Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2613 ggr
Mnc11
0

Mätt på väldigt lite kalorier?

Hejsan, jag har använt mig av lchf-kosten ett tag och märker till min glädje att jag äntligen hittat ett sätt att gå ner i vikt på utan att behöva gå hungrig om dagarna, idag började jag dock mest för skojs skull registrera vad jag äter på minmat.net och märkte att jag håller 75-20-5 rätt bra, dock förvånades jag över att jag inte fick i mig mer än runt 1000 kcal om dagen om jag äter som jag brukar göra med denna kost, jag tycker ju att det låter väldigt lite, men saken är den att jag istället för att skriva ner allt jag äter hittils har hållt mig till att bara käka när jag är hungrig och det har funkat bra, men jag har för mig att jag läste nånstans att om man äter för lite så kan kroppen tro att man svälter och därför inte gärna vill göra sig av med överflödsfett, men definitionen på svält borde väl rimligen vara när man inte äter fastän kroppen säger åt en att man är hungrig, snarare än hur mycket mat man äter?

missaz
0

Känns som väldigt lite kcal ja… men det där är en svår fråga! Äter man när man är hungrig och äter sig mätt borde man få i sig nog, fast samtidigt… Jag tycker att det låter FÖR lite med runt 1000kcal. Hmm… Går du ner i vikt fungerar ju DEN biten så din kropp verkar ju inte hålla i kilona.

Hur har du ätit tidigare? Har du någonsin räknat kalorier när du åt kolhydrat-mat?

Wildrat
0

Så länge du mår bra så är det inte för lite men så fort du börjar känna dig trött, orkeslös och/eller illamående behöver du äta mer. Om du känner dig orolig över att du äter lite så får du äta mer. Det tar ett par dagar men sen har kroppen vant sig vid den ökade matmängden.

WilliamJ
0

Det kan finnas risk att du även förbränner dina muskler. Jag tror att 80 gram protein per dag är en bra måttstock för att klara behovet. Fett bygger ju också kroppen men det finns ju både i maten för att bygga och i kroppen för att ge energi. Jag läste ett bra inlägg om detta för någon dag sen. Ska se om jag hittar det.

WilliamJ
0

Hittade det..

Malinka skrev det i en annan tråd..

Basalmetabolismen (dvs den energi din kropp behöver för att driva alla viktiga funktioner som värmehållning, matspjälkning, hjärta, blodomlopp, menstruationscykeln mm, mm) ligger på ca 70-75%. Utöver det behöver din kropp energi för att kunna röra sig. Det är vad resterande 25-30% går till. Låt oss säga att din kropp behöver 2000 kCal/dag så innebär det att du MÅSTE äta minst 1400 kCal för att alla basfunktioner ska fungera i kroppen. Går du under detta skadar du dig själv och det är väl dumt? Till en början märks det väl främst genom att du fryser och att du blir slöare men så småningom slutar din menstruation att komma och i längden kan svält leda till infertilitet. Det är bara ett exempel. Du kan få mssor med andra problem som aldrig normaliseras. Du kan välja att kalla det vad du vill men dumt är det i vilket fall som helst.

Varför vill du vara dum mot din kropp och dig själv?

/Malin

Mnc11
0

#1: Tidigare har jag ätit typ tallriksmodellen, fast inte sällan halva tallriken pasta istället för halva tallriken grönsaker och hållt hyfsad koll på kalorierna, men aldrig direkt fört tabell och kollat hur många av dem jag får i mig på en dag, när jag inte gått ner i vikt har jag gjort det klassiska misstaget att minska på mängden snarare än att förändra proportionerna/ingredienserna.

#3, #4: Så hur "vet" man hur mycket energi man behöver? Ska inte hungerskänslor vara en ganska bra indikator på när man behöver äta? I alla nybörjarguider står det ju inte direkt något om hur mycket man ska äta, bara följa principen 'ät dig mätt men inte övermätt', vilket är vad jag gjort, hade jag inte kollat upp hur mycket det blev i energi hade jag antagligen inte ens reflekterat över det. Kan inte påstå att jag blivit slöare sen jag började med denna typ av mat, snarare tvärtom.

Wildrat
0

#5 Som jag sa tidigare, börjar du må dåligt behöver du äta mer. Men nu vet du och kan åtgärda det hela.

WilliamJ
0

En som har magsjuka brukar äta dåligt för att dom inte känner sig sugna. Deras kroppar behöver förmodligen lika mycket näring eller mer under dessa dagar.

Visst, på LCHF så försvinner dom här hungerkänslorna man vanligtvis får av ett sjunkande blodsocker och det är svårare att veta när man ska äta. Man får använda sin fingertoppskänsla. Dock ska man alltid ge kroppen vad den behöver för att "gå runt" och inte "gå back".

LCHF ska stå för "livslång hälsa" och inte för "smala människor med bristsjukdomar"