För mkt kcal farligt?
Har gått upp 3kg på nästan 2 månader nu. Väger 80 kg och är 182 lång. Ser helt perfekt ut nu. Men jag undrar är det farligt att käka för mkt kalorier för hjärtat och kroppen? Eller är det ok? Måste få i mig ganska mkt då jag vill öka i muskelmassa
På vilket sätt skulle det vara farligt menar du?
Jag har inte påstått att det är farligt jag bara undrar =)
eller rättare sagt: är det jätte-ohälsosamt att äta för mkt kcal?
Återigen, på vilket sätt tror du att det är ohälsosamt?
hur mkt kalorier äter du på en dag ungefär, och med vilken fördelning fett, proteiner och (om?) kolisar?
Kalorier i sig är bara ett mått på energi, om jag minns rätt.
Du kanske menar om fett är farligt eller om kolhydrater är farligt?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
75% protein 20% fett 5% kollisar max eller typ 20-30g kollisar om dagen.
Har inte räknat kalorier än. Men jag är nästan övertygad om att jag äter för mkt. ex ett paket blandfärs. 8 ägg. Några makrillfileer.
Så kan en normal dag se ut för mig.
Återigen, vad är för mycket? Du säger ju att du har gått upp i vikt och är nöjd med det.
Du måste ställa rätt fråga!
Alltså, om du får de resultat du vill ha så äter du alldeles lagom oavsett vad du har för siffror. Energifördelning är alldeles LCHF-perfekt.
hade inte någon postat en länk till ett forum där en kille berättade om sitt "experiment" där han överåt utan att gå upp i vikt… han ökade på fett-intaget för att öka på kcal helt enkelt, men hade ändå hälsan i behåll!
nån som vet?
Ja, han överåt med 1000-1500 kcal i en månad. Ingen skillnad på vågen. Jag minns tyvärr inte namnet på hans experiment.
Visst kan man äta för mycket, men när det gäller fett så går det ut med avföringen, och när det gäller protein så kan det innebära att njurarna får jobba för hårt. Men för att nå dit måste man äta runt 300 gram protein om dagen. (Protein, inte kött.) Någon som har en mer verifierad siffra? Jag håller inte reda på den iaf, för den var så orimlig och omöjlig att komma upp i.. :)
Och vad som händer när det är för mycket kolhydrater vet vi redan. ;)
Ni förstår vad jag menar. Det är som att fråga är det farligt att äta 30 kg korv om dagen. Det kan inte vara bra för alla organ precis.
Ok då vet jag. Njurarna kan ta skada av för mkt protein. Tack

