Illamående
Hej hej.
Igår började jag med LCHF och jag mår inte bra alls. Käkade a-fil med keso och bär samt ett kokt ägg till frulle. Drack en kopp kaffe med grädde i. Och nu känns det som både gommen och insidan av hela mig är täckt i en fet gräddhinna. Hu.
Kommer kroppen vänja sig vid den här feta kosten? Eller har jag missuppfattat allt och äter för fett? Är novis i ämnet så det kommer nog ta ett tag innan jag greppar hur den här kosten funkar.
Har f.ö. läst att många här har kokosfett i kaffet och använder det i matlagningen. Blir det inte superfett? Och ja; Jag förstår att fett är grunden i LCHF, har antagligen svårt att släppa på gamla vanor efter att ha varit en jojobantare som skytt fett i flera år.

Ja, man vänjer sig. Fast just grädde kan ge den där lite slemmiga hinnan i munnen. Tycker man det är otrevligt kan man välja annat fett!
Hej,
Ska inte skrämma dig men vi äter ofta mat med denna fördelning:
Fett 75E%, Protein 20E%, Kolhydrater 5E%
Din frukost innehåller ungefär denna fördelning
Fett 49E%, Protein 34E%, Kolhydrater 18E%
Du har fått i dig ca 14 gram kolhydrater och 17 gram fett. Det är inte dåliga siffror, men inte heller optimala för viktminskning. För mycket fett är det inte.
Mitt tips är att testa en äggröra på två ägg med smör, ost och skinka (eller liknande). Då kommer du upp i högre fettprocent och mindre kolhydrater. Jag tror du kommer att känna dig nöjd ett bra tag.
Friska urbefolkningar äter naturligt alltid det fetaste på sina bytesdjur i första hand och vi är inget undantag. Vi har bara råkat höra att fett är farligt alltför många gånger..
Lycka till!
Det tar ett bra tag att vänja sig vid fettsmaken när man varit fetträdd tidigare. Hur länge är individuellt men prova lite i taget och börja med att öka fettinnehållet i maten tex kryddmsör, mer fett i stekpannan, helfet ost, etc. Jag tyckte det var svårt att köra max fett på en gång men det har gått bra att ta det etappvis.
Ojdå, var det så pass med kolhydrater? Ja, jag måste verkligen lära mig vilka livsmedel som innehåller vad inser jag…
Ja, jag får nog ta det stegvis. Men, otålig som man är, skulle jag ju vilja köra för full på en gång. :-)
Kika på innehållsförteckningarna och välj varor som innehåller max 5% kolhydrater. Enkel regel så här i början.