Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 8828 ggr
pitch
0

Söt smak i munnen

Jag har sedan en dryg vecka tillbaka haft en söt smak i munnen. Jag blir inte riktigt klok på vad det beror på.

Efter lite googlande har jag förstått att det kan vara ketoner men enl min fru saknar jag den hemska andedräkten och tro mig, hon har fått känna av den…

Tidigare har jag kännt av den vanligt förekommande metalliska smaken men denna smak är inte fullt så frän, fastän irriterande då jag inte längre tycker om sött.

Enl wikipedia är ketonen aceton den minsta av ketonerna. Har jag uppgraderat till nivå 2 bland ketonerna och nu fått en som smakar sött istället eller kan det vara någon annan anledning till smaken?

mikaelj
0

Det är bara vid överskott av ketonproduktion som den utsöndras i andedräkt/svett/urin.

pitch
0

Jag hittade följande länk på ett engelskspråkigt lowcarb-forum.

Tydligen är det rätt så vanligt att man även får en söt smak i munnen av ketosen. Konstigt att min ketossmak har förändrats.

Är det ingen annan här som upplevt denna söta, åt det atricifiella sötningsmelel-hållet?

Effie
2

Jag känner ibland sötsmak i munnen på morgonen, har undrat lite. Det var ju intressant att höra att det kan bero på ketos. Eftersom jag aldirig använt sötningsmedel kan jag inte säga om smaken påminner om det.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet