mycket att det inte går att sitta med luckan öppen. Draget är inte alltid det bästa…

Har ätit korv till frukost idag med och resterna av blomkålsmoset sen igår. Ingen dålig frukost det inte. Sen är det ju gott med varm mat när det bara är 16 grader inomhus.

I fiskväg har jag lärt mig att äta tonfisk på burk. Det har jag gjort två gånger sen i början på september. Sist jag åt det så blandade jag en burk med c.f. och hackad smörgåsgurka. Då smakade det lagom med fisk. Tycker fisk är lite otäckt eftersom det finns ben i den. Smaken är okej men det finns ju risk för ben. Så, så länge du inte är en tonfisk så går du ju säker! Flört

flikkan77
0

Var hos doktorn igår och ska få medicin som gör mig pigg. Att jag är så trött i huvudet och kroppen är för att jag är deprimerad fast på ett lite annat sätt än vanligt. Annars brukar jag gråta floder nu är jag bara tyst, energilös, trög och tråkig.

Skönt att veta att det inte berodde på mig eller maten. Hoppas bara att jag slipper alla mysko biverkningar nu och att jag verkligen blir pigg. Just nu är jag dock glad och nöjd med mig själv! Kan dessutom låta mig ta det lugn nu tills jag känner att jag orkar. Jag behöver vila har bara svårt att få in det i mitt lilla huvud, det har kännts som misslyckanden varje gång jag velat göra saker men inte orkar. Nu slipper jag orka och då orkar jag göra mer!Glad

kaisakavat
0

Det låter väldigt bra. Hoppas meducinerna hjälper dej. Tyst trög och tråkig - man blir rätt leds på sig själv då i längden. Vill ju leva.

Kramis till dig - du är en mkt söt och duktig och rolig flikka! Kyss

flikkan77
0

Kaisakavat: Ja, leva och orka ta hand om både mig själv och djuren. Får ju dåligt samvete när jag inte orkar det jag bör orka. Men nu så! Nu tar flikkan nya tag, ska bara börja äta medicinen på onsdag fast det känns som om den redan har börjat verka. Tänk vad mycket det betyder att få bra hjälp och att någon tror på en.

Kram på dig med! -du är en kul och snäll tant, fastän du tjatar ibland. Flört

bigfatmama
0

Har svårt att tänka mig dig tråkigSkrattande Du och kajsakavat är som friska fläktar i era trådar. När den här dagen har gått så kommer en ny i  morgon att fylla med katter, hundar och kaniner. Vackert väder är det också.

flikkan77
0

bigfatmama: Om jag skriver fel och kallar dig BigMama så är det för att vi har en orm som heter det. Kan ju vara bra att veta. Fast det är ju bättre än det jag kan råka skriva till Glitterfisken, mina fingrar tycker att Flitterglisken är bättre. Flört

Tack för dina snälla ord! Vad har du för kanin förresten. Min hanne är en korsning av dvärgvädur och lejonhuvad. Och honorna är dvärgvädurar. Fick en unge som ser nästan ut som en riktig lejonhuvad av ena honan och hannen. Lite lustigt! Den bor hos en bekant så jag träffar den lite då och då. Av den andra honan fick jag tyvärr en unge med gravt benfel på frambenen så den tog vi bort i onsdags. Tråkigt men bättre än att hon skulle lida.

Bild på hannen:

bigfatmama
0

Har nog vad vi kallar bonnkanin. görgo men biter mig så fort jag ska klippa klorna. Obs! Han gillar inte hö och gräs, men verkar inte må dåligt för det. Ska skicka bild när jag får tillgång till stora datorn. Har en trettonåring som spelar wow. Jag vet inte om det är en komplimang att bli assosierad med en orm, tycker väldigt mycket om ormar. Har varit i kotakt med boa, strumpeband- och majsorm, men kan säga att det går bra med ormnamnet. Man vet ju aldrig, det kan vara en träffande beskrivning på migCool

bigfatmama
0

PS Jätte fin kanin.DS

flikkan77
0

Innan jag började läsa på lite om kaniner så hade jag ingen kolla alls. Vet inte om jag har rätt i vad jag tror det är för raser på mina egentligen, har ingen stamtaval på nån av dem. Fick dem kastade efter mig i somras när vi flyttade till en liten gård. Lite udda dock med en kanin som inte gillar hö och gräs. Min Lusegris äter i allt jag ger honom och allt han lyckas knycka (ost och en gång falukorv…)

Det är definitivt en komplimang att bli kallad efter BigMama, snällare orm finns inte! Glad Så ni har ju en likhet i alla fall. Kul att du tycker om ormar är så många som är rädda för dem.

flikkan77
0

Om man väntar för länge mellan måltiderna blir man trött och orkar inte laga mat, då är det dags att laga mat! Glad

bigfatmama
0

Jag skulle nog inte tycka att det vore kul med en huggorm i sovrummet. Men som keldjur är dom inte helt fel. Har tyvärr en sambo med ormfobi, och föresten, jag skulle aldrig klara matningen av en egen orm. Men de liksom ödlor och grodor är fashinerande djur.

glitterfisk
0

Nää, jag är ingen tonfisk, jag är en GlitterfiskKyss "lägger huvudet på sned och ler fånigt"

Tänkte på att lax är bra mat. God, lättlagad, nyttig. Det finns laxfile att köpa, antingen i fiskbilen eller fryst i vanliga affären. Den frysta i vanliga affären är bra och det är inga ben. Den är portionsförpackad.

Jag brukar ta så många fileer vi är personer, salta och peppra lite, lägga på creme fraiche smaksatt med limesaft och lite rivet limeskal, och in i ugnen på 175 grader kanske 15 min till fisken är klar. Det tycker vi är smaskigt hemma hos oss, och mer lättätet än kött.

Undrar vad du lagar för smaskigt nu?

flikkan77
0

Bigfatmama: Nä, huggorm i sovrummet ska man inte ha. Fast vi hade palmhuggormar i datorrummet där vi bodde innan. De är dock sålda nu, men de var superfina. Höll man handen vid glaset så kunde man få dem att hugga i luften (utom när de råkade hugga i glaset då…) när de var hungriga.

