Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3235 ggr
Internettan
1

Mättat/enkelomättat

I en tråd någonstans (minns inte vilken) nämndes att kött består av både mättat och enkelomättat fett.

Min fråga är: Finns det någon risk att vi äter för mycket mättat fett i och med att vi ofta fläskar på med kokosfett, smör, mjölkprodukter o.s.v? Blir inte det lite onaturligt? Borde man balansera lite med oliv- eller rapsolja? Eller är jag helt ute och cyklar? Kanske ovanstående produkter också har en bra balans i sitt fett redan?

"Every point of view is a view from a point."

ingrid-in-sweden
0

Man har mätt upp vad åderförkalkningar bestär av - de består av fleromättade och enkelomättade fetter.

Vad består våra kroppar av - fettdelen alltså?

Mättat fett.

Vad bestär stora delar av modersmjölken av?

Mättat fett.

Vem säger att mättat fett är onaturligt? Olivträdet växer inte på nrodliga breddgrader och mättat animaliskt fett har vi levt av i årtusende.

dufva
0

Det farliga för våra kroppar är när fetter oxiderar (härsknar)

Då bildas fria radikaler som bombarderar våra celler, inflammationer uppstår och plack inlagras.

Djur som har mycket omega-3 i sig som lax strömming etc finns uteslutande i kalla vatten.

Dom lever i princip i ett kylskåp och det är en förutsättning för att kunna bygga vävnad med mycket fleromättade fetter men ändå inte drabbas av oxidation..

Vi som kräver en varmare omgivning bildar därför reserver av mättat stabilt fett istället.

Därför bör vi förstås också äta mest mättat fett, lite mindre omättat och bara små kvantiteter av fleromättat fett

Enkelomättat fett oxiderar 10 ggr snabbare än mättat och fleromättat 100 ggr snabbare än mättat.Glad

Internettan
0

#1: Jag menar inte att mättat fett skulle vara farligt eller onaturligt utan bara att det eventuellt skulle luta för mycket åt det mättade hållet. (Om nu kött skulle ha en annan fettsammansättning än t ex smör, grädde och kokosfett.) Just mjölkprodukter har vi ju inte ätit så länge under evolutionen, dessutom är kanske smör inte så naturligt eftersom det ju är koncentrerat fett. Det var så mina tankegångar gick.

Tack för de utförliga svaren!

Per_W
0

Internettan: Jag tycker din frågeställning är relevant. Min syn är att mättat fett på intet sätt är onyttigt men att det inte finns några starka belägg för att maximera intaget av mättat fett.

De vegetabiliska fleromättade fetterna där omega 6 dominerar finns det skäl att sätta frågetecken för - de har vi aldrig ätit i stor mängd tidigare under evolutionen. Beläggen för att mättat fett alltid är att föredra framför enkelomättat fett tycker jag dock är svaga. De utgår från hypotetiska resonemeng som hittills inte belgts i studier på människa.

Det enkelomättade fetter dominerar över det mättade i de flesta tänkbara helanimaliska jägardieterna. Jag roade mig i en liknande diskussion på ett annat forum med att plocka fram fettdata ur SLV.s databas över enbart rena animaliska livsmedel. Bifogar det.

Som synes är det egentligen bara i mejeriprodukter där det mättade fettet dominerar starkt. I kött från idisslare är det ungefär 50-50 medan fågel och fisk domineras av omättade fetter. Notera också att detta rör sig om industriuppfödda djur där andelen mättat fett är högre än i vilt kött. Bifogar också en analys av paleolitikerna Cordain som jämfört fettfördelningen hos vilt jämfört med industrikött.

Per Wikholm, författare

Per_W
0

OK! det verkar bara gå att ladda upp en bifogad fil per inlägg. Så här kommer den med SLV-data över fettsammansättningen i animaliska livsmedel.

Internettan
0

Per_W: Det här var ju jätteintressant! Tack för alla fakta! Bara för att mättat fett inte längre anses farligt behöver det alltså inte betyda att man ska äta obegränsat. Även vatten blir ju farligt vid överdrivet intag. Ibland kan det kännas konstigt när man ser råden om att "ösa i grädde i kaffet och hyvla smör o.s.v. - det känns inte riktigt som naturlig mat.

Nu vet jag att jag absolut inte kan dra några slutsatser om någonting här. Jag bara tänker lite. Och för min del känns det som att det tål att tänkas på lite till.

mikaelj
0

Internettan,

Man äter aldrig obegränsat.  Det är ett populärt argument. Men man blir ju mätt.

