Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5529 ggr
D-ribose
0

Ångestfri och seg

Hej

Jag drabbades av utmattningsdeppression/kronisk trötthetsyndrom för ett år sen och kämpar fortfarande men jag är så mkt bättre nu än för 1 år sedan. Ulösande faktor var delvis en körtelfeber.

Nu har jag gått efter lchf i 5-6 veckor, Har på senare tid varit lite seg och inte haft nån ångest alls. När jag lägger mig i sängen så somnar jag, vilket jag är överlycklig över, det är ju huvudingrediensen för att bli frisk från allt. Men när jag väl sover så kan jag seriöst sova i 12 timmar utan problem. Är ofta seg på dan också. Men jag är LUGN. Har inte ångest som jag hade förr.

Jag svettas mycket mindre trots att jag dricker mkt vatten, har labbat lite. Jag började svettas som 16 åring och har gjort det fram tills nu. Så jag antar att jag varit lite förgiftad av nånting.

Påsarna under ögonen håller på att försvinna och huden ser jäkligt mkt fräshare ut. Börjar känna mig stolt över utseendet nu. Tittade mig i spegeln igår och tyckte fan jag såg ut som model lol!

Jag trivs som fan såhär och klagar inte då jag vet vilket helvete det är att vara trött hela tiden. Men jag skulle gärna se att segheten försvinner också   nån som har erfarenhet av den. Tycker alla skriver att dom blir så pigga direkt…

MimLan
0

Selektiv läsning är ett vanligt symptom på att vara människa.. :) Nej, alla skriver inte så. Det du berättar låter som typiskt övergångsbesvär.

Svettandet försvann för mig också, bara att vara lycklig över det. Mycket vattendrickande i början är normalt.

flikkan77
0

Här har du en till som har blivit seg. Började med lchf i september och de senaste veckorna har jag varit jättetrött på eftermiddagen. Somnar innan klockan 22 utan någon hjälp av piller vilket är underbart! Men jag hade gärna velat bli lite piggare och orka göra lite mer på dagarn. Nu kan jag ta tag i något i ungefär en halvtimme och sen behöver jag vila. Är både seg och lite trött.

Sen har jag inte heller någon direkt ångest längre. Har varit sjukskriven för manodepression (bipolär som det också heter) i ungefär 6 år och att vara nästan ångestfri är skönt! På grund av min sjukdom så kan jag visserligen ha svårt att veta vad som är konstomläggning och vad som är jag själv.

Kul med alla dina förbättrningar!

"You just have to belive…"

D-ribose
0

Ah fint att nån är seg med!

En till positiv och lite lite udda på det här forumet är att jag har gått upp i viktGlad jag vill ju öka muskelmassa så jag är grymt nöjd över det. Kanske beror på vattenintaget men jag tyckte morsan sa att jag ser liiite rundare ut

Wildrat
0

Segheten borde gå över men testa ett par saker och kolla om det hjälper. Kolla först att ni äter ordentligt. Sen att ni får i er tillräckligt med salt. Det kan man enklast göra genom att dricka lite vatten med ett kryddmått salt i, blir ni piggare efter ett tag så är det saltbrist. Annars nåt som hjälpte mig var en multivitamintablett, det tog bort min seghet.

flikkan77
0

#3 Kul att din vikt går åt rätt håll för dig och på rätt sätt! Om jag har fattat det rätt så är det så den här kosten fungerar.

Hoppas vi kommer ur segheten bara, det kan ju vara som MimLan säger, övergångsbesvär!

Jennix
0

Flikkan, i ditt fall vill jag säga att din seghet beror på att du äter för lite mat, helt enkelt.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

flikkan77
0

Wildrat: Saltbrist har jag inte tänkt på så kan vara värt att testa. Saltar knappt nått alls på maten längre utan har blivit jättekänslig mot salt.

Jennix: Nu tror jag att jag äter bra igen. Idag har jag t.ex. ätit en hel burk tonfisk (förutom det jag delade med katten) och c.f.. Men eftersom jag åt dåligt ett tag så kanske kroppen är trött efter det. En ny omgång omställningsbesvär kanske. Kan inte vara lätt att vara min kropp. Oskyldig

Jennix
0

#7  Eftersom du tidigare åt ca. 700-900 kalorier om dan så tvivlar jag starkt på att du äter tillräckligt eller för mycket.

