Nybörjare08s tråd
Hej!
Har sett att så många har egna trådar att jag blev lite inspirerad att skriva en själv. Lite för att hjälpa mig att hålla mig "på banan" tänkte jag. Ibland är det lite si och så med det när "sockermonstret" hälsar på 
Jättetrevligt forum det här, jag är här och läser och lär mig varje dag. TACK Margareta och alla andra kloka och duktiga medlemmar för att ni finns och ställer upp med råd! 
Jag har ätit lchf sen den 28 juli i år och har väl (förhoppningsvis) passerat de flesta övergångsbesvären i alla fall.
Så till varför jag började med detta: Jag har alltid varit överviktig, egentligen sen jag var barn, och vikten har långsamt men stadigt ökat i hela mitt liv. Så nu är jag alltså extremt överviktig (är inte mogen än att avslöja hela den brutala sanningen här…
). Har gjort några försök med viktväktarna och gått ner något tiotal kilo varje gång, men har alltid trillat av vagnen och lagt på mig allt med råge. Tröttsamt! Motion funkar inte för då riskerar jag att skada mig. Så till slut gav jag upp och sket i allt vad dieter hette. Men mådde förstås inget vidare.
Tills jag av en slump snubblade över en artikel i aftonblaskan på nätet och fick en ingivelse att i alla fall "testa" lchf. Men jag fastnade och bestämde mig snabbt för att detta är inget test utan det är så här jag ska äta för resten av livet! Jag rasade snabbt i vikt i början, kläderna satt lösare, det märkte jag. Jag varken väger eller mäter mig eftersom jag ser detta som en livsomställning.
Jag insåg också att jag har varit sockerberoende i hela mitt liv och upplevde en sån BEFRIELSE när jag bara efter ett par dagar på kosten kunde ta kontrollen över beroendet! Suget försvann!
Just nu är det extremt mycket runt omkring mig, håller på och fasar ut mitt gamla jobb samtidigt som jag har börjat mitt nya jobb (jobbar alltså 50% på två olika orter, puh…) och jag har flyttat ihop med min fästman. Planen var dessutom att läsa en distanskurs denna termin men det har jag åtminstone insett att jag måste lägga på is tillsvidare. Tidsoptimist? Javisst! 
Under den här tiden har jag bestämt mig för att vara lite snäll mot mig själv med maten och kanske inte vara jättestrikt. Jag minskar långsamt i vikt men har platåer då jag står still. Har boken GI-noll och borde ju enligt Skaldeman köra dieten för de som har mer än 50 kg att gå ner. Och det tror jag kräver en del disciplin. Så jag tar det lite lugnare nu så får jag fundera på om jag ska fakira när det har lugnat sig med jobb och sånt.
/Nybörjaren/blåbäret
Har den senaste tiden fått många kommentarer på jobbet att jag "ser så oförskämt pigg och fräsch ut"
Jättekul!! Jag känner mig ju pigg också! Skulle nog inte orka med detta resande mellan två jobb om jag inte åt lchf. Koncentrationen är på topp också, och det behövs!
I början smög jag med min mat på jobbet och smusslade med flaskan medhavd grädde till kaffet, men nu har jag börjat berätta och har fått väldigt positiva reaktioner! Nyfikna kollegor som hört ryktet om min "nya spännande diet" kommer och frågar och vill veta mer. Två av mina kollegor har nyligen börjat med lchf, mycket pga att de har mig att fråga säger de!
Det skulle vara kul att följa deras "resa", men nu ska jag ju snart sluta på mitt gamla jobb så jag får väl maila dem och fråga 
Nu tycker jag att det är kul att missionera, även om jag förstås inte tänker försöka övertyga ointresserade personer. Har fått med en släkting med familj på tåget också!
Om jag är frälst på lchf?? JAAAAAAAAAAAA!! 
Behöver få beklaga mig lite…
Jag varken väger eller mäter mig men har märkt att det har gått åt rätt håll ändå. Tills för några veckor sen. Tror att jag står still nu, men jag tror ju att jag vet vad det beror på - fuskandet 
Det har blivit mycket mörk choklad på sistone. Märker att jag nog inte ska köpa hem sånt, för då går det åt alltför snabbt!
Digestivekex är farliga oxå… Till fika med bregott och brieost
Får bara så dåligt samvete att jag inte klarar att låta bli dem! 
Kan bli dösugen på fruktjuice! Antar att det är blodsockerdippar som gör det.
