Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 2755 ggr
LC-Skorpionen
0

Återvändsgränd

Jst nu är jag lite sådär smått desperat. Jag vill äta frukost, men det finns banne mig inget jag vill ha. Detta är uteslutet: ägg, fil, yoghurt (om det inte är vaniljyoghurt - men det är för mycket kolhydrater i den), rester från igår (finns inga), ronfisk, makrill, mm.

Vad jag verkligen, verkligen vill ha är en ostsmörgås och doppa i kaffe. Men det är uteslutet…

Det känns som att jag hamnat i en återvändsgränd när det gäller frukost och lunch. Middagen fungerar alldeles utmärkt, men jag kan liksom inte äta något så stabbigt på morgonen. Omelett går absolut inte. Stekt ägg är värsta laget. Dessutom är jag så vansinigt trött på ägg i alla dess former för tillfället.

Alla lc:are med fantasi, visa nu vad ni går för! Har ni något förslag på en lätt frukost/lunch?

EarlyBird
0

Jag skulle faktiskt känna för en balja kaffe (med grädde i) och sen en rejäl ostbit (med smör på) att doppa! Smaskens! Som samerna lär göra…

AnnK
0

Det var inte lätt med tanke på allt du uteslutit! Jag känner dock igen mig i dina svårigheter och var själv tvungen att helt sluta med stekt ägg i alla dess former på morgonen. Istället började jag äta detta på morgonen (jo, innehåller ägg, men läs klart!Glad)

2 kokta ägg mosade med ordentligt med smör. Till detta äter jag en halv förpackning Aptita salladsost 10 %. Den ostens relativa torrhet motverkar på något vis evn känslor av "stabbighet" hos äggen. Och för mig är kokta ägg helt annorlunda än stekta eller omelett. Jag mår jättebra på den frukosten.

Frukosten har alltid varit min problemmåltid, men nu på LCHF sedan en tid tillbaka funkar frukost o lunch  jättebra, dock lite svårare med middag .

Lycka till!

Margareta
0

Jag äter Potkäs till frukost OM jag äter frukost.
Nuförtiden hoppar jag ibland över om jag känner mig "mätt".
Ostkulor med hälften smör är som bomull i magen och passar utmärkt till kaffet med vispgrädde.

Man kan göra olik potkäser för olika tider på dygnet.
En mild till frukost och en starkare till fredagkvällens vinglad…

Flört

Numer pensionär i Nynäshamn

AnnK
0

#3 skrev: "fredagkvällens vinglad…"

halkade du á la freudian slip på tangentbordet margareta? Flört

men roliga betydelser blev det, både vin-glad och vingla(n)d(e), båda inte helt svåra att relatera till det där vinglaset!

Margareta
0

*vinglas* så klart, men som sagt, roligt blev det…

ulrika_m
0

Blev påmind av EarlyBirds inlägg #1 om att jag tidigare blev bjuden på kaffeost av en norrländsk kollega. Någon här på forumet gillade inte halloumiost utan tyckte att maten ska vara död innan man äter den, och känner man så ska man nog inte prova kaffeost. Precis som halloumi så gnisslar det härligt när man äter den!

Har någon synpunkter på det här receptet på kaffeost? Man pressar ju ur vasslen - hur blir det då med mjölksockret? Om ni som är bra på att räkna ut sådant här tycker att det verkar OK ska jag nog prova att göra kaffeost, det var faktiskt riktigt gott!

LC-Skorpionen
0

Tack för era svar! Det blev bara en kaffe med grädde idag. Men den med mosade ägg lät gott (hade inte salladsost hemma så jag ska prova den en annan dag). Potkäs tänkte jag inte på, men det ska jag också testa. Men som sagt, kylskåpet är lite tomt idag (även vanliga osten är slut…)

Det är så jobbigt när man hamnar i en sån här återvändsgränd. Det känns som att ingenting passar, och ingenting vill jag ha (även om jag är/var hungrig). Så tack för alla tips och råd - och för en fantastiskt inspirerande sida!

Ixatrixa
0

Jag åt lunch till frukost igår.

Kycklingfile och Mangoraja dressing.

1 stor bit brie och en kopp kaffe.

ulrika_m
0

Vad är Mangoraja dressing? Låter intressant!

Pasi
0

Kaffeost låter kul. Nästan allt mjölksocker åker med vasslen. :)

Ixatrixa
0

Det är lite för mycktet kolhydrater i den men det är en majonäsbaserad dressing(färdig) från Rydbergs som innehåller curry,mango och kryddor. Inget att rekomender för de som är stenhårda men jag unnade  mig lite extra igår;)

Margareta
0

Jag blev bjuden på äkta norrbottnisk kaffeost som dessert i somras… Hur bra som helst och jag tycker det är jättegott.

Liknelsen med Halloumi passar perfekt för gnisslar gör det.

Mervi
0

Jag tror att denna kaffeost liknar det min gamla mormor gjorde förr. Vet tyvärr inte hur hon gjorde men det likande konstistensen som Margareta beskriver. Jag tyckte faktisk det var gott.