Eller om du med obegränsat menar "så mycket man orkar" är det också fel. Kött innehåller hälften enkelomättat, hälften mättat.

Vill du gärna äta fleromättade veg.fetter, så visst. Akta dig för plack i blodkärlen bara!

Internettan
0

#7: Nu vet jag inte om du riktigt läst vad jag menar? Obegränsat var i och för sig en dum liknelse - jag menar helt enkelt att andelen mättat fett kanske blir för hög (=obegränsad). Fleromättat fett har jag inte nämnt här - varför vill du läsa in det? Akta dig för plack sjäv!

Aniara4
0

#8 I första inlägget pratar du om oliv- och rapsolja, vilket innehåller en hel del fleromättat fett.

Halvdansken
0

Internettan. Väldigt många - vågar mig på att skriva majoriteten - av folk som har viktproblem har försökt banta med fettfri lightmat. Detta har gjort att de flesta är fettskrämda och deras kroppar är inte vana att använda sig av fettet. Då kan man i starten behöva fläska på (ha-ha) med fett. Dels för att kroppen ska begripa att detta är i fortsättningen ingen bristvara, och dells för att man ska lära sig använda riktigt fett i maten.

De flesta "normaliserar" sig efter en tid. Men det är mycket fokus på fett, just för att LCHF fungerar så annorlunda mot andra kostråd.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Pasi
0

#8 Det finns inga belägg för att andelen mättat fett skulle kunna bli för hög. Vad menar du skulle hända med kroppen då?

PS När man äter mycket kolhydrater så tillverkar kroppen fett av dessa….företrädesvis mättat.
Behöver kroppen enkelomättat fett så kan den tillverka det ifrån mättat fett, så nån brist av detta uppkommer troligen inte.

Internettan
0

#9: Okej, jag bara plockade från minnet att oliv och rapsolja har en hyfsad mängd enkelomättat fett.

#10: Stämmer det verkligen, det där om att ösa på med fett för att "kroppen ska fatta" eller är det bara hemmagjorda teorier i detta forum? Det känns inte som om det skulle vara en vetenskaplig sanning, riktigt.

#11: Jag menar nog inte så mycket. Mina idéer kom just från att "naturlig mat" (=kött) innehåller mycket enkelomättat fett men vi sjunger nästan bara det mättade fettets lov. Jag tänkte helt enkelt att det kanske kan bli för mycket av mättat och för lite av enkelomättat fett. Bara så. Att kroppen själv kan tillverka enkelomättat fett av mättat hade jag ingen aning om. Då blir ju saken en annan. (Varför har jag inte hört det förut? Är det verkligen sant?) (Alltså jag misstror dig inte - jag bara uttrycker min förvåning fast du hör bara inte mitt tonfall.)

Pasi
0

#12 Du vet nog att de enda essentiella fetterna ( som man vet om i dagsläget) är omega 3 och 6….resten av fetterna kan kroppen själv tillverka.
Dock tycker jag att man kan dra slutsatsen, eller iallafall misstänka, att även mättade fetter är essentiella för spädbarn, annars finns det ingen anledning att just mjölk skall innehålla högre andel mättat fett än t ex kött.

Kroppen tillverkar/lagrar (och använder) helst mättat fett för energitillverkning eftersom det är mest stabilt, de övriga fetterna används i mindre mängd för olika funktioner i kroppen (jag är dåligt insatt i alla de funktioner och byggstenar där dessa används), men behövs knappast i stora kvantiteter.
I praktiken tror jag inte det spelar så stor roll om man använder mättade eller enkelomättade fetter som energikälla….betydligt viktigare att se till att man inte får överintag av de mest lättoxiderade (framförallt omega 6).

Visst innehåller kött relativt mycket enkelomättat, men för att undvika proteinförgiftning så måste våra förfäder ha inriktat sig på späckbärande djur och framförallt ätit av de feta bitarna (= större andel mättat).Glad

Blow
0

#2 Vilken skillnad gör detta att mättade fetter oxiderar mindre snabbt än fleromättade? Om jag t.ex. steker en biff, oxiderar då inte smöret och köttet? Funderar även på den mättade fettet kokosolja, som ofta säljs kallpressat: Har det kallpressade någon alls betydelse, om jag sedan använder den och steker i?