Ska till Geneve på konferens på måndag och hoppas att arrangören har förstått mina matönskemål! Kan kanske bli jobbigt annars…
Hoppas det går bra på konferensen, och starkt av dig att framföra önskemål om speciell mat. Jag har själv en del resor till Zurich framför mig, och jag är inte lika modig…. Visade sig dock att det blir lunchbuffé varje dag, och det går ju alltid att plocka ihop något. Hotellfrukost är ju sällan ett problem om man gillar äggröra (det gör jag) och på kvällarna får man improvisera;-)
Lite fuskande gör ju ingenting på lång sikt, men problemet för mig är att jag har ENORMT svårt att bara fuska litegrann. Om jag börjar släppa efter så rasar snart allting. Så jag håller mig i kragen, förutom en veckas semester som det tog en månad att reparera;.))
Hoppas det går bra för dig och lycka till i Geneve!
Jag skrev "I would like my meals as in the restricted phase of Atkins' diet - low carbohydrate and high fat" till konferensarrangören. Har inte fått nån reaktion på det, så nu håller jag tummarna… Jag får väl rapportera på torsdag
Hoppas att det går bra för dig i Zürich! Lunchbuffé är ju faktiskt riktigt bra som du skriver. När man själv väljer vad som ska vara på tallriken är det lättare att avstå kolhydrater. När man blir serverad så ska man "bara smaka lite", och vips är hela potatiskakan slut… 
Tycker att det är svårt att på ett kortfattat sätt beskriva LCHF. Det är ju inte bara "lågkolhydrat-högfett", det ska ju vara naturlig mat, rätt sorts fett och rätt proportioner… På en kortare konferens nu i veckan på ett svenskt hotell hade jag fullt sjå att beskriva dieten. Och de förstod inte riktigt ändå. Jag fick massor av extra grönsaker och inte speciellt mycket fett. Fast det funkade faktiskt över förväntan ändå.
Än så länge (peppar peppar) har jag kunnat "småfuska" utan att helt falla av vagnen. Men det tillsammans med en massa stress gör säkert att jag står still i vikt nu. Och jag tror att ett fusk föder nästa, så att säga… Jag blir lättare sugen igen. Jag får väl bli striktare när det lugnat ner sig lite mer med mina jobb i mitten av november.
Kan rapportera att det gick alldeles utmärkt på konferensen, och det utan att behöva säga till särskilt! Maten var fantastisk och ev kolhydrater fanns som "tillbehör" och kunde lätt väljas bort. Svårast var väl fikat och efterrätterna, men mest pga att det var svårt att motstå frestelsen att smaka…
Vi fick "guinnea fowl" (osäker på stavningen) första dagen. Nån fågel, men vilken, nån som vet??
#5 guinea fowl •[´gInIfaul] s pärlhöns, pärlhöna
Tack MimLan för hjälpen med översättningen!
Satte på mina "mätjeans" igår, de som jag har använt som mått på att jag går ner i vikt. Och de satt tajt!
Så fuskandet den senaste tiden har gett resultat. Suck!!
Fast det har varit väldigt stressigt och rörigt omkring mig den senaste tiden. Inbiten tröstätare som jag är så har jag tagit till det vanliga - godis… I fredags blev det en hel del i bilen. Men min smak har förändrats - jag kan bli jättesugen på surt och syrligt godis numera, men mjölkchoklad som jag älskade förut, det är alldeles för sött. Alltid något…?
Ny vecka, nya tag…
Fakir funkar!!
Har ätit protein och fett sen i söndags (mååånga ägg bli're) och känner liksom hur fettet rinner av mig! Har idag bälte till mina byxor som jag aldrig har behövt bälte till tidigare (stolt!
). Fast jag tänker inte fakira så länge denna gång (första fakiromgången!). Börjar faktiskt bli lite trött på "enformigheten". Ska på julfest imorrn och ska bort i helgen och hade ändå tänkt bryta fakiren då. Fast fortsättningsvis tänker jag nog försöka dra ner på mjölkprodukterna och kanske ta nån fakirvecka då och då ifall ovanorna smyger sig på igen. Tror att mjölkprodukterna plus allmänt småfuskande har gjort att inte så mycket har hänt den senaste tiden.
En undring till mer erfarna fakirare (varning till känsliga läsare!
): Jag upplever att det kommer ut mycket mindre "i andra ändan" nu. Men det som kommer är väldigt löst. Är det för att kroppen använder allt och det är mindre "skräp" som ska ut + att det blir lösare av fettet, eller vad?