Rostade nötter med pepparkakssmak?
Hej!
Vad tror ni om att rosta lite blandade nötter med pepperkakskryddor? Jag gillar nötter och jag gillar pepperkakssmak, så funderar på att pröva:)
Men en annan gång prövade jag att ha i pepparkakskryddor i min youghurt och det blev himla äckligt, förmodligen pga avsaknaden av ngt sött? Jag brukar alltid ha mkt kanel i ypughurten så hade stora förväntningar innan men icke;) Man kanske kan tillsätta lite vaniljsmak till nötterna?

låter definitivt intressant, finns ju mandlar med kanelsmak.. borde väl fungera med lite andra kryddor också..
prova och berätta!
Gör julnötter vettja!
Ta ca 250-300 gr blandade nötter. En halv äggvita blandar du med 1/2 dl socker NOT!
Men något annat sött. Tyvärr så tror jag att sockret fungerar som lim när det smälter, men det får nu bara vara så. Hur som helst, blanda 1 tsk kanel, 1/2 tsk kardemumma och 1/2 tsk ingefära med äggvitan och det söta, blanda i nötterna och se till att det täcker ordentligt. Hiva in allt i ugn som står på 200 grader i ungefär 10 min.
Jag har provat med smält smör istället för äggvitan och det går ockå himla bra!
aswedishsmorgasbord.com

men då var de det här med sockret.. hmm..
kanske går att prova med sötningsmedel..? .. eller helt utan?'
Jag rostade mandlar i smör och kanel. Fantastiskt gott! Pepparkakskryddor funkar nog också finfint.
mikaelj
Rostade du dem i stekpanna? :o)
jag sitter just och knaprar på mandlar som jag rostat först ( i stekpanna) sedan duttade jag på smör och kokosfett och pepparkakskrydda och stekte ett tag, sedan slog jag ut det på bakplåtspapper och in i frysen… nu har jag ett mandelbräckliknande (eller talgboll om man vill vara så'n) götteligöttigt lördagsgodis. Ok jag erkänner, tog i lite sött med , hermesetas, fyy mej!

tack.. precis vad jag behövde.. e såå sugen på glass och pepparkakor att nu sticker jag och köper mandlar!! och bacon + grädde.. hehe
Jag rostade lite nötter i lördags! Tog 125 g blandade nötter från Hemköp, la de i en påse, hällde i 2 tsk pepparkakskryddor och blandade runt. Rostade i ugnen i 200 grader i 10 min. Det blev kanske inte något smaksensation men det smakar iallafall jul och rostade nötter är ju roligare än vanliga. Dessutom doftar det väldigt gott i hela lägenheten efteråt:)
Jo, doften är 90% av smakupplevelsen