Pasi
0

#14 Jag tror inte kall resp varmpressning av kokosfett har nån som helst betydelse med tanke på att de mesta fetterna i det är mättade.
Möjligtvis skulle det kallpressade (om det äts kallt) kunna tillföra mer enzymer och vitaminer som är av värmekänslig karaktär.

Internettan
0

#13: Ja, just det - att bara vissa fetter är essentiella, det vet jag ju. När man uttrycker det så känner jag förstås igen det.

Det där med spädbarn har jag tänkt lite på själv. Att de kanske har större behov av att inta vissa ämnen än vuxna individer. Ibland hänvisar vi till modersmjölken när vi säger något om hur vi ska äta (som t ex i inlägg #1) - kanske det inte alltid fungerar. (Om man jämför kalvars föda med den vuxna kons antar jag att skillnaden blir ännu större?) Och när det gäller oss människor och innehållet av socker i modersmjölken så skulle man annars kunna säga att det är naturligt för människan att äta mycket socker eftersom det finns så mycket av det i modersmjölken.

Fast jag antar nu att mättat fett är helt okej och att vi inte kan äta för stor andel av det. Jag känner mig ganska övertygad nu. Tack för svaren.

Pasi
0

#16 Modersmjölk bör väl ses som den optimala födan för ett växande barn men jag kan inte tänka mig att den optimala födan för en vuxen skiljer sig så värst mycket. Behovet av socker (egentligen insulin) minskar, såklart….och ett något högre proteinintag verkar behövas för att upprätthålla stora starka muskler.

Jag tror inte att speciellt många skulle utveckla metabolt syndrom på det sockerinnehållet som finns i just modersmjölk….jag tror det ligger på 35E% (?).
Att den mängden sedan är skadlig för ett sockerskadad individ är en helt annan femma.Glad

Internettan
0

#17: Hmmm… jaha! Så fick jag svar på det också! Skrattande 

(Men hur är det med korna då? Komjölk är ju ganska fet jämfört med gräs? Tror du en vuxen ko skulle kunna leva på komjölk? Jag vet att frågan inte hör hit - men för att ändå dra en parallell.  Sen skulle det vara skoj om du blev lite svarslös nån gång.. Flört  He, he!)

Pasi
0

#18 Jag tror de skulle kunna leva på det livet ut, om nu bara mjölksockernedbrytande enzymet fortsätter produceras. Fast självklart är det ju bara en gissning från min sida.Oskyldig
Inuiterna hade inget annat än fisk att föda sina hästar med, de påstås ha varit i ypperlig form.Skrattande

Internettan
0

Oj då! Fisk till hästar? Ja, då är nog ingenting omöjligt. (Förutom att göra dig svarslös då, förstås Obestämd)

Halvdansken
0

#12. Icke ett spår vetenskapligt, jag skulle kanske ha skrivit att det är så det oftast fungerar för folk. Det är svårt att veta hur mycket fett man ska äta, om man nu inte är van, så det kan skifta lite innan man "normaliserar sig" och vet vad som är bäst för just dig. Alla behöver olika, och tåler olika så det är omöjligt att säga exakt vad man "ska" äta.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

lizaohman
0

Jag har läst på några ställen att det inte är fetmande/farligt att äta för mycket fett, eftersom det kroppen inte behöver försvinner ut bakvägen…

Kan det stämma? Spelar det ingen roll om jag äter 4000 kalorier fett för överflödet simmar ut?

Någon som kan räta ut frågetecknen?

Pasi
0

#22 Jag tror ju inte allt överskott försvinner bakvägen, men…
Om du normalt äter 2000 kcal…testa då att äta 3000 kcal i ett par dagar. Du kommer då troligen märka att det kommer ofantligt (kanske lite överdrivetFlört, men märkbart mer iallafall) mycket mer "bakvägen". Det funkar så för mig iallafall!

Men givetvis kan en del fett lagras in mha hormonet ASP, men detta är en tillfällig lagring som lätt lossnar.
Äter du aldeles för mycket under en längre tid så kommer troligen en del fett mao att lagras in, men även muskelmassan kommer att öka. Kroppen verkar försöka kompensera (öka förbränningen) genom att öka den förbrännande massa. När muskelmasan är tillräckligt stor så kommer det tillfälligt inlagrade fettet att försvinna, rent logiskt sett.

Ett lejon som får lite mat blir magert, ett som får jättemycket mat blir muskulöst, inte fett!

lizaohman
0