Matningen är inga större problem, min man avlivar mössen och sen är det ingen fara längre. Vi föder upp möss själva så att vi vet att de haft det bra. Nu när jag har kaniner så får de testa att äta kaninungar också. Har inte hunnit med att få så många ungar än bara.

flikkan77
0

Glitterfisken: Ja, glitterfiskar äter jag ju inte som tur är. Kanske kan våga mig på lax nu när jag får recept och allt. Lax ser gott ut i alla fall. Ibland kan jag äta en skiva gravad lax om någon annan har köpt men jag köper det inte själv, de säljs så sällan bra en skiva. Flört

Det blev kyckling och bacon innan. Har börjat gilla sältan från baconen som bli när man steker det ihop. Åt dessutom bara det i gräddsås och ingen sallad eller nått och det var första gången jag gjorde det. Annars brukar jag försöka gömma kycklingen så den inte syns. Oskyldig Kom på att kyckling sväller när man steker den. Tycker jag skär i jättesmåbitar men de är alltid större när de hamnar på skeden sen. Fast kött kanske gör så…

flikkan77
0

Har än så länge bara ätit två mål mat men siffrorna är ju super! Funderar lite på om det blev lite mycket fett men det är inget jag tänker begränsa. Är inte hungrig men måste äta nått innan jag ska sova annars vaknar jag i natt och vill ha nått istället. Tror det bara blir en bit ost eller så, kanske en liten snutt falukorv med. Glad

Energi kcal:

1954,10

Energi kJ:

8142,95

Proteiner:

73,39

Fiber:

3,72

Kolhydrater:

14,39

Vatten:

423,50

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

177,55

Kolesterol:

615,48

E-mättade:

44,49

Mättade:

104,14

F-mättade:

5,24

Vitaminer:

A:

1190,75

B1:

0,92

B2:

0,55

B3:

31,83

B6:

2,54

B9:

135,90

B12:

1,59

C:

113,15

D:

2,36

E:

6,23

Mineraler:

Fosfor:

716,35

Järn:

3,07

Kalcium:

139,55

Kalium:

1310,25

Magnesium:

106,75

Natrium:

1395,35

Selen:

35,05

Zink:

3,69

60Gram Lantfalukorv Scan
155Gram Blomkål
30Gram Vispgrädde 40% fett
120/8Gram Smör 80% fett
15Gram Smör 80% fett
70Gram Bacon gris
240Gram Kycklingbröstfilé u skinn

flikkan77
0

Sitter och funderar på om jag ska försöka räkna på dagens mat eller inte… Blev bjuden på taco hos svärmor och eftersom jag fortfarande inte kan få meningen:"Nej tack, jag äter inte bröd." över mina läppar så åt jag två tortillia med quornköttfärsås på. Supergott var det men bröden skulle jag ju låtit bli.

Struntar i att räkna med orkar inte leta upp innehållsförteckning på nätet och gissa och ha mig. Vet att jag har ätit bra annars idag, det får räcka med det. Blir nog en bit korv till kvällsmat sen med.

glitterfisk
0

Äsch, räkna inte, det är ingen idé.

Imorgon blir det bra hela dagen!

Korv är gott!

flikkan77
0

Glitterfisk: Nä, det blir ingen räkning mer idag. MinMAt ville inte öppna sig heller så då är det nog meningen att jag inte ska räkna. Glad

Äter korv, squash i gräddsås med sallad till. Också massor med grönpeppar i såsen… och efter att man har smulat i grönpeppar ska man inte klia sig i ögat. Det gör ont! Förvånad

flikkan77
0

Har lite funderingar idag:

När man skurit kyckling hur noga ska man diska skärbrädan? Har en i trä och först brukar jag ställa den under rinnande varmvatten (det är oftast mellan 80-90 grader varmt), sen diskar jag den med diskmedel och sen häller jag på lite alkogel och sen får den torka av sig själv. Alkogel ska dunsta bort om jag fattat det rätt, i alla fall när man haft det på händerna.

Räcker det eller ska man diska noggrannare?

Satt och la in frukosten på MinMat innan och eftersom jag fortfarande inte är så bra på alfabetet så snurrar jag runt en del. Hamnade på "harstek hare", finns det nått annat att göra harstek av? Tittade på kanin och älgkött med men där står det bara t.ex. älgbiff, inte älglbiff älg. Lite mysko att man just förtydligar att harsteken är av hare…

Så, nu har jag funderat klart! Idag har jag tänkt testa göra ischoklad med lite stevia i. Måste komma på nått jag kan testa det på och ischoklad äter jag ju. Ska bli spännande! Fast köket nåste bli ledigt först, min man tycker snickarboden är för kall så han står där och filar på vår handukstork. Järnspån i maten är säkert nyttigt! (fast jag tror det är koppar förstås…)

Idag känner jag mig inte trög och trågik, möjligen lite svammlig men det får ni stå ut med!Glad

kaisakavat
0

Att diska efter kyckling. Tänker ofta på det där - man har ju hört så mkt om dessa campylobacter och salmonellor.

Jag diskar mina grejjer på vanligt sätt, men ser till att vara väldigt noga och två gånger. Lägger aldrig ner dem i diskvattnet med annat grejjs utan kör dem direkt under kranen, som du.

Hittills har jag aldrig smittat ner vare sig mig själv eller nån annan. Vad jag vet, alltså.. Tungan ute

Svamlig - låter spännande - vad kan man få läsa för kul då?? Flört 

Jag har också sett det där med "harstek hare".. fniss..

flikkan77
0

Funderade lite på det där med kaninkött sen när jag ändå funderade. Har en kanin på två kilo som vi ska ta bort, undra om det är nått köttigt på en sådan och hur man får ut kötter ur kaninen. Har varit med och styckat gris men det var länge sen och jag mest hjälpte till och gjorde som de andra sa. Sen vet jag inte om jag kan äta upp min Polly heller. Fast hon har ju haft ett bra liv även om det bli kort. Hon är supernervös och ingen bra mamma så jag har ingen användning av henne. Hmm, svår fråga…

Eller så ger jag henne en riktig begravning med kista, filt och morot att äta på vägen till himlen.

kaisakavat: Låter bra att du inte har smittat någon med kycklingsjukdomar. Då gör jag nog inte heller det. Igår tvättade jag skärbrädan i 110 gradigt vatten. Fick passa på när vi ändå fick hälla ut en del innan pannan kokade över. Jag eldade massor men glömde sätta på elementen och då blir vattnet varmt! Oskyldig Tror diverse bakterier dör då…

Jennix
0

Jag har också tänkt på det där med bakterier…och kommit fram till, att om dom klarade sig innan det fanns anti-bakteriella medel så kan man klara sig idag. Med mekanisk rengöring dvs. skrubbning och hett vatten tror jag man tar död på det som behöver dö.