Det är ingen kritik mot dig, jag vet hur svårt det är för dig, men faktum är att äter du för lite får du för lite energi och kroppen svälter. En hel burk tonfisk är inte särskilt mycket mat, gumman. Glad

Jag har ätit ca 2600 kalorier igår och häromdan, då finns det ingen risk att min kropp svälter.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

D-ribose
0

Jag äter bra annars hade jag inte gått upp i vikt. Saltbrist är ett alternativ. Provar med salt i vatten nu.

McLaren
0

Åh, hå känner igen mig… Å jag som trodde att jag åt för mycket saltSkäms Ska testa med en tesked salt i vattenglas nu :-)

Melindrea
0

Hej hej, D-ribose.

"trevligt" att man inte är den enda som har haft problem med ångest och liknande. Jag är också väldigt seg, men klarar mig med ett par skopor Fitline Activize på morgonen (typ multivitamin, har också koffein i sig). jag kan inte svara för dig, men för mig tror jag att det är vissa problem kvar från ångesten. Kroppen behöver vila och ta igen sig innan den kan bli riktigt bra och pigg, även om man äter bra och ger den bra energi. =)

flikkan77
0

Jennix: Jag som tyckte jag hade ätit jättemycket idag. Attans! Har i alla fall planerat kyckling och champinjoner lite senare. Vet att du inte menar någon kritik mot mig. Jag vill försöka göra rätt och behöver hjälpen jag får! Glad Helt ärligt trodde jag att en burk tonfisk räknades som ganska mycket… Skulle behöva lämna in min hjärna på omprogramering, eller kanske skaffa glasögon så maten ser mindre ut än vad det är, då kanske jag äter mer. Flört

Thyra4
0

FLICKAN Hur åt Du när ditt kaloriintag bara var 700-900 och gick Du ner i vikt då?

JENNIX:När du äter 2600 kalorier per dag - hur blir det med vikten då?

Jag får inte ihop det här med kalorier och mycket fett. Kolhydraterna håller jag mellan 5-10 g per dag, men sen har jag svårt att få i mig 1 g protein/kg kroppsvikt, det brukar stanna p 60-70 gr/dag och jag väger 95 kg. Fett brukar hålla sig runt 90 g. Det ger ju inte så många kalorier ca 1100, och rekommenderade intaget per dag för kvinnor ligger väl på drygt 2000. Jag går inte ner i vikt.

Jennix
0

#13  Jag går ner så länge jag håller mig borta från socker, vilket är mitt stora problem. Jag har gått ner några hg per dag sen jag startade igen så det är på gång.

Jag går enbart upp i vikt av för mycket kolhydrater i form av socker, stärkelse eller mjölkprodukter.

Wildrat
0

#13 Att du inte går ner i vikt beror på att du svälter. Kroppen behåller allt den får in och lagrar det som fett eftersom det är dåliga tider. Bland annat använder kroppen dina muskler för att höja blodsockret så samtidigt som du får mer fett får du också mindre muskler.

Du behöver äta minst 76g protein om dagen för att behålla dina muskler men ännu hellre 95g till 150g.

D-ribose
0

Jag blev genast piggare av två små teskedar salt i ljummet vatten. Skrattande

kaisakavat
0

Det är säkerligen omställningsbesvär du upplever. Det kommer att lätta snart!

Annars en tanke - utifrån den sjukdomsbild du beskriver.. Jag har troligen också kroniskt trötthetssyndrom och jag tål absolut inte antidepressiv medicin - blir fullkomligt sönderdrogad av sånt och är inte vaken ens på dagtid när jag är uppe.

Vet ju inte om du medicinerar, men om tröttheten inte går över så kan det faktiskt bero just på medicin. Biverkningarna kan ev. bli tydligare när du gått över till LCHF. Men det är bara lite tankar från mig… behöver inte stämma för dig, som sagt.

Wildrat
0

#16 Ja, du ser Skrattande. Ibland kan det vara så enkelt. Se till att ha lite mer salt på maten så slipper du dricka saltvatten och så slipper du tröttheten.

D-ribose
0

17# det är så sant! Jag käkar mianserin och har slutat med fluoxetin. Ska trappa ner på mianserin om nån månad. Känner mig inte deprimerad längre och heller inte orolig så det finns inget behov, dock är ju läkarna enade om att man ska käka dem i mer än 6 mån helst för bra resultat. Men känns som att lchf har gjort bättre resultat än nåt annat.

McLaren
0

#18 Wildrat! Jag blev piggare av saltvattensglasetGlad Tänk, jag som trodde att jag åt för mycket salt…

Är det någon som vet hur mycket salt vi ska ha i oss/dag?

Finns det någon saltsort som är nyttigare än andra?

