Gräddkokt brysselkål
Jag tycker brysselkålen blir lite trista när man kokar dom eftersom de så lätt blir "vattniga". Så i helgen tänkte jag steka/woka brysselkål eftersom det funkar alldeles utmärkt med andra grönsaker som sparris eller sugar snaps. Det var fullt med pannor på spisen så jag hade egentligen inte plats så jag brynte hastigt kålen i smör. Därefter la jag dom i en skål stor nog så att alla kål fick plats i botten. Jag slog på bottenskyl med vispgrädde och satte på dubbelt lager gladpack. Jag stack ett litet hål i plasten och sen körde jag i mikron på full effekt 1,5 minuter. Den blev nog stående ett tag innan jag lyfte på plasten, vände runt kålen, på med plasten och så in igen i 1,5 minuter igen. Salt och nymald peppar på och det blev helt perfekt i smak och konsistens.
Jag glömde skriva att jag använde färsk brysselkål. Man skär av bottenstammen en bit skalar av de yttersta bladen och sen gör man ett rejält kryss i stammen med kