Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5352 ggr
TorpetsAtos
0

HJÄLP MIG!

Ge exempel på 3 olika typer av kolhydrater (:

TorpetsAtos
0

Någon som kan ?

Lehane
0

Ja t ex fruktos, glykos och laktos… Eller hur menar du?

Lehane
0

glukos menar jag…Skäms

TorpetsAtos
0

Okej, någon som vet vrf växtfett är bättre än djurfett ?

MimLan
0

#4 Det är det inte. Det beror på att växtfetter gärna, kokosfett undantaget, har en snedfördelning mellan olika fettsyror som gör dem mer inflammatoriska än animaliska fetter.

TorpetsAtos
0

men är inte växtfett magrare ? och det är väl bättre ?

MimLan
0

#6 Det är inte fetthalten som avgör om det är bra eller dåligt fett.

Lehane
0

Man tror att fleromättade växtfetter påverkar kroppens blodfettssammansättning på ett bättre sätt än det mättade fettet hos djur.

Mättat fett anses bidra till förhöjt totalkolesterol, högre LDL o lägre HDL, vilket i sin tur kan orsaka hjärt/kärlsjukdom.

Vissa hävdar vidare att mättat fett kan orsaka cancer.

Men i verkligheten är det inte så. Folk som dör av eller drabbas av hjärt/kärlsjukdom har sällan ätit mer mättat fett än andra.

Samma med cancer.

Däremot kan vegetabiliska oljor rika på omega6 orsaka cancer och även försämra immunförsvaret.

Omega3-fetter från vilt, gräsbetande djur o havslevande djur ska ha en hälsofrämjande effekt och även skydda mot hjärt/kärlsjukdom, cancer o diverse psykiska åkommor…

Allt detta ännu osäkert.

MimLan
0

#6 Du verkar blanda ihop fett och margariner. Fett och olja är nästan alltid 100% fett oavsett vilken typ det är.

Margariner är en annan sak. Det är oljeblandingar som är utspädda med vatten och en massa kemikalier som gör blandingen riktigt ohälsosam.

Titta i tråden Smör vs. margarin som finns bland de översta inläggen så ser du skillnaden.

Lehane
0

De flesta som drar ned på sina kolhydrater och ersätter det naturliga fetter som mättade fetter från växt/djurriket och fleromättade fetter från djur/växtriket som animalisk Omega3 och Olivolja får bättre blodfettsprofil. Eller ngt ditåt…

Flört

TorpetsAtos
0

Okej så vad tror ni ?

1. 3 olika typer av kolhydrater är:

fruktos, glukos och laktos..

2. Varför kan man säga att växtfett är mer hälsosamt än djurfett ?

Kan dte ha med cellulosa att göra ? eftersom växtfett innehåller cellulosa och det är bra ?

MimLan
0

#11 Kan du backa lite? Vill du ha hjälp med läxuppgifter eller försöker du reda ut något? Jag blir förvirrad över påståendena från din sida.

TorpetsAtos
0

Jag har 2 uppgifter som jag inte riktigt förstår, jag har läst böcker å papper, googlat och sånt. men jag fattar inget ? :S

och det är ingen läxuppgift utan vi ska läsa och förstå lite om detta, men jag blir bara förvirrad :S

MimLan
0

#13 Ah. Ok.

Anledningen till att man anser att växtfetter är bättre än animaliska är att de innehåller högre andel fleromättat fett som skall föreställa nyttigt. Men det är som sagt helknas, men det är det man anser om man tror på att de är nyttigare.

TorpetsAtos
0

okej, för jag trodde att det var lixom magrare än djurfett och var bar på det viset..

men finns dte fler olika typer av kolhydrater än fruktos, laktos och glukos ?

Zepp
0

Generellt sett kan man INTE säga att växtfett är nyttigare än djurfett.. det är bara en myt, en hypotes som Ancel Keys la fram på 50-talet och som blev allmänt accepterade.. dock var det himla svårt att vetenskapligt ta fram bevis för att så är fallet och numera tyder allt flera vetenskapliga rapporter på att det snarare är härdade fetter i kombination allt mera och snabbare kolhydrater som är boven i dramat!

"Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt- kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier."

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=%208291

"Glukosstörning bakom merparten av alla hjärtinfarkter"

http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
0

Tre typer av kolhydrater!