Venus
0

#6, tack för receptet.

holygittan
0

Man kan ju göra en dagobert-macka a la low-carb.

Såg denna variant på nätet i går,men kan tyvärr inte hitta den igen =( så här var det på ett ungefär…

Tag ett eller två stora salladsblad. Hyvla över ordentligt med god ost och lägg på ett par skivor skinka, bred ev. på lite senap. Lägg en  gurkstav ovanpå och rulla ihop denna smörgåsrulle =) njut!

Tror man kan breda filadelfiaost eller smör på salladen om man vill och variera med t.ex mozarella eller brie eller rostbiff och majonäs eller vad man nu har i skafferiet ;-)

Amiechan
0

#15 Eller alltihopa! :D

holygittan
0

amichean: Jo det tänkte jag inte påOskyldig Va gott!Skrattande

Livia
0

Jag har också haft svårt att hitta en frukost jag orkar med i längden, både att äta och göra. Jag har dille på "ägg-sallad" för närvarande.

4 hårdkokta ägg delas i äggdelare på "längden och tvären".
3 rejäla matskeder majonäs. Med rejäla menar jag så mycket det går på skeden :)
2 matskedar turkisk yoghurt.
Peppar och lite salt och blanda runt allt.

Har jag lite stekt bacon eller några räkor kan jag slänga i dem, annars äter jag det som det är. Det håller sig fint i burk i kylskåpet och räcker till ett par mål till mig. I morse gjorde jag dubbel sats, så slipper jag tänka på frukostar ett par dar framåt.

markazits
0

Eller så bakar man mandelbröd - tar tåv minuter i micron. Kräver dock att man har förberett sig och malt mandel/nötter kvällen innnan om man inte vill stå med det också på morgonen:

Rör ihop 1 dl mald mandel, 1 ägg, 1 tsk bakpulver, kokos/sötningsmedel om man så vill, en klick smör - ini en liten burk i micron i 2 minuter - klart! 

Har gjort det med sötningsmedel och ätit sockerfri sylt till - så nära engelska muffins kommer jag aldrig att komma!

Mervi
0

#19 tack för påminnelsen, detta bröd gjorde jag ofta i början. Det var helt OK med lite smör på.

AnnK
0

#19 den här sockerfria sylten som flera har nämnt här på sajten (minns inte vilka andra), vad är det för sylt? är det typ light-varianterna med sötningsmedel, eller?

det där brödet ska jag nog ta o pröva lite längre fram, låter gott!

Tilda-T
0

Eller så kan man i princip hoppa över frukosten  och bara ta te eller kaffe tills man blir sugen på något. Det kanske är kroppens sätt att tala om att man fortfarande är mätt när man inte vill ha det ena eller det andra.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

holygittan
0

Mmm…mandelbröd, det vill jag testaKyss

Jag testade förresten att göra en salladsrulle och det var riktigt gott… jag tog ett par salladblad ( isbergs-) lade på 4 skivor ost och sedan lite filadelfiaost och ett par skivor saltgurka på toppen och rullade ihop. Jättegott till kaffetGlad

Min 6-åriga dotter undrade förvånat om jag bara åt sallad, men jag berättade att det var ost iRäcka ut tungan

Uncle George
0

Kan du inte spara lite av middagen från gårdagen och äta till frukost? Själv är jag inte så hungrig på morgonen, brukar äta ca 100g bär (blåbär och hallon) och rejält med grädde, men det blir ju lite kolhydrater, ca 10 g. Annat du kanske kan testa är ju sardiner, räkor, tonfisk (och majonäs), makrill, kräftstjärtar, äkta fetaost - kanske tillsammans med lite grönsaker. Det mättar bra.

Ofelia
0

Jag gör en "pannkaka" till frukotst;

1-2 msk sojamjöl, 1-2 ägg, 1 msk laktosfri mjölk vispas ihop och steks. Pudrar över sötningsmedel(bara lite "damm"). Smakar inte lika stabbigt som ren omelett utan faktiskt mer som pannkaka.

Till det äter jag ca25 g frysta hallon/blåbär ibland.

Det blir ca 9 g kolhydrater(om man tar max angiven sojamjölmängd)+ca 1,5 g för bären. Personligen tycker jag det är lättare att låta bli kolhydrater senare under dagen så jag tar gärna största mängden på morgonen.

Detta är min stående frukost som jag längtar efter redan när jag ligger i sängen och mornar mig.

magma
0
Kelly
0

När jag känner sådär så struntar ja i att äta frukost några dagar det brukar rätta till sej då. Vi kanske ställer lite för stora krav på oss emellanåt.

hemul
0

Jag tror jag måste slå ett slag för nötbrödet igen. Det blir 1 eller 2 kolisar per skiva, kommer inte ihåg riktigt. Det går bra att blanda t.ex. hasselnötter och mandel.

Margareta
0

Jag har tagit en ostbit och stuckit till jobbet där jag fått en kopp kaffe med grädde när jag varit alltför less.

Mervi
0

hemul: Vad gott det låter! Jag skall absolut testa och se om det kan vara något för min man som har svårt att avstå från brödet.