Dessutom är väl det värsta när det gäller RÅ kyckling, inte grillad?

flikkan77
0

Jennix: Jag lagar nu mera min kyckling helt själv. Köper kycklingfileér som jag fryser in. Bara så mycket gojs som ska skäras bort sen men vovvarna blir glada! De tycker det är toppen att matte äter sånt här nu. Fast de gillade grillad kyckling också för där blev det ännu mer rester eftersom jag ändå bara äter bröstköttet. Oskyldig

Hett vatten har vi gått om! Bodde i lägenhet innan och där blev det väl inte varmare än 45 eller nått, tror det var nån säkerhetsspärr så inte barnen bränner tassarna av sig. Vattnet vi har nu ligger mellan 80-90 grader när vi eldat. Och eldar gör vi annars fryser jag ihjäl. Var bara 16 grader inne imorse.

jobi55
0

Flikkan …..det viktigaste tror jag är att diska direkt med diskmedel o varmt vatten…..

Kanin har jag ätit som liten  pappa kom hem med två kaniner o de var inte stora i alla fall inte det jag kommer ihåg…vi lekte med dom hela dagen o sen gick vi o lade oss o när vi kom hem från skolan dan därpå var de borta…till middag fick vi en gryta o jag minns att jag sade det var gott o frågade vad det var…pappa såg underlig ut och svarade inte..idag vet jag att det var kaninerna….

flikkan77
0

jobi: Diskar så fort jag slängt i kycklingen i pannan. Annars har jag katterna på diskbänken och det blir sånt stök och bök. Får se hur jag gör med Polly, troligtvis så blir det en grav. Skulle behöva låna an bok eller nått om styckning.

flikkan77
0

Falukorven nu på kvällen räddade dagen! Kom över min 1000 kcal/dag -gräns. Det andra är rätt bra det med faktiskt. Tänk vad jag kan! (fast jag har kommit på att ju mindre kött det är i falukorven desto godare är den… dumt!)

:Dagens Mat:.

Energi kcal:

1098,51

Energi kJ:

4570,17

Proteiner:

65,65

Fiber:

2,72

Kolhydrater:

16,13

Vatten:

531,85

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

84,07

Kolesterol:

330,69

E-mättade:

22,23

Mättade:

42,85

F-mättade:

3,16

Vitaminer:

A:

474,62

B1:

0,75

B2:

0,49

B3:

26,62

B6:

2,12

B9:

139,91

B12:

2,09

C:

23,40

D:

1,39

E:

4,05

Mineraler:

Fosfor:

630,96

Järn:

3,72

Kalcium:

194,76

Kalium:

1485,60

Magnesium:

129,66

Natrium:

950,69

Selen:

26,13

Zink:

4,27

50Gram Lantfalukorv Scan
100Gram Squash
58Gram Huvudsallat
196Gram Kycklingbröstfilé u skinn
102Gram Squash
45Gram Vispgrädde 40% fett

jobi55
0

Blev så sugen på korv stroganoff…efter ditt prat om korv Flört

så jag var tvungen att köpa en stor ring o nu blir det stroganoff fast utan ris i morrn till lunch, fast det blev mycket kollisar med både tomatpuré o grädde samt cf i såsen men va fan det är ju gottSkäms

Caena
0

ibland är det svårt med korvstroganoff.. 
svärmor förstår inte riktigt hur jag äter, men hon accepterar bra att jag inte äter ris osv.. men det var bara "lite" mjöl i såsen.. så får väl hoppas att det gick bra och att det var de 3-4 äpplena jag slängde i mig under kvällen som gjorde att jag gått upp 1 kg och kände mig så svullen och ont i magen , sötsugig att jag åt upp massa sega chokladmuffins också..

flikkan77
0

Jobi: Ibland så får det bli lite mycket kolisar. Stroganoff låter jättegott! Tror jag ska köpa lite tomatpuré och ha i såsen nästa gång jag steker korv. Glad

flikkan77
0

Caena: Nä, det är svårt det där med vad man äter och inte. Mamma har börjat förstå och om inte annat så vill hon förstå och läser på om vad jag får äta och inte, eller ringer och frågar. Nu träffar jag knappt henne men hon vill veta ändå.

Väldans vad du åt! Flört Fast sega chokladmuffins låter inte fel. Är de vanliga eller lchf:iga?

flikkan77
0

Måste bara säga att idag är jag glad! Tänk vad snö och hundar kan göra för humöret så här på morgonen. Glad Så roligt att se Lillskruttan busa runt i sin första snö.

flikkan77
0

Jahapp, så var det det där med mat igen. Är inte hungrig. Velade i ungefär 2½ timme över vad jag ska äta och nu har kycklingen tinat men jag känner inte för att laga mat. Borde ätit för länge sen, åt frukost vid tio fast inte ens då var jag hungrig. Sådana här dagar är lite jobbiga för jag bara skjuter upp maten hela tiden. Ska bara göra det här eller det här osv… Blir så trött på mig själv.

Kyckling känner jag inte för för att den måste rensas och skäras, trååååkigt! Nu ska jag dock ta tag i det, kommer inte på mer saker att göra längre. Suck!

flikkan77
0

Ha! Kom på att kniven måste skärpas med. Det gör min man för jag klarar inte av ljudet. Han ska göra det snart, passar mig perfekt. Köpte ytterligare lite tid!

kaisakavat
0

Nu kommer stränga tanten! ÄT!!

flikkan77
0

Nu har jag ätit. Ungefär 200 gram kyckling och jag mår illa… ska kanske inte bara äta kyckling utan nått mer till än sås. Äter lite mandlar med för att tänka på annat än kyckling.

flikkan77
0

Tittar man på siffrorna så ser maten bra ut. Men sen när jag insåg att jag bara har ätit sex ingredienser på hela dagen så var det kanske inte lika bra. Säger som jag brukar, imorgon ska jag äta bättre! Glad

Energi kcal:

1173,93

Energi kJ:

4899,55

Proteiner:

77,27

Fiber:

1,04

Kolhydrater:

9,45

Vatten:

430,66

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

92,35

Kolesterol:

362,64

E-mättade:

33,32

Mättade:

46,96

F-mättade:

5,68

Vitaminer:

A:

377,56

B1:

0,96

B2:

0,52

B3:

32,42

B6:

2,37

B9:

85,13

B12:

2,85

C:

9,36

D:

1,81

E:

4,19

Mineraler:

Fosfor:

737,48

Järn:

3,88

Kalcium:

131,18

Kalium:

1215,20

Magnesium:

119,78

Natrium:

1611,67

Selen:

35,23

Zink:

5,34

110Gram Falukorv 23% fett
104Gram Squash
42Gram Vispgrädde 40% fett
232Gram Kycklingbröstfilé u skinn
61Gram Vispgrädde 40% fett
70Gram Bacon gris

MimLan
0

Jösses vad du hittar saker att slå ner dig på! Antalet ingredienser tycker jag att vi skiter högaktningsfullt i. :-)

Jennix
0

Flikkan, jag tycker det är bra att du åt även fast du inte ville från början.

