Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 968 ggr
nyborjare08
0

Margarin, inuiter och masajer m m - argument

Hej!

Jag har ätit LCHF i drygt 4 månader och mår toppen av det! Jag berättar även för de runt omkring mig som är intresserade om hur JAG har förstått att det fungerar med insulinpåslag och fettinlagring och om att denna kost är närmare vår ursprungliga, etc.

Jag brukar också säga att hjärtinfarkter knappast fanns innan margarinet kom. Men där är jag ute på svag is känner jag eftersom jag inte har koll. Är det nån som vet om det stämmer? Likaså att inuiter och masajer som äter väldigt lite kolhydrater och mycket fett och protein har bättre hjärt- och kärlhälsa och har ingen övervikt.

Argumentet jag kan mötas av ibland är att "ja men se på DERAS medellivslängd jämfört med vår!" och "på 1800-talet levde man inte lika länge som nu". Hmmm… vad säger man om det?

Jag är inte ute efter att överbevisa nån men det känns bra att ha ordentligt på fötterna om/när jag skulle hamna i en diskussion.

Snälla hjärntrusten här på KiF - tips? Glad

lizaohman
0

Spontant så tänker jag på miljön, både den extrema kalla/heta vildmarksmiljö som inuiter och masajer lever i. Och så jämför jag med vår ombonade tillvaro. Läkarvetenskapen har ju gått framåt trots allt dessutom. Så att kika på medellivslängd är ju befängt! Barndödligheten har minskat ofantligt och det drar ju upp medellivslängden dessutom. Det liv som man levde på 1800-talet (beroende på VAR i världen) var slitsamt. Dessutom så levde gemene man på många håll i världen på en kolhydratbaserad föda. Kött var finmat.

Halvdansken
0

När det gäller medellivslängder så är det en dålig måttstock. Massajer och andra eh…naturfolk (vad är det politiskt korrekta?) så har de inte tillgång till vår sjukvård och folk dör av sjukdomar som vi klarar med mediciner. Spädbarnsdöligheten är också högre, kvinnor dör i barnsäng osv osv.

Samma sak kan man väl säga om 1800-talet. Läs en bok av tex Per Anders Fogelström om folk i Stockholm för 300 - 100 år sen, så kan man undra att folk överlevde överhuvudtaget. Svält, sjukdomar, dålig hygien, slavliknande förhållande (Vävarnas Barn), krig inte minst osv osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.