Ja har havssalt…. och flingsalt (dä ä så gott)

Wildrat
0

#20 Har ingen aning om hur mycket man bör få i sig, numer har jag inga problem med det. Allt salt är nyttigt, det som kan vara onyttigt är sånt där klumpförebyggande medel de tillsätter i många sorter.

Om man vill kan man använda natriumreducerat mineralsalt, det innehåller kalium som lätt spolar ur kroppen i början av LCHF.

Jodberikat salt är också bra, för lite jod kan ge jodstruma (sköldkörtelsjukdom som påverkar ämnesomsättningen).

McLaren
0

#21 tackar för info!! Super.

flikkan77
0

Thyra4: Det är ingen bra kost att äta så lite men här får du ett exempel på vad jag kunde få i mig på en dag. Gick knappt ner nått alls när jag åt så lite, har varit anorektiker för ganska länge sen men får återfall ibland. Detta kunde blivit ett ganska stort återfall men jag kom igång igen. En sak som både satte igång det men även räddade mig var att räkna. Jag jagade de låga siffrorna men kunde tillslut bli så klarsynt att jag såg att jag fick för lite mat i mig.

.:Dagens Mat:.

Energi kcal:

761,60

Energi kJ:

3180,92

Proteiner:

61,16

Fiber:

3,67

Kolhydrater:

7,16

Vatten:

504,61

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

53,75

Kolesterol:

207,68

E-mättade:

17,91

Mättade:

28,88

F-mättade:

2,87

Vitaminer:

A:

254,56

B1:

0,91

B2:

0,59

B3:

21,51

B6:

1,80

B9:

218,55

B12:

1,97

C:

29,79

D:

1,17

E:

3,27

Mineraler:

Fosfor:

776,12

Järn:

3,43

Kalcium:

559,95

Kalium:

1626,26

Magnesium:

127,59

Natrium:

884,06

Selen:

28,23

Zink:

4,89

48Gram Ost hårdost 26% fett
81Gram Huvudsallat
150Gram Kycklingbröstfilé u skinn
50Gram Squash
100Gram Squash
70Gram Bacon gris
100Gram Huvudsallat
40Gram Vispgrädde 40% fett

Dubravka
0

Wildrat: Om man får i sig för lite protein men lite för mycket fett varje dag, kan man gå upp i vikt av det då? Om man i övrigt håller nere på kolhydraterna? Jag ska äta 55 g protein/dag men lyckas aldrig få i mig det… däremot äter jag fett som om det inte fanns någon morgondag.

Wildrat
0

#24 Jisses, hur lyckas du äta så lite protein? Ät mer kyckling, tonfisk och annat magert kött så får du snabbt i dig mer protein. Ät också proteinet först, fettet sist så får du nog i dig mer protein… 55g är ju ingenting, det äter jag nästan till frukost!

Dubravka
0

Wldrat: Men… 55 g rent protein är det som gäller, eller….? Det har jag väldigt svårt att få i mig.

Wildrat
0

#26 Vad äter du på en dag då? 55g rent protein är ungefär 275g kött, på tre måltider blir det 91g kött per måltid. Inte mycket tycker jag…

D-ribose
0

Nej jag är fortfarande seg saltet hjälpte inte så mkt. Men det hade ju varit för bra för att vara sant om jag hade blivit pigg direkt med tanke på min historia… känner mig avtrubbad som fan

Wildrat
0

#28 Vitamintablett då? Det hjälpte som sagt mig… Spelar ingen roll vilken sort, jag tog bara en vanlig multivitamin.

Första halvåret är lite kinkit, man kan behöva lite förstärkning av piller. När all omställning är gjort verkar det inte behövas lika mycket. Har hållit på ett år nu och behöver inte äta vitaminer regelbundet längre.

Dubravka
0

#27: I proteinväg idag har jag ätit 12 g rent protein från ägg och ca 100 g rent nötkött (vad kan det bli, 20 g protein?), 17 g rent protein från ost. Plus fett till och det innehåller väl lite protein också?

Jag köpte hem ett kilo köttfärs för inte så länge sedan och gjorde 100-gramsburgare som jag sedan försökte pressa i mig. Lyckades få i mig 3 st då med tillbehör under en dag, men det tog emot som bara den. Jag är iofs inte van vid att äta kött, levde ganska vegetariskt innan jag gick över till LCHF.

Gaaah, jobbigt.