1. Socker

2. Stärkelse

3. Fibrer!

"Kolhydrater är ett gemensamt namn för sockerarter (sackarider) och kedjor (polymerer) av sådana. Även vissa derivat av sackarider och deras polymerer räknas till kolhydraterna. Namnet kommer av att många sackarider har formeln Cn(H2O)n och därför skulle kunna betraktas som hydrater av kol. Dock är det många viktiga kolhydrater som inte uppfyller detta, och en mer användbar definition är att en kolhydrat innehåller minst två alkoholer, och minst en keton eller aldehyd. Av detta följer att de enklaste kolhydraterna innehåller tre kolatomer."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolhydrater

magma
0

Växtfett innehåller inte cellulosa, om du med växtfett menar rapsolja, olivolja osv. På den här sidan så tycker de flesta att vegetabiliska oljor i de flesta fall är dåliga för hälsan- inte bättre.

Om du vill ha svar som stämmer överens med de etablerade "sanningarna" så bör du söka svar på Livsmedelverkets hemsida, inte här…Flört

LatMask
0

Lite mer lätbegripligt: Olika sorter av kolhydrater är t ex bröd, pasta, ris och potatis…

WilliamJ
0

Hej,

Denna tycker jag du kan läsa och ta mycket bra ifrån:

http://pagina.se/filer/becel.pdf

Det är skrivet av en professor som har bra koll på detta.

Cellulosa är inget en människa kan bryta ner. Det är vaken bra eller dåligt, med betoning på dåligt. Du betalar mer för det och du blir sämre i magen och äter mindre näring.

Kolhydrater är bra för dom som vill gå upp i vikt. Skriv att frukt innehåller mest socker och bara lite vitaminer så får du igång en spännande diskussion. Den avslutar du med att slänga fram detta inkl diagrammet.

http://www.kostdoktorn.se/?page_id=41

Lycka till

TorpetsAtos
0

Har #19 eller #17 rätt ? :S

MimLan
0

#21 Båda har rätt. Det beror ju på hur frågan är ställd, och utifrån vilket material du läser. Skall jag svara på en sådan fråga så skulle jag gå på #17 och exemplifiera så är det täckt.

Per_W
0

#21 Båda har rätt:

Zepp svarar vilka TYPER av kolhydrater det finns.
LatMask svarar VAR de finns.

TorpetsAtos
0

Jasså, så olika TYPER av kohydrater är stärkelse, firer och socker ?

och dom typerna finns i t ex potatit, pasta m.m ?

Är dte rätt ?

TorpetsAtos
0

potatis*

greensis
0

Ja, men LITE får du väl komma på själv. Vi sitter ett helt gäng och matar dig med info, sedan får du dra slutsatserna själv.

Fabricati diem, pvnc!

TorpetsAtos
0

Jo, men om alla säger olika saker är dte inte lätt att förstå ? :S

evasch
0

# 26 Varför är det ett krav? Vi lär oss olika,¨en människa lär sig genom att fråga en annan, en annan genom att läsa böcker, en tredje genom att t.ex. spela ett pedagogiskt dataspel, en fjärde genom att dra egna slutsatser….. Viktigast är att man lär sig

Orange
0

#26 TorpetAtos är 14 år och behöver nog hjälp med hemkunskapsläxan.

Jag är rädd för att du nog inte får svaren som din LÄRARE vill ha på den här sidan. Däremot om du är ute efter sanning och uppdaterad vetenskap så har du kommit rätt :)

men om du vill få svar på dina frågor som skolan i nuläget kommer uppskatta så kan du läsa på livsmedelsverkets hemsida…

fast det skulle vara GRYMT mycket coolare om du vågar använda informationen här och VÄNDER på frågan, dvs svara: "NEJ vegetabiliska fetter är inte nyttigare än djurfett egentligen, det finns ingen ordentlig vetenskaplig grund för det…" etc

evasch
0

Lite nyfiken TorpedAtos…går du i en skola där du tillåts tänka själv? I så fall så tycker jag att du ska köra på ett MVG och ta fram dagens kostråd och ställa dom mot nya rön.

Typ….Vi blir idag lärda att detta om fetter…..men nya rön pekar åt detta håll……….

Ambitiöst tycker jag iaf att leta upp detta forum och söka kunskap

evasch
0

# 24 JA, du har uppfattat det rätt :o)

TorpetsAtos
0

Det är så att jag har fått MVG i No.. och är ganska intresserad av det.

Min lärare vill att vi tar reda på så mkt fakta som möljigt..

och jag har läst och läst överallt, frågat alla m.m

..så säg inte att bara vill ha hjälp med läxan!!

chilisalsa
0

TorpetsAtos:

Det finns inga mer eller mindre magra fetter oavsett var de kommer ifrån…

1 gram fett innehåller alltid lika många kalorier. Närmare bestämt

9 st (kilokalorier, dvs kcal). Gå till kylen och titta på innehållsförteckningarna så kan du kontrollräkna själv !