Antalet ingredienser spelar väl ingen roll? Vissa dagar äter jag bara en sak: kött. Typ fläskkarre eller kyckling. Det är två ingredienser. Flört

Ät det du vill, speciellt om det är protein och fett. Du måste inte variera dig om det inte kommer naturligt.

kaisakavat
0

Om min inställning till det s k behovet av s k varierad kost:

Idag har jag ätit tre mål mat.

Mål 1: Skivad helstekt fläskkarré med cole slaw

Mål 2: Skivad helstekt fläskkarré med cole slaw

Mål 3: Skivad hels…. Ja, ni hajjar!!

Två utsvävningar á 2 ischokladpraliner.

MimLan
0

#121 Exakt! Variationsbehovet är begränsat, men absolut inget problematiskt. :)

flikkan77
0

Det är det här som gör att jag tycker om forumet. Alla ni som tar hand om mig! Glad

Har kanske fastnat i någon idé från slv om att man ska äta varierat. Ibland skulle det vara skönt med all näring i ett piller så jag slapp tänka så mycket. Oskyldig … fast det skulle ju vara ytterst ovarierat förstås.

Nu ska jag gå och steka falukorv!

flikkan77
0

Kan man steka falukorv utan att den fastnar i pannan?

Har teflonpanna och steker i smör och ändå sätter den sig. Dum korv!! Skrikandes

MimLan
0

#124 Stek på svagare värme, vänd oftare, köp en bättre panna, köp en annan falukorv. :)

flikkan77
0

MimLan: Tror jag ska sluta med falukorv. Flört

Eller så kan jag ju göra den i ugnen med ost på också få maken diska formen. Oskyldig

MimLan
0

#126 Jag gillar att du hittar lösningar som fokuserar på ditt välförtjänat välmående! ;-)

Caena
0

det där var ett helt ypperligt sätt att lösa situationen!!!.. tycker det e nästan godare med korv i ugn, fast då ska det helst vara en skiva äpple och 5 skivor ost.. hehe.. 

min mamma äter till största delen också LCHF vilket e ganska skönt när jag kommer hem, då får hon som en knuff att göra "ännu" bättre.. =)

och angående muffinsen, ja du, det var faktiskt lchfmuffins.. puh för de..
men det blev ganska mycket "sött" den dagen, utan att ta till socker..

lycka till idag, min dag lär vara …. seg, har ingen mat och lönen låter sig vänta..

flikkan77
0

MimLan: Jo, jag brukar faktiskt vara rätt bra på att hitta lösningar på problem. Har bara inte tänkt på att man kan hitta dem när det gäller mat med, har varit så mycket lättare att låta bli att äta. Oskyldig Men nu börjar jag få kläm på det här med mat och att äta.Glad

Caena: Nää, inte äpple. Ättiksgurka ska det vara ju! Också lite senap och ketchup och sen massa ost. Gudars vad jag blev hungrig! Ska ta fram falukorv så jag kan äta det sen. Har den i frysen och jag är pinsamt dålig på att ta fram mat så det hinner tina tills jag är hungrig.

Har du nått recept på muffinsarna eller finns de här?

Det är jobbigt när lönen tar slut samtidigt som maten. Himlan dumt är det faktiskt! När jag jobbade på travet kunde vi får förskott om det knep sig och det var bra. Fast oftast så knep det sig inför en helg… när man skulle gå ut. Oskyldig

flikkan77
0

Hmm, gjorde ischoklad igår och jag vet inte om jag tycker om den. Kan ha kryddat lite för mycket eller så är det dutten med stevia som blev för stor. Har inte så mycket choklad så jag tänkte söta till det lite men det kom kanske lite väl mycket. Har ätit fem bitar nu och jag vet fortfarande inte. Tål att funderas på.

Läste bipacksedeln på min nya medicin idag. Bland vanliga biverkningar (1 på 10) står det att man kan få aptitlöshet (anorexi) så nu måste jag vara uppmärksam på att jag äter ordentligt. Måste! Skrikandes

Just det, det var vägningsdags idag. 88.4 kilo och det är 0.4 kilo mindre än förra onsdagen men mer än i lördags då jag vägde 88.1. Funderar på om tacosen hon svärmor i söndags spelar in där. Två tortillias med quornfärs. Inte för att det rör sig om så mycket men det hade varit roligt att veta hur känslig jag är.

kaisakavat
0

Jo, aptitlöshet är en vanlig biverkan. Åt typ inget under första månaden med min medicin. Gick ner flera kilo av det, men det var INTE bra och jag fick tillbaka dem, med stor råge..

Jag åt Seroxat i början, den som mördare tar när de vill kunna mörda utan att bry sig. Den skrev de alltså ut till en ensamstående tvåbarnsmamma… Och jag iddes verkligen inte bry mig om nåt. Om barnen nu var hungriga eller hade nåt annat på hjärtat, så var det inte mitt problem..  Stackars mina barn.

Och till dig som har varit anorektiker, skriver de ut en som kan ge anorexi!  Jag vet inte - jag gillar inte det här…

Men jag förstår ju att du kan bli hjälpt och det är förstås det viktiga… Du är ju dessutom vettig, så du har fattat att du måste vara uppmärksam. Jättebra! Duktig flikka - igen! Glad

flikkan77
0

Ja, påverkan på aptiten på nått sätt är rätt vanligt. Jag har dock fått fler piller som gör mig hungrig och det är inte så kul det heller. Piller utan biverkningar hade ju inte varit helt fel.

Seroxat låter lite otäckt, fast jag undrar om inte jag har ätit den. Låter bekant på nått sätt. Var det den så fick jag hjärtklappningar och svimmningar. Pulsen kunde hoppa mellan 180 och 40. Personalen, fick ligga inne tills jag kunde stå upp, tog pulsen på mig en gång i timmen dygnet runt och jag var skitirriterad på nätterna när de skulle in under mitt täcke för att hitta en handled.

Ska bli spännande att se hur den medicinen, voxra, jag fått idag kommer att fungera. Än är jag hungrig i alla fall! Ugnsfalu med broccoligratäng blev det till middag nyss. Blev alldeles lagom över så jag kan äta till frukost i morgon med. Glad

flikkan77
0

Idag har jag minsann ätit. Plus att jag har smygätit mandlar och just nu sitter och äter ischoklad. Är rätt nöjd med mig själv! Fick lite halvångest när jag såg att kolhydraterna var över 20 och med mandlar på det… men nä! Det gör inget!! FörvånadGlad

Energi kcal:

1592,91

Energi kJ:

6661,37

Proteiner:

74,92

Fiber:

4,58

Kolhydrater:

22,47

Vatten:

473,68

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

134,31

Kolesterol:

383,15

E-mättade:

44,61

Mättade:

56,80

F-mättade:

22,71

Vitaminer:

A:

842,90

B1:

0,50

B2:

0,82

B3:

19,54

B6:

0,87

B9:

299,18

B12:

6,39

C:

99,09

D:

5,34

E:

5,46

Mineraler:

Fosfor:

869,46

Järn:

5,88

Kalcium:

642,84

Kalium:

1042,83

Magnesium:

111,04

Natrium:

3180,19

Selen:

55,95

Zink:

8,80

150Gram Falukorv 23% fett
100Gram Tonfisk i vatten konserv avrunnen
28Gram Gurka inlagd
30Gram Majonnäs 80% fett
30Gram Crème fraiche 34% fett
137Gram Broccoli fryst
25Gram Crème fraiche 34% fett
25Gram Ost hårdost 28% fett
25Gram Vispgrädde 40% fett
111Gram Falukorv 23% fett
15Gram Gurka inlagd
4Gram Senap svensk
3Gram Ketchup tomat
40Gram Ost hårdost 31% fett

Caena
0

wow Flikkan, tycker du har gjort det jättebra idag!!!

själv sitter jag och väntar på att få tummen ur ändan och göra iordning middagen.. har ätit allt för dåligt idag.. för tidigt och för lite.. så nu e jag vrålhungrig och ORKAR inte laga mat.. 

Muffinsarna är den sega chokladkakan tror jag den heter.. eller sega brownies..  goda saker fast jag måste nog experimentera lite.. 

Bra med mat i frysen faktiskt.. då har man mer än man tror.. har en hel full, men det e svårt när alla färskvaror ; läs smör och grädde, tar slut.. =/

men men.. imorgon e jag ledig, jag ska handla och har då fått lön.. säger chefen.. annars åker jag till jobbet och stjäl!!.. iaf mat till hunden.. hehe..

flikkan77
0

Caena: Den där känslan känner jag igen. När man är så hungrig att man inte orkar laga mat. Vid sådana tillfällen saknar jag att kunna ta en smörgås. Tycker det lite fåniga i situationen är att man bara kommer på mer och mer saker man skulle kunna göra istället för att gå och laga mat, samtidigt som man vet att bara man äter så mår man bättre.

Ska se om jag hittar recept på muffisarna sen!

Laga mat utan färskvaror är inte så kul. Hoppas du får pengar idag så både du och voffsen får mat. Vad har du för hund?

flikkan77
0

Suck! Min ischoklad som jag gjorde igår tog slut alldeles nu. Ruskigt god blev denna satsen så nu måste jag komma ihåg hur jag gjorde så jag kan göra om det.

jobi55
0

Kan du skicka över en sats till mig nästa gång så kan jag förvara den åt dig Skrattande

Hittade mandelmjöl på Lidl igår o införskaffade ett antal påsar och nu har jag testat att göra mandelpannkakor o det gick rigtigt  bra

flikkan77
0

Nu anar flikkan ugglor i mossen! … grodor är det kanske. Flört

Älsklingen och jag handlade på Lidl för nån vecka sen och vi säger aldrig mer! Inte på det som finns i Lidköping i alla fall. Kändes rörigt och konstigt, också hade de inget mandelmjöl. Rynkar på näsan Visserligen hade de färsk kyckling på extrapris och riktigt trevlig personal men nä jag får nog inte med maken in där igen.

flikkan77
0

Idag har jag åter igen haft en bra matdag! Ska äta nån skiva falukorv innan jag lägger mig med. Är så trött bara. Känns som om nån klätt mina kläder med bly, ett sådant där trevligt förkläde och handskar man har vid röntgen ungefär. Hela jag är helt tung. Också vill jag småäta för att hålla mig vaken nu på eftermiddagen/kvällen. Pillar i mig ostskivor lite då och då och dricker vatten i mängder, bara för att hålla ögonen upp. Jag är inte trött jag är totalt slut, helt utan anledning.

Maten är som sagt bra i alla fall!

Energi kcal:

1046,26

Energi kJ:

4370,40

Proteiner:

82,38

Fiber:

4,11

Kolhydrater:

12,17

Vatten:

444,76

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

73,79

Kolesterol:

332,25

E-mättade:

22,85

Mättade:

41,37

F-mättade:

3,63

Vitaminer:

A:

439,45

B1:

0,66

B2:

0,78

B3:

30,63

B6:

2,42

B9:

258,65

B12:

2,69

C:

73,26

D:

1,46

E:

4,62

Mineraler:

Fosfor:

939,36

Järn:

4,01

Kalcium:

531,38

Kalium:

1196,50

Magnesium:

123,15

Natrium:

1423,65

Selen:

35,58

Zink:

6,26

90Gram Falukorv 23% fett
10Gram Gurka inlagd
3Gram Senap svensk
2Gram Ketchup tomat
30Gram Ost hårdost 28% fett
100Gram Broccoli fryst
20Gram Crème fraiche 34% fett
20Gram Vispgrädde 40% fett
20Gram Ost hårdost 28% fett
231Gram Kycklingbröstfilé u skinn
52Gram Vispgrädde 40% fett
48Gram Champinjoner konserv u lag

Jennix
0

Det kan vara så att du har abstinens efter ischokladen… Jag reagerar med trötthet dagen efter om jag fått i mig en del socker.

flikkan77
0

Jennix: Tycker det är en överdriven reaktion från min kropps sida i så fall. Flört Gör ischoklad 70 gram kokosfett och 10-12 gram 70% choklad så det är ju inte så jättemycket socker ändå. Visserligen var kolhydraterna lite högre upp än vanligt igår också så det kan ju vara så.

(Fast jag upptäckte nu att det är nått lurigt i hjärnan med. Orden jag skriver kommer inte i rätt ordning. Tur jag oftast läser inlägg. Glad)

Caena
0

ja du, idag lade jag mig och sov istället.. maten blev kl 8.. =/

ja du, pengarna kom iaf.. men har kommit på att jag gå mer strikt och går ner bättre om jag inte har tillgång till allt de där andra.. 
idag blev de så klart nötter.. (inte bra för mig) .. 

blev en currykyckling med minimalt med blomkål till.. massa smör och grädde.. =)

flikkan77
0

Caena: Ibland behöver man sova mer än annars! Flört

Nötter är farligt, särskilt mandlar för min del. Riktigt luriga är vad de är och så lätta att bara stoppa in i munnen. Jag har inte riktigt kommit på vad jag gör de gånger jag går ner. Har dock insett att jag måste äta i alla fall för annars står jag still.