Joo vi förstår men kalorier är inte farliga det är bara omskrivningar för energiinnehållet i olika macronäringsämnen!
"Coefficients of digestibility average approximately
97% for carbohydrates, 95% for lipids, and 92%
for proteins. Thus, the net energy values equal 4
kcal per gram of carbohydrate, 9 kcal per gram of
lipid, and 4 kcal per gram of protein."
http://www.cristina.prof.ufsc.br/digestorio/mcardle_energy_value_food_ch4_connection.pdf
Det är de enskilda näringsämnena som man skall titta på!
Högt kolhydratintag under längre tid leder till toxiskt höga blodsockerhalter, som leder till toxiskt höga insulinhalter osv.!
"En teori är att den centrala störningen i metabolt syndrom är höga insulinvärden, eventuellt sekundärt till insulinresistens. Ett flertal studier visar effekt på de ingående komponenterna i metabolt syndrom av minskad mängd kolhydrater i kosten.[1][2] Detta sänker normalt insulinnivåer i blodet. Exempel på sådana kostmodeller är Atkins eller LCHF."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Metabolt_syndrom
Ett på tok för högt intag av protein leder som regel till för höga halter amoniak i blodet.. vilket egentligen bara är möjligt i samanhang då man bara har fettfritt kött som enda energikälla, typ "Rabbit stravation-syndrom"!
"High protein diets on the other hand advocate excessive levels of protein intake on the order of 200 to 400 g/d, which can equate to levels of approximately 5 g x kg(-1) x d(-1), which may exceed the liver's capacity to convert excess nitrogen to urea. Dangers of excessive protein, defined as when protein constitutes > 35% of total energy intake, include hyperaminoacidemia, hyperammonemia, hyperinsulinemia nausea, diarrhea, and even death (the "rabbit starvation syndrome")."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16779921
Men man skall inte vara rädd för protein då det krävs att man äter kopiösa mängder för att få biverkningar och om man vill gå ner i vikt men bibehålla eller ännuhellre bygga upp muskulaturen behöver man äta iallafall 1gram/kg kroppsvikt och änd upp till 2 gram om man tränar!
"Although more long-term studies are needed before a firm conclusion can be drawn, it appears, from most literature studied, that a VLCARB is, if anything, protective against muscle protein catabolism during energy restriction, provided that it contains adequate amounts of protein."
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1373635
Ett på tok för högt fettintag leder som regel till illamående, kräkningar och "fettdiareer"!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Kalorier är ett mått på hur mycket energi maten innehåller och betyder något om man tänkt elda upp maten i en ugn. Våra kroppar är mycket mer avancerade än så.
Ett exempel..
Äter du väldigt lite kalorier svarar kroppen med att förbränna mindre. Detta är en överlevnadsmekanism.
Äter du mer kalorier så kommer kroppen att automatiskt förbränna mer. Det är ingen bra överlevnadsteknik att lagra för mycket. Det kan man se på vissa program på kanal 5 ibland.
Felet vi människor ofta gör är att vi äter en föda året om som signalerar till kroppen att lagra fett. Det finns flera olika hormoner som spelar in, men insulin är det mest fettbyggande. Hit hör även stresshormonet cortison, också det en överlevnadsmekanism.
Våra finaste blodkärl tar skada av för mycket socker. För att skydda dessa kan vi antingen förbränna sockret direkt i musklerna genom ansträngning, eller så måste vi lagra det för framtiden, då som fett (mättat såklart).
Har vi inget högt blodsocker, så behövs inte heller en massa Insulin och våra fettceller kommer inte heller att behöva ta emot det fettomvandlade sockret..
Detta gör att du kan äta väldigt mycket kalorier fett och skapligt med kalorier protein utan att gå upp i vikt. Äter du däremot samma mängd kalorier från kolhydrater kommer det höga insulinet se till att du går upp i vikt. Om du nu inte springer ett marathon-lopp förståss.
Den mängden protein närmar sig vad man får i sig med Pauluns "likadiet" (eller "isodiet" som han så häftigt kallar den -- vi vet ju att svenskan är ute. jfr "lchf" ;). 33E% protein är ju helt bisarrt om man har ett högre energibehov än 2000 kcal.
#17 Det är därför han begränsat den till 1600kcal…

Att äta väldigt många kalorier under lång tid driver upp farten på ämnesomsättningen även om man inte går upp i vikt..
En speedad ämnesomsättning betyder att allt i kroppen går snabbare.
Celler åldras och byts ut fortare och möjligen kommer man på sikt att förkorta sitt liv…Tror jag
.
För varje gång en cell byts ut blir telomererna (del av arvsmassan som avgör cellens teoretiska livslängd) i cellen kortare och efter 8-10 skiften kan inte cellen förnya sig längre
I alla fall lever ju råttor som får väldigt lite mat längre än sina kompisar som får obegränsat med mat..
Möjligen är det så att gnagarna egentligen är satta på en lc-kost när dom blir gamla och om så är fallet kanske vi inte behöver oroa oss för kalorierna 

#19 Ja, cellerna åldras normalt fortare när man äter mycket, eller rättare sagt skadas av den ökade mängden fria radikaler.
Nu kanske det inte ser ut likadant på LCHF, då den oxidativa stressen är betydligt lägre.
Det kan tom vara så att produktionen av de kroppsegna antioxidanterna gynnas av högre ämnesomsättning.
Vi vet så lite om detta så det är nog dumt om människor börjar gå på svältkost bara för att råttor på spannmål lever längre då de äter minimalt.
*Bara en tanke*

#19 - Sen är det väl oklart om de hälsosamma effekterna för de svältande råttorna kom sig av just svältkosten eller av att även mängden kolhydrater minskades per automatik när man drog ner på antalet kalorier.
Kanske det räcker med att dra ner på kolisarna?! 

#21 Troligen är det så!
Oh muchas gracias! Det där med för mkt protein om dagen måste jag vara försiktig med känner jag.
Om jag äter tex 500 gram blandfärs om dagen. Får jag inte inte i mig lite väl mkt protein då? 15% fett och 85%protein? eller är jag ute och cyklar?

Japp, du cyklar helt galet ;o) Nu vet jag inte vad du väger, men det blir 93 g proteiner, 73 g fett, resten är vatten :) borde funka tycker jag.
#23 endast cirka 20% av muskelmassa är protein. Resten är i huvudsak vatten och fett. att blandfärsen innehåller 15% fett innebär inte att den innehåller 85% protein. Den innehåller 85% muskelmassa vilket innebär ungefär 17% protein. (I runda slängar)
Aha hahaha ja jag kom på det också. Vatten väger ju rätt mkt
Tack återigen