Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 4158 ggr
myers
0

Rostade nötter med pepparkakssmak?

Hej!

Vad tror ni om att rosta lite blandade nötter med pepperkakskryddor? Jag gillar nötter och jag gillar pepperkakssmak, så funderar på att pröva:)

Men en annan gång prövade jag att ha i pepparkakskryddor i min youghurt och det blev himla äckligt, förmodligen pga avsaknaden av ngt sött? Jag brukar alltid ha mkt kanel i ypughurten så hade stora förväntningar innan men icke;) Man kanske kan tillsätta lite vaniljsmak till nötterna?

Caena
0

låter definitivt intressant, finns ju mandlar med kanelsmak.. borde väl fungera med lite andra kryddor också.. 
prova och berätta!

aussiemia
0

Gör julnötter vettja!

Ta ca 250-300 gr blandade nötter. En halv äggvita blandar du med 1/2 dl socker NOT! Flört Men något annat sött. Tyvärr så tror jag att sockret fungerar som lim när det smälter, men det får nu bara vara så. Hur som helst, blanda 1 tsk kanel, 1/2 tsk kardemumma och 1/2 tsk ingefära med äggvitan och det söta, blanda i nötterna och se till att det täcker ordentligt. Hiva in allt i ugn som står på 200 grader i ungefär 10 min.

Jag har provat med smält smör istället för äggvitan och det går ockå himla bra!

aswedishsmorgasbord.com

Caena
0

men då var de det här med sockret.. hmm.. 
kanske går att prova med sötningsmedel..? .. eller helt utan?'

mikaelj
0

Jag rostade mandlar i smör och kanel. Fantastiskt gott!  Pepparkakskryddor funkar nog också finfint.

[Saiva]
0

mikaelj

Rostade du dem i stekpanna? :o)

[Pennylane1]
0

jag sitter just och knaprar på mandlar som jag rostat först ( i stekpanna) sedan duttade jag på smör och kokosfett och pepparkakskrydda och stekte ett tag, sedan slog jag ut det på bakplåtspapper och in i frysen… nu har jag ett mandelbräckliknande (eller talgboll om man vill vara så'n) götteligöttigt lördagsgodis. Ok jag erkänner, tog i lite sött med , hermesetas, fyy mej!

Caena
0

tack.. precis vad jag behövde.. e såå sugen på glass och pepparkakor att nu sticker jag och köper mandlar!! och bacon + grädde.. hehe

myers
0

Jag rostade lite nötter i lördags! Tog 125 g blandade nötter från Hemköp, la de i en påse, hällde i 2 tsk pepparkakskryddor och blandade runt. Rostade i ugnen i 200 grader i 10 min. Det blev kanske inte något smaksensation men det smakar iallafall jul och rostade nötter är ju roligare än vanliga. Dessutom doftar det väldigt gott i hela lägenheten efteråt:)

lizaohman
0

Jo, doften är 90% av smakupplevelsen Tungan ute