Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2196 ggr
kaisakavat
0

Ikväll på TV

Beckman Ohlson och Can ikväll på SVT2 ska handla om matens betydelse. Såhär annonseras det:

"Har maten blivit ett problem? Mustafa Can samtalar om vår fixering vid mat med kocken Erik Lallerstedt, matbloggaren Isobel Hadley-Kamptz, skribenten Ingmarie Froman och Mats-Erik Nilsson, redaktionschef på Svenska Dagbladet."

SVT2 Kl. 21.30

LatMask
0

Det låter jäteintressant! Mats-Eric Nilsson är alltid värd att lyssna till. Redan kl 20.00 i SVT2 handlar om "Food design" - varför maten ser ut som den gör. Säkert värd att se!

kaisakavat
0

Putt!

Aniara4
0

Jamen det där var väl inte så pjåkigt? Ganska intressant diskussion tyckte jag.

kaisakavat
0

Mm, håller med om att det var intressant, Ett rätt fint samtal, liksom, även om det hettade till lite efter en stund. Skrattande Gillar över huvud taget detta program, lite mer filosofiskt än t ex snuttifierade debattprogram. 

Tyckte det var bra när Nilsson tryckte till hon Hadley-Kamptz. Nog för att hon också sa bra saker, men där ett tag flummade hon iväg lite väl. 

Gillade också avståndstagandet från "mat-porr". Alla dessa miljarder matprogram och kokböcker (det kommer alltså ut en ny svensk kokbok PER DAG!), den status som har börjat omge "köket", men där folk inte har den blekaste aning om vad de/vi egentligen äter.. Grejjerna och symboliken tar man till sig, men inte själva maten. Bra Nilsson, som förde fram det perspektivet.

Även hon Froman var vettig. Lallerstedt verkade trött och sur. Lite LCHF där skulle kanske vara bra, så han piggnar till! Flört

maxiq
0

Jag såg lite snuttar av programmet och det är kul att se att matfrågan tas upp t.o.m. i kulturprogrammen!

Lallerstedt har skrivit en bok om sin viktnedgång och det antyds i den här recensionen (?) att han använt en GI-liknande metod men jag vete sjutton… "den handlar framför allt om att undvika socker och vitt bröd, smör och ost"

Hela den siten handlar om GI så de kanske tolkar in lite vad de vill. :-/

kaisakavat
0

Har lyssnat på Lallerstedt två gånger i TV på sistone.

Själv framställer han inte sin bantning som GI utan mer det gamla vanliga receptet; "motion, mindre mat och undvika fett". Framför allt har han - när jag lyssnat i alla fall - framhävt sina långa dagliga promenader som viktiga.

Han sa också nåt om att han inte har gjort som många pratar om numera, att dra ner på annat i maten ex kolhydrater. Kommer dock inte ihåg hans ordval..

maxiq
0

Då förstår jag att han var sur.

Flört

kaisakavat
0

Joo.. Skrattande 

Ta inte min redogörelse för hans bantningssätt som hundra korrekt. Han var själv lite svävande när han berättade, så jag kan ha fattat fel. Men ungefär så i alla fall..

Thyra4
0

Missade det men i morgonkväll på TV1 22.15 så är det ett program om vad kroppen behöver för att fungera. Utbildningsradions "Lev ännu längre". Det skall jag kolla.

parsley
0

#6 Håller med dig precis. Folk lägger ner 250 000 kronor på köksrenoveringar och vad gör de i köket, äter hämtpizza och värmer färdigmat i mikron.

Kockar har fått samma ouppnåeliga stjärnstatus som rockartister. De håller på med något som gemene man inte klarar av och så sitter folk där framför TV:n som beundrande fån.