Tack!

hemul
0

Vassego! :-) Förbered honom på att det smakar nötter, för det gör det så klart. Men konsistensen är helt normal. Tyckte det var godast lättrostat med ost.

sarag
0

Oj så många bra förslag.
Här är mitt.
När jag vill äta "bröd" bakar jag platta kokoskakor (klattar till smeten och skär ut rutor). Lägger en tjock skiva smör på och kanske lite gräddost. Mums.
Kokosbrödet kan gärna stå framme och torka lite. Det gillar jag!

Mervi
0

Sarag: vill du lämna ut receptet?? Låter väldigt gott.

MegN
0

Jag är periodare på frukost, hittar jag något som funkar brukar det få hänga med tills jag är less på det. Och just nu är det oftast en röra på smör+äggula som är min frukost. Dvs jag smälter ca 50-60g smör (i micron - och ja, jag har läst artikeln om blommorna som blev vattnade med micrat vatten) och rör sen ner 3-5 äggulor (äggvitorna ger jag till katt + hundar). Värmer på det ytterligare en handfull sekunder, men inte så länge så att gulorna stelnare utan bara så att det tjocknar lite (har missat det massor av gånger - då blir det mer äggröra av det hela. Också ätbart förvisso, men inte alls lika lyxgott). Förutom att det känns lite salt av smöret så är det suveränt gott!

Nu letar jag bara efter osaltat smör. Blir man tvungen att göra eget, tro…?

Mervi
0

MegN: Jag har sett osaltad smör på Maxi.  Jag brukar köpa ekologiskt när jag hittar det. Måste prova din ägg och smör frukost en dag. Kanske i helgen, då har man bättre tid att experimentera.

Margareta
0

Osaltat smör finns i annan färg på paketet. De är mindre också tror jag.

sarag
0

Visst Mervi,
Jag hittade receptet på en annat forum för ett tag sen.
Jag brukar höfta lite men utgår från kokospaketets baksida. På vissa står det 3 äggvitor (på andra hela ägg).

Jag tar

3 ägg (hela)

200 gr kokosflingor

ca 50-100 smör som smälts

En lite skvätt sötningmedel flytande Suketter

Rör ihop, smaka av så det blir lagom sött.

Lägg upp på ungspapper på bakplåt och platta ut så platt det går.

In i ugnen på 170 grader 10-12 min.

Skär sedan rutor i passande storlek.

Jag brukar som sagt låta dom ligga "framme". Om man packar in dom lufttätt måste dom förvaras i kylskåp, annars möglar dom mycket snabbt.

Är visst lite kolisar i kokosen, men jag tror inte det blir mycket om man äter 1-2 st ibland.

Mervi
0

Tack sarag: Det är kul att kunna göra något nytt och min man vill gärna ha något att knappra på.

Mervi
0

#28 Hemul: Jag har bakat nötbrödet idag. Och mannen gillade det så nu bakas det till honom till jobbfrukost och det är slut med köpebröd. Han försökte sluta med brödet men det var jobbigt att plötsligt sluta med mackorna. De andra undrar så mycket och han orkar inte förklara. Men detta blir bra ersättning och var faktiskt gott. Jag kunde inte låta bli att smaka med mycket smör när brödet var varmt.Generad.

Jag håller kolhydater ändå lågt nere kollade i CalCounter, det blev inga massor så det är nog OK.

Loove
0

Nu är jag ju ingen ingen inbiten LC:are men varför inte äta skinka/salami som du rullar ihop och fyller med någonting du tycker om, ost majonäs eller kanske någon tillåten grönsak.  

Finns ju massor av olika sorters skinka ett testa… varmrökt i olika grader, kallrökt, lufttorkad osv..

Lovisa

Margareta
0

Loove: Du skulle kunna bli inbiten LC:are för det där lät både gott och bra…Flört

roshild
0

Hej!

Jag vet intevad LC är vill också förminska mej men berätta mer alla Ni

Kram roshild

roshild
0

Hej

det fungerar inte har skickat flera gånger sover ni?

Loove
0

Margareta…..haha….näe jag är nog yrkesskadad mera… Jobbar sedan typ 23 år tillbaka i matbranchen (jag är 38 år) och älskar mat och matlagning på det. 

LC kost är för fett för lilla mig, jag mår helt enkelt inte bra av för mycket fett åt gången pga min gastricbypass-mage

Lovisa

SandraB
0

Ät din ost smörgås då (:-).  Efter 7 år av lc- har jag nog lyckats hitta substitut för det mesta.

Jag gör lc "bröd" ibland gjord på en blandning av ca 4 matskedar krossade linfrö och fiberX, ca 1 matsked smält smör,  1 uppvispat ägg, lite riven parmesan eller salt  och 1/2 tesked bakpulver.

Proportionerna variera beroende på humöret- man kan slänga in lite solrosfrö eller malda mandlar också ibland.

Blandningen läggs i en liten skål och micras ett par minuter (provar dig fram- det ska fortfarande vara lite fuktig på ytan). Stjälp ur skålen, låt svalna lite och skär på tvären

Det blir som en _mycket_ grov tekaka som kan med fördel rostas.