Wildrat
0

#30 Ok, då tycker jag att du ska äta mer magert kött. Ät magert kött till åtminstone en av dagens måltider. Magert kött är kyckling, vit fisk, tonfisk (i vatten som är nyttigast), smörgåspålägg. Äggvita är nästan rent protein också. Testa grönsaker med köttet. Lite sallad fräshar upp och gör att man kan äta lite mer. I värsta fall kan du ju byta ut ett av målen mot en proteinshake, sån där som kroppsbyggare tar…

Om du bara fick i dig 300g (råvikt?!) köttfärsbiffar under en dag gissar jag att du inte äter särskilt mycket alls, eller?

Dubravka
0

#31: Tack för alla tips. :-) Ska försöka få in mer magert kött i dieten och kanske satsa på lite proteinshakes också.

Mja, jag åt 300 g kött men en del annat också. Äter rätt mycket grädde varje dag för att det är så otroligt gott. Säkert 3 dl minst, och grekisk yoghurt på det. Sedan vräker jag på med såser och smör när jag äter kött också. Jag har ingen koll på vad som är lite eller mycket i magväg heller. Jag tycker själv att jag äter väldigt mycket men det kanske inte är så…. Jag är ganska liten också så det får inte plats hur mycket som helst. :-P

mikaelj
0

Jag äter 300g kött /per måltid/. :-)

Dubravka
0

mikaelj: Herregud, hur lyckas du med det? Fast du kanske är aningen längre och väger lite mer också…? :-P Dessutom har jag läst att du rör på dig som en tok. Får ångest bara av att läsa om all din träning. Själv sitter jag bara och existerar på jobbet och på fritiden har det inte blivit så mycket aktivitet heller.

mikaelj
0

Omräknat till kött behöver jag ungefär 900g per dygn om jag inte gör något ansträngande. :-)

Jag är väl ungefär två äpplen hög, fast med ganska mycket muskler.

D-ribose
0

#35 du äter väl bara så mkt för att få i dig tillräckligt med fett? Går väl lika bra att äta fett rikare kött också fast i mindre volym?

Dubravka
0

Oj, hela två äpplen hög? Då ska man inte bråka med dig med andra ord. ;-)

D-ribose
0

Såhär 10 dagar efter är jag inte seg och heller inte ångestfri. jag kan säga att jag blev "drogad" av min antideppresiva Mianserin som gör att man ska sova bättre. Så jag blev nog härligt seg av just Mianserin.

Jag har ingen aning om det beror på att jag tidigare haft körterlfeber eller om det är så att alla människor får den biverkan när man börjar med lchf.

Nån som känner igen sig?

flikkan77
0

#38 Ja, mianserin kan man ju bli lite trött av. Jag har också ätit det ett tag innan. Fast jag åt det inte för att sova bättre utan som ångestdämpande på dagarna. Har också ett minne av viss seghet.

Jag har tyckt det är svårt att veta vad som beror på kosten och vad som beror på mitt allmänt knäppa mående. Har faktiskt fått medicin av min läkare för att jag ska bli piggare. Så min seghet just nu beror kanske mer på min diagnos, i alla fall om jag får tro på min läkare…

D-ribose
0

det vore intressant att se hur pigg du är utan medicinerna. När jag var seg och ångestfri så blev jag som i en bubbla. Väl där inne så har man svårt att veta hur man är när man är "normal" men man vet att nåt inte stämmer. Nu har jag kommit till en punkt då jag vet att jag är normalt pigg, sånt känner man igen.

Tycker inte du ska proppa i dig medicin för att bli pigg iaf. kanske är så att du äter för mkt medicin.

Vad vet jag, jag är ingen läkare men det är vad jag tror =)

lkn02001
0

d-ribose: och nu när du känner dig normalt pigg, hur är det med ångesten? jag måste bara fråga, du skrev att du har /har haft utmattningsdepression. har du fått tillgång till kognitiv terapi?

flikkan77
0

d-ribose: Jag är bipolär (manodepressiv) och utan mina mediciner blir det inte bra alls. Just nu äter jag bara tre som jag tar alltid och sen har jag några behovsmediciner med. Min läkare gav mig nyaste medicinen för att jag ska börja orka göra saker som vanligt folk gör, typ duscha och byta kläder eller gå ut i trädgården med vovvarna. Har testat vara utan mina mediciner en gång och det slutade på sjukhuset i 2 månader. Så det gör jag inte om igen, dumt var vad det var. Oskyldig Men visst, tanken har slagit mig. Hur skulle jag må utan mina piller?

D-ribose
0

#41 Jo jag har det och går till psykolog fortf. Jag är väl under utredning. Kan ju vara så att jag är lite bipolär också. Har mått som en gud senaste dagarna och för en vecka sen mådde jag skit med huvudvärk och grejjer.