Nu ska jag gå och titta på när min man steker korv, tror han gör på ett annat sätt än jag för hans blir godare. Konstigt eftersom korven liksom kommer från samma korv.

Caena
0

ja de e ju så.. förstod inte att jag var så trött. visste inte själv.. skulle se lite tv och lutade huvudet.. borta var jag!..

caschew för min del faktiskt.. väldigt svårt.. mandel kan få vara kvar i skafferiet, men cashew stannar i mitt rum av nån anledning.. 

äta behöver du definitvit.. du ligger ganaska lågt, men vad jag förstått e det svårt för dig överlag med mat.. så du kämpar på bra!!!

hahha!.. det där e såå roligt, min mamma säger nått liknande.. ang. vissa matsorter..

flikkan77
0

Caena: Ibland är det farligt att bara ens blinka. Vips så har man somnat i någon högst obekväm ställning.

Jag har mandel i skafferiet och det så lätt att bara öppna dörren när jag går förbi och ta några stycken. Kanske skulle flytta på dem så det inte blir lika enkelt.

Jo, mat är lite invecklat för mig. Känns jättedumt att vara överviktig när jag trots allt har svårt att äta. Bara att inse att om man äter fel så blir det fel. Sen gick jag upp massor när jag låg på sjukhus i lite mer än 2 månader. Maten var inte så god men godiset var det… plus vikthöjande mediciner på det. Har inte vågat gå ner i vikt förrän nu heller, var rädd för att fastna i dåligt ätbeteende igen. (var anorektiker förr). Just nu går det dock rätt bra!

Hade förstått det där med korven bättre om det hängde på någon kryddning eller så. Nu är det ju liksom bara stekt korv och inget annat, men ändå gör maken det bättre. Fattar inte!! Fast jag får ju honom att laga mat till mig i alla fall. Flört

Caena
0

jag har mina mandlar i ett skåp längst bort i köket.. och i en glasburk som jag måste skruva upp.. 
e ganska bra faktiskt..

förstår vad du menar.. men det är som du sgäer.. äter man fel så blir det fel.. =/ trist nog.. 

tja det kan ju ha med hur man steker också.. värme , smör eller inte.. osv.. 
äter inte så mycket stekt korv dock.. saknar det lite.. 
stuvade makaroner och stekfläsk och falukorv..

flikkan77
0

Caena: Nu har jag börjat låtabli mandlarna till förmån för ischoklad. Vet inte det är bra eller dåligt bara… Tror det är bättre, har ca 70 gram kokosfett och 10-12 gram choklad i mina så det är inte så mycket socker som slinker ner ändå. Också får jag i mig fett med!

Stuvade makaroner hade inte alls varit fel, med ketchup på. Det har jag faktiskt inte saknat förrän nu. Åt inte korv innan så jag åt stuvade makaroner till quronfilér. Men nu när du säger det så låter det ruskigt gott! Glad Fast ibland kan det vara så för mig, det jag inte "får" är det jag vill ha.

flikkan77
0

Idag har mitt vänstra ringfinger krympt. Eller så har ringarna växt, kan ju vara så med förstås. Man vet aldrig med ringar. Tror dock mer på att fingret har krympt. Undrar om mina andra fingrar också gjort det eller om det är just det fingret…

Idag mår jag illa. Tror dock det är en biverkning av nya medicinen, det står i alla fall illamående bland de vanliga biverkningarna. Det beror i alla fall inte på att jag har ätit dåligt idag, blev broccoligratäng med bacon till middag innan. Gott trots illamåendet.

Caena
0

tror att det är bättre med ischokladen ja me.. mycket för att det e fett och inte kolhydrater som är basen.. 
hittade själv mandelmjöl.. not good.. har köpt i två varianter.. en på Goodstore(med maltdextrosin i) dumt dumt dumt.. ska gå att göra mandelmjölk på den.. 

ojoj, tänk inte på stuvade makaroner med ketchup.. det e livsfarligt.. helst mammas!!!.. nej nej ska inte ens tänka tanken..

flikkan77
0

Caena: Nä, nu tänker vi inte mer på stuvade makaroner… med ketchup… särskilt inte mammas. Usch nä! Nu tänker vi ost istället! Flört Eller ischoklad.

Jag har aldrig hittat mandelmjöl men borde det inte vara samma som om man river mandlarna själv. Finns ju sådana där mandelkvarnar. Vet att mamma har en när vi gör mandelmassa ihop till julen. Men det tänker jag inte heller på… Oskyldig

Ska sluta tänka det är farligt!! Ska jag tänka så ska det just nu vara på kycklingen i gräddsås jag har i kylskåpet. Ska steka  lite bacon till den och äta med sallad snart. Mat är bra, godis är farligt!

flikkan77
0

Gårdagens mat, måste bara skryta lite! Flört Blev hur bra som helst! Har fått upp fettkvoten massor. Kan man äta för mycket fett?

Energi kcal:

1668,20

Energi kJ:

6968,39

Proteiner:

77,61

Fiber:

5,69

Kolhydrater:

16,08

Vatten:

630,64

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

144,04

Kolesterol:

467,29

E-mättade:

44,31

Mättade:

81,68

F-mättade:

6,27

Vitaminer:

A:

828,64

B1:

1,00

B2:

0,86

B3:

24,55

B6:

2,06

B9:

383,58

B12:

3,39

C:

120,78

D:

1,90

E:

5,53

Mineraler:

Fosfor:

941,74

Järn:

4,81

Kalcium:

576,76

Kalium:

1727,46

Magnesium:

148,96

Natrium:

1671,81

Selen:

33,16

Zink:

6,81

98Gram Falukorv 23% fett
101Gram Squash
42Gram Vispgrädde 40% fett
37Gram Ost hårdost 28% fett
148Gram Broccoli fryst
70Gram Bacon gris
128Gram Vispgrädde 40% fett
160Gram Kycklingbröstfilé u skinn
57Gram Huvudsallat
44Gram Vispgrädde 40% fett

MimLan
0

Helt suveränt! =)

Nej, du kan inte äta för mycket fett, vill kroppen inte ha det som bränsle så åker det ut med avföringen, så du lär märka av det om du alls skulle nå sådana nivåer.

flikkan77
0

MimLan: Det där var skönt att höra! Blev lite orolig över att jag fick i mig för mycket. Nu kan jag äta och njuta utan att tänka! Glad

MimLan
0

Jag upprepar dina egna visdomsord: "Nu kan jag äta och njuta utan att tänka!"

:) Japp!