Medarbeterare på Kost

TorpetsAtos
0

tack tack :)

Orange
0

det var inte alls meningen att förnärma dig om det gjorde det :)

det är jättebra att du letar efter alternativ information! Men glöm inte att ifrågasätta frågor som "Varför kan man säga att växtfett är mer hälsosamt än djurfett ?" eftersom det är en fråga där man redan har bestämt vad svaret är, istället för den mer öppna frågan "vad är det för skillnad i hälsoeffekter på människan om man äter fett från växter eller från djur?"

Föreslå för din lärare att hon/han omformulerar frågan :)

Men som sagt så kanske det inte är helt rätt att fråga oss på Kolhydrater i Fokus eftersom de flesta här har en tydlig ståndpunkt som går tvärt emot dagens accepterade kostråd. När din NO-lärare säger att växtfett är nyttigare än djurfett säger vi alltså att din lärare har fel!

Kolhydrater i Fokus är främst ett forum för oss som inte äter kolhydrater alls (alltså inget socker, ris, bröd, potatis eller pasta mm) men vi pratar även om andra hälsoaspekter, som t.ex. vilket fett som EGENTLIGEN är nyttigast.

TorpetsAtos
0

Ingen vet tydligen vad som är hälsosammast men om vi ser det posivtiva i fettet, vad är det nyttiga då i växtfett och vad är det nyttiga i djurfett ?

Vissa säger att växtfett är magrare och på det viset bättre..

Wildrat
0

#36 Fett är fett och inget är magrare än nåt annat. Oljor är alltid 100% fett, ingenting annat, smör däremot är 80% fett eftersom det innehåller lite vatten och proteiner också. Man kan koka smöret och på så sätt få bort proteinet och vattnet, kvar har man då smörolja som också är 100% fett.

Det nyttiga i fett är omega 6 och omega 3. Omega 6 finns i växtoljor och omega 3 finns i bland annat fisk. Men de måste vara i balans så om man äter mycket oljor eller margarin som är gjort på oljor och ingen fisk så får man för mycket omega 6 och för lite omega 3, då kan man få inflammationer i kroppen. Det finns annat nyttigt fett också men de kan kroppen tillverka själv, omega 6 och omega 3 kan den inte göra.

Djurfett är bättre då det innehåller en bättre balans mellan omega 6 och omega 3 så vi slipper inflammationer. Bäst är balansen i kött, mjölk och smör från kossor som äter ekologiskt foder.

magma
0

#36 + 37: Så egentligen så är ju smör (animaliskt fett) magrare än växtfett (oljor)…Tungan uteCool

TorpetsAtos
0

så fleromättat fett är det nyttigt ?

mikaelj
0

Fleromättat fett består bl.a. av omega 3 och 6.

Du behöver lika mycket animaliskt omega 3 och omega 6.  Det handlar inte om att vara nyttigt, utan livsviktigt! Problemet är att du får i dig alldeles för mycket omega 6 om du äter rapsolja/olivolja/majonnäs/margarin.

Omega 3 finns det massor av i fisk.  Linfröolja och raps räknas inte!

Det här tror vi: det bästa fettet är mättat och enkelomättat. Precis vad som finns i kött!

Wildrat
0

#39 Allt fett är nyttigt. Utan fett klarar sig inte kroppen. Hjärnan och isoleringen runt nerverna är byggt av fett, alla cellväggar byggs av fett (kolesterol) och fett används till att tillverka och att lagra vitaminer som vi måste ha för att funka.

Allt handlar om balans. Det går inte att säja rent ut att ett fett är bättre än något annat för vi behöver allihop. För mycket av ett gör att det blir för lite av nåt annat och alltihop brakar sönder. Kött, fisk, och smör har bra blandning av fetter och därför bör vi äta mest av det.

TorpetsAtos
0

Men vrf ser vissa att växtfett är hälsosammare då ?

#37, Oljor är alltid 100% fett, ingenting annat, smör däremot är 80% fett eftersom det innehåller lite vatten och proteiner också.

Wildrat
0

#42 För att de tror att växtfettet är bättre, men det är också vad det handlar om. De tror men vet inte…

Det där andra, skulle det vara en fråga också, eller? Olja är 100%fett, smör är 80% fett.

Zepp
0

Här har ni en lite filmsnutt som visar hur det gick till när vanligt smör blev anklagat för att vara farligt!

http://www.youtube.com/watch?v=v8WA5wcaHp4