Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 5723 ggr
Internettan
0

Sötningsmedel - blodsocker/insulinpåslag

Hur är det med sötningsmedel och blodsocker/insulinpåslag? Jag vill minnas att den söta smaken gör att det sker ett insulinpåslag - men påverkas blodsockerhalten? (Det kan den väl knappast göra om man nu inte äter något socker-aktigt - eller protein för den delen?) Är det i så fall, ur just den aspekten, bättre att äta lite sötningsmedel än socker? (Jag vet annars att sötningsmedel säkerligen är något som borde total-ratas.)

Vad händer egentligen när man äter/dricker något med sötningsmedel (jag tänker alltså på typ aspartam) och det utsöndras insulin - vad gör insulinet när det inte finns något socker att jobba med? Eller öppnar den bara "cellerna" fast det inte kommer in något?

Ha ha! Jag måste skratta åt mig själv, för jag kan tänka mig att detta är urdumma frågor. Som synes har jag noll koll på dessa detaljer. Vore jättetacksam om någon klok vill förklara!

"Every point of view is a view from a point."

mikaelj
0

I insulinets fall handlar det inte så mycket att den tar ned blodsockret (vilket det väl iofs gör), utan att fettcellerna släpper ifrån sig mindre och mindre energi ju högre insulinnivån är.

Så det intressanta, tror jag, är huruvida söta smaker stimulerar insulininsöndring.

Wildrat
0

Det finns de på forumet som testat om sötningsmedel höjer blodsockret och det gör det inte, däremot är det ju svårare att mäta insulinet men eftersom blodsockret inte heller sjunker borde det inte utsöndras nämvärt med insulin heller.

Däremot är det vissa som märker att de inte går ner i vikt om de dricker mycket lightläsk…

Jennix
0

Det är något jag aldrig förstått, hur sötningsmedel som sägs innehålla noll kalorier och noll kolhydrater ändå påverkar så mycket i kroppen… Väldigt intressant är det.

Jag vet flera läkare som sagt att sötningsmedel har skapat viktuppgång hos deras patienter och jag själv reagerar starkt på andra sätt, med huvudvärk, ångestattacker osv.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Krahso
0

Jag kan skriva under på att mitt socker inte förändras av sötningsmedel - men även jag undrar över hur insulinet påverkas av hermesetas i kaffet och strösöt på youghurten.

Internettan
0

Tack allihopa för svaren.

#1: Trots att jag vet att jag inte borde äta sötningsmedel så gör jag det i mindre mängd ändå. Kanske är det därför jag har svårt att gå ner de där kilona jag vill. Fast jag gärna vill förneka det.

#2: Så det höjer inte blodsockret? - det var bra att veta. Konstigt att det ändå påverkar vikten.

#3: Man ska nog akta sig för att använda sånt. Jag intalar mig att "det ju bara är så lite" - men det är nog ett gift oavsett hur lite man intar.

"Every point of view is a view from a point."