Jennix
0

Vissa mår lite illa ibland av för mycket kokosfett. Bra att du äter OK med mat nu. :)

flikkan77
0

MimLan: Ja, ibland så får man till det! Glad Nu äter jag blomkålsmos med falukorv och tänker inte det minsta.

Jennix: Jo, nu börjar jag få till det här med att äta igen. Äter lagom och äter rätt! Ibland kan det bli lite lite men det är bättre det än väldigt lite. Glad

Caena
0

flikkan! tycker det låter jättebra med mängden fett..

*raderade rader* hade tänkt skriva förbjudna ord om saker jag var sugen på.. 

men får försöka klara mig utan.. hitta på nått annat.. 
shit.. bara 1 timme kvar innan affären stänger.. 
måste handla bacon och grädde så jag klarar frukosten imorgon!!!,.

flikkan77
0

Caena: Nu börjar jag äntligen känna att jag har lite koll på alla mina siffror i matväg. Det var bara fettet kvar som jag inte var säker på men det löste ju sig. Så nu är det bara att äta och vara glad! Glad

Har gjort ischoklad med ännu mer fettandel. Tänkte göra en större sats än vanligt och gjorde på 90 gram kokosfett men glömde lägga i mer choklad. Så det är 13 gram choklad i, inte så mycket chokladsmak men överraskande gott!

Hoppas du hann iväg att handla. Inte roligt att vakna och inte ha frukost. Vi bor en mil från affären och jag var inte alls glad när maken knyckt de sista äggen som jag tänkt äta till frukost en gång.

Caena
0

jag har stått där också.. med handen på kylskpåsdörren och sur som ett bi för att det e för sent att handla frukost.. 

men jag hann iväg.. puh!.. stog och slog pannan blodig för att INTE komma hem med pepparkakor och vaniljglass..

flikkan77
0

Caena: Mmm, frukost är ett måste och den rör man inte! Inte den där sista lilla biten av något man sparat i kylskåpet för att ta innan läggdags heller. Hade jag velat bli av med det hade jag väl sagt det! Skrikandes

Mycket starkt av dig att inte köpa pepparkakor och glass! Det är nästan farligt att handla så här i juletider. Pepparkakor! … för att inte tala om pepparkaksdeg, fast inte den man köper utan den jag gör själv.

flikkan77
0

Har varit lite överdrivet chokladsugen i ett par dagar och inte funderat så mycket över det. Gör ischoklad med massa fett och lite choklad och det har räckt. Tills i natt när jag kom på att det kanske är magnesium jag är sugen på. Vaknade 4-5 gånger i natt med världens kramp i vaderna och det har jag inte gjort på flera år. Så jag ska testa att börja med magnesiumet och se om det var det som var problemet. Hoppas det i alla fall för det finns roligare sätt att bli väkt på än ha kramp, en överdrivet glad Lillskrutta som kommer uppskuttandes i sängen för att väcka matte till exempel. De är mysigt det!Glad

kaisakavat
0

Eller en katt på 6-7 kilo som hoppar från närliggande fönsterpost, landar rätt på ens mage och kör in morrhåren i ens ansikte, våldsamt spinnande…

Så myyysigt så!

flikkan77
0

KaisaKavat: Djur är mysiga! Det bara är så. Fast det hade varit mysigare om Lillskruttan tagit det lite lugnare och inte kastat sina 35 kilon på min mage på morgonen. Särskilt inte när jag är kissnödig… men sen blir det ju så mysigt att jag inte kan gå upp. Oskyldig

flikkan77
0

Mår riktigt illa idag. Är nästan säker på att det är nya medicinen. Har ätit falukorv och ägg till frukost och två quorn fileér och sallad till middag. Får se vad det blir i kväll. Så länge jag inte rör förmycket på mig mår jag ganska bra! Glad

kaisakavat
0

Du e för söt..tapper! Påminner mig om serietidningar, t ex när Kalle Anka blitt överkörd av en lastbil och säger: "Det gör ont bara när jag skrattar". Tungan ute

Caena
0

#160 ja vet!! visst är det onskan själv som tar det där sista man sparat?!.. grr.. men jag har nästan gett om om att bli arg på honom.. vad ska man göra.. jag älskar honom.. suck! och nog får han betala igen alltså.. gjorde julnötter med pepperkakskrydda istället.. kändes mycket bättre.. om än inte mycket.. och så kom jag på de jättegoda iden att ha peppakakskryddade nötter till vaniljglassen.. 
suck.. man ska inte vara sugen på glass i smällkalla vintern..

flikkan77
0

Kaisakavat: Äsch! Du borde ju själv veta hur stalltjejer är, även före detta stalltjejer. Jag menar, vad kollar man först efter att man ramlat av? Jo, så att hästen mår bra! Sen kollar man om man själv är skadad.

Kom på att jag får inte skrolla sidorna på skärmen för fort heller, då välter jag. Mycket konstigt! Räknade seuutom precis ut på MinMat på det jag ätit idag. Inte mycket att hänga i julgranen… men mår man illa så har man dispens. Ska gå och dricka ett glad mjölk nu.

jobi55
0

idag har jag gjort ischoklad o har smakat på en för jag är så himla förkyld Skrikandes

flikkan77
0

Caena: Ja precis, vad ska man göra? Man älskar ju dem, de där männen! Fast samtidigt så skriver man upp någonstans i hjärnkontoret att det finns en skuld att betala. Oskyldig

Jodå, glass är gott året om. Tror jag ska äta lite vispad grädde med fysta hallon i i kväll. Känns som om jag kan få i mig det. Har svårt att hitta saker att äta när jag mår illa. Imorgon ska jag ta tiden på hur långt efter morgonmedicinen illamåendet kommer, om det kommer. Vill ju veta om det är medicinen eller nått annat som ligger bakom.

Kanske är gravid?!? Förvånad Flört (inte för jag skulle förstå hur det skulle gå till men ändå…va och fasa!)

flikkan77
0

Kom på ett till framsteg! Glad

Jag äter mat först och räknar sen. Innan satt jag klistrad vid MinMat och räknade och räknade innan jag kunde äta. Nu väger jag visserligen det jag äter men räknar inte ihop det förrän efteråt. Blir ju inte lika begränsat på det viset. Ser en quornfilé för lite ut så tar jag en till helt enkelt. Innan tog jag inte mer mat än jag räknat ut att jag skulle, vilket kunde bli lite konstigt ibland. Mycket bättre så här!

flikkan77
0

Jobi: Har haft ischoklad i kylskåpet rätt länge nu. Det är så lätt att göra och bara ta en bit när man är lite sugen. Passar mig perfekt!

glitterfisk
0

#170# Bra Flikkan! Vad bra att du vågar äta!

