Äggmjölksrecept?
Hej!
Jag sitter o letar o letar efter recept på äggmjölk, men blir inte riktigt klok på det, ser så många olika, antar att jag får pröva mig fram själv, men undrar ändå om det är ngt som är "grundreceptet"? Ägg, kokosfett, med eller utan vatten?
O ska man värma eller inte? Fettet o vattnet tänker jag på då, inte äggen… Ibland verkar det som det bara skakas ihop, ibland värms det.
Säkert jätteenkelt, men nu har jag läst så många olika versioner så att jag är alldeles förvirrad.
Hjälp!

Jag gör så här!
2 st ägg
50 gr smör
Detta blandar jag i min matberedare, häller sedan på kokande vatten ca 2-3 dl till jag får en bara konsistens.
Lycka till!
Poängen är defintivt kokande/hett vatten, annars förblir ägget rått.
Ägg, en del tar bara äggulor.
Smör och/eller kokosfett.
Smak/sötning som man vill.
Tack för båda svaren!
Jo, har också tänkt på det där med att ägget är rått eller inte, men har bestämt för mig att jag har läst ngnstans att det var ngn som inte värmde… men kan blanda ihop det med ett vällingalternativ som jag frågade om, där man blandade ägg, mjölk o grädde.
Ska äntligen testa det här, efter allt för lång tid som jag bara har tänkt på det. Tror jag tar med kokosfett som jag har hemma.
Du bör ha mycket hett, så gott som kokande vatten. Äggblandningen bör helst nå en temperatur av minst 70 grader, för att ett ämne som heter avidin som finns i äggvitan ska förstöras. Annars så hindrar avidinet tarmens förmåga att ta upp B-vitaminet biotin.
Nu har jag testat, och det var… helt ok. jag hade tänkt mig ngt i stil med äggtoddy (hoppats…), men det blev det ju inte. Fast första gången hade jag nog i för mkt vatten, så det blev alldeles för blaskigt (för mig). Ska testa med osaltat smör också och se hur det smakar.
Men, är det ngn som vet om 50 g kokosfett motsvarar 0,5 dl? är det samma vikt som rymdmått, så att säga?
#4, Magma - där fick jag också lära mig ngt nytt…!
Men, då måste jag fråga, när jag ngn gång i början av året frågade efter vällingalterniv, fick jag tipset att värma grädde och mjölk och därefter blanda i ett ägg och skaka. Då är det ju inte tillräckligt varmt för att ta kål på några avidiner… bör kanske undvikas, speciellt till små barn?
Jag är annars nere på ett mått vällingpulver och rysligt mycket grädde, mjölk o lite kokosfett i en stor vällingflaska, skulle nog inte märka om jag tog bort vällingen helt… 

2 dl kaffe
ca 25g fett - brukar blanda smör och cocosfett
1 helt ägg + 1 gula
Häll kaffet i en liten kastrull och ha i fettet. Koka upp. Under tiden knäcker du äggen i en kopp.
När kaffet/fettet kokar: Snabbt i med alltihop i mixern och kör en minut.
Superhärlig frukostlatte!
Eftersom jag hade slut på kokosfett i dag provade jag med normalsaltat smör. Ingen hit! Särskilt inte för mig som kör på helt osötat. Smakade väldigt mycket salt och funkade inte alls ihop med kaffet, tyckte jag.
Så bara ett påpekande: Om du använder smör, ska du nog välja osaltat smör.

Jag kanske är väldans "saltskadad"? Kör alltid med normalsaltat…
Jag tycker det funkar med vanligt smör, brukar smaksätta med kakao. Men visst känns en viss saltsmak.
#6: Jag skulle nog inte ge småbarn rått ägg, nej. Läst här på kif att även den lilla mängd som följer med äggulan kan räcka för att få denna negativa effekt i tarmen. Ger du din bebis LCHF?