Skräpmat ökar risk för alzheimer?
Hittade denna artikel i våran nättidning idag. Blir lite förvånad över slutsatsen.
Det står att Susanne Akterin har matat möss med fett, kolesterol och socker. Citat ifrån artikeln "Efter nio månader kunde Akterin se kemiska förändringar i mössens hjärnor som hade stora likheter med de förändringar som bildas i hjärnan hos människor med alzheimer"
Slutsatsen utav Susanne var då.. Citat "Susanne Akterin drar slutsatsen att ett högt intag av fett och kolesterol kan öka risken för personer som redan har en genetisk läggning för att utveckla alzheimer."
Sockret hon hade matat dom med då? Har det ingen inverkan alls undrar jag då? Hmmm tycker hon kan göra om hela undersökningen för att kolla om det är ifrån sockret eller ifrån fettet. Eller rent av ifrån något annat. Och att dra allt fett över en kam är också helfel ju. Men men vad vet jag? Jag är ingen forskare.
Dessutom är väl möss, precis som kaniner, fröätare och ska inte äta kolesterol? Inte konstigt att de får dåliga resultat när djuren tvingas äta sånt de inte ska äta…
Råttor hade de kunna experimenter på däremot. Min råtta har aldrig mått så bra som nu när hon också äter LCHF.

Matade hon dom med både socker och fett?
Det hade väl varit bättre att försöka isolera en faktor istället.
Jag tror att Alzheimers har goda möjligheter att bli bekant som diabetes typ-3 i framtiden
Alltså en hjärna som blivit insulinresistent och därför inte släpper in tillräckligt med energi innanför blodhjärnbarriären.
Tänkte precis skriva ett inlägg om detta när jag såg att det redan var gjort…
URDUM forskning! Man kan ju inte dra några slutsatser alls när man blandar näringsämnen på det viset; då vet de ju inte vad den ökade risken beror på! Att sedan dra slutsatser på kost testad på råttor och överföra det på människors hälsa är ju dumt; människor och råttor är inte samma sak!
#3 Det var testat på möss, vilket är ännu värre. Råttor klarar ju iaf att äta vår mat, soptippsråttor frodas ju…
Har just läst boken The Brain Trust Program skriven av Larry McCleary.
Citerar kort…
"Animal research confirms the connection between abnormal sugar metabolism ant the development of Alzheimers disease. In laboratory experiments, researchers can artificially disrupt blood sugar and insulin metabolism in a variety of ways. When they do, the test animals almost instantly develop a severe form of insulin resistance, lose their memory funtions, and become quite demented. It is interesting that these animals also develop depposits in their brains that have a striking resemblance to the changes seen in the brains of humans with Alzheimers disease."
Det finns ganska många referenser längst bak i boken men de är generellt listade istället för att pekas på med fotnoter i texten så jag orkar inte leta reda på och lista de som handlar om just Alzheimers.

Men det stämmer nog. Skräpmat ökar risk för alzheimer!
Vad skräpmat är vet vi väl allihopa. En massa kolhydrater.
Notera Suzanne de la Monte:s forskning om Diabetes typ III Här är en länklista. Tycker att det finns mycket spännande där apropå hjärnan och ketogen kost.
Det finns även andra idéer om hur ketogen kost påverkar hjärnan t.ex. genom BHB
Den euforiska effekten som jag upplevt senaste åren kan betecknas som beroendeframkallande fast jag kan inte skilja mellan den och motsvarande effekt som uppkommer genom att foxxa.
#4 Så sant, var lite felskrivning från min sida….

Stark koppling mellan Alz och överskott på beta-amyloid i hjärnan. Beta-amyloid bryts ner av samma enzym (IDE) som insulin. Mycket socker ger högt insulin = brist på enzym och resultatet - högt beta-amyloid och Alz!
Börjar grubbla…matade mössen med kolesterol??? Vad kan det vara för livsmedel?
Ägg innehåller mycket kolesterol. Äter du 15 ägg om da'n behöver kroppen inte tillverka det själv. Bra det, så räcker vi längre. :-)
*skakar på huvudet åt dagens skrämselpropaganda*
#6 Jo men forskarens slutsats var att fettet var boven, inte sockret som nästan alla andra pekar på.