Att kunna lita på ögonmått och kroppens signaler måste väl andå vara någon form av mål.

Gillar dina ischokladar, sitter just och suger på en till kaffet. Smask! Ovanligt gott sätt att käka kokosfett på!

flikkan77
0

glitterfisk: Ja, för tillfället så har det minnsan lossnat det här med att äta. Riktigt skönt! Dessutom så känns det bra att efter maten kunna skriva in det i MinMat och se att det dessutom blev bra siffror.

Äter också ischoklad nu, som efterätt!

flikkan77
0

Så där ja! Ännu en bra matdag. Tycker dessutom att det är värt att titta på kalorierna nu när det pratas en del om det på forumet. Har bra siffror där med! Långt över mitt mål med minst 1000.

Energi kcal:

1905,49

Energi kJ:

7961,19

Proteiner:

86,02

Fiber:

4,56

Kolhydrater:

19,85

Vatten:

609,63

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

165,63

Kolesterol:

619,92

E-mättade:

52,36

Mättade:

92,99

F-mättade:

8,27

Vitaminer:

A:

941,71

B1:

0,94

B2:

0,83

B3:

35,20

B6:

2,80

B9:

188,35

B12:

3,72

C:

123,30

D:

2,25

E:

6,14

Mineraler:

Fosfor:

853,10

Järn:

5,84

Kalcium:

220,47

Kalium:

1721,51

Magnesium:

135,58

Natrium:

2374,95

Selen:

35,20

Zink:

7,82

98Gram Falukorv 23% fett
56Gram Huvudsallat
243Gram Kycklingbröstfilé u skinn
162Gram Blomkål
70Gram Smör 80% fett
138Gram Falukorv 23% fett

glitterfisk
0

Perfekta siffror!

flikkan77
0

Ja, och det bra blev så. Har inte räknat något alls före jag åt utan gjorde det nu ikväll. Blev alldeles förvånad! Glad Helt på egen hand liksom.

kaisakavat
0

#167 Flikkan - Visst berättade jag nånstans om min praktvurpa. Det föll väl aldrig mig in att avbryta långritten för MIN skull. Däremot blödde ju hästen på mulen och lite på knät, så det var nog bäst att ta närmsta vägen till stallet..

Mirakulöst nog var häststackaren inte ens halt, trots att hon trampat ner i ett hål där marken eroderat när tjälen gick ur. Syntes inte alls ovanifrån dock, innan vi brakade igenom och det tog tvärstopp. Min ridkompis tyckte jag var väl så kritvit i ansiktet så hon bad mig sitta på marken en stund och andas. Där satt jag och skrattade hysteriskt ett tag, sen satt jag upp, det enda som fanns i huvvet var: Vi måste med hästen till stallet.. Hon blöder ju!!

Ja, himmel!

Brukade rida en jättefin häst för några år sen. Smart och samarbetsvillig. Mycket duktig dressyrhäst, mkt duktigare än jag själv är på att rida. Tyvärr var han rädd för allt möjligt p g a misshandel i unga år. Bl a var han livrädd för hinder och att hoppa honom var bland det obehagligaste man kan göra. Han som var så mjuk och smidig annars, blev stel som en pinne så fort vi närmade oss hindren och kunde kasta sig undan när som helst.

Men - man måste ju försöka, eller hur!? En gång hoppade han och i språnget kastade han sig rakt mot ena hinderstödet. Då tyckte jag inte längre fullt så synd om honom. Det finns gränser.. Inget hände dock, drattade inte ens av. Men det var scaaary..

Oj, ursäkta utläggningen - helt OT.Skäms

flikkan77
0

Kaisakavat: Förstår dig precis! Man måste ju ta hand om sina djur, räkna foderstater in i minsta gram och sånt med. Sen att man själv inte hann äta på en hel dag det gjorde inte så mycket. Bara hästen hade det bra! Oskyldig

Hade också en spännande hindersituation en gång. Hästen hopade bara halva oxern och sen stannade han med frambenen mitt emellan bommarna. Givetvis tyckte han det var super otäckt och blåsa på bommarna framör samtidigt som han sköt rygg och blev helt stel. Satt och bara väntade på explosionen. Som tur var så kom det folk och plockade ner hindret så vi kom loss så explosionen kom inte. Därefter hoppade jag inte så långa hinder med honom.

Man får vara OT i min tråd med, lite roligare så!Glad

flikkan77
0

Jag har kommit på en sak. Jag var inte fettskrämd, jag var köttskrämd! Flört

Har lärt mig den svåra konsten att steka prinskorv. Inte ha för hög värme och inte glömma bort dem… Oskyldig Har också upptäckt att man blir rätt mätt på prinskorv, ganska mycket mätt. Ändå åt jag bara 6½ stycken.

bigfatmama
0

Hej flikkan77. Följer din tråd fast jag har varit lite frånvarande. Tycer du är en tuff tjej. Här kommer bilden på vår kanin som jag lovade dig. Han är döpt till det vackra namnet Pimme.

bigfatmama
0

Skickar även en bild på brorsans hund. En riktig livsnjutare. Det snöar idag, så nu ska kameran fram.

flikkan77
0

bigfatmama: Man måste inte alltid vara aktiv fastän man är här. Söt kanin! Härligt stor bur han har med, finns så många kaniner i för små burar.

Hade jag varit hund och haft ett sådant ben hade jag också njutit av livet! Det är så där en hund ska ha det.

flikkan77
0

Lite uppdateringar sen igår med.

Åt lax för första gången på en herrans massa år. Tyckte till och med det var ganska gott och med alla tips i min lax-tråd så gick det ju galant! Nästa gång ska jag göra nån sås på c.f. att ha till. Trodde vi hade det hemma men den var givetvis slut.

Gjorde gratän på rättika i går också, mycket mysko… Ska testa koka den i grädde nästa gång och se om det blir bättre. Skam den som ger sig!

Vägde mig i morse och har gått ner från 88.4 till 87.8. Minns inte när jag vägde under 88 sist. Coolt! Flört

flikkan77
0

Borde väl göra en ny tråd snart men just nu orkar jag inte. Går bra med maten och idag åt jag senapssoppa med falukorv i. Egentligen skulle det varit korv och senapssås men jag tappade liksom gräddpaketet i pannan. Blev mätt i alla fall… super mätt!Oskyldig

Hmm, läste en gång till och det är stekpannan jag menade att jag tappade grädde i. Inte min egen panna. Bara så ingen missförstår. Flört

flikkan77
0

Nu har jag bytt tråd och finns i Flikkans Tråd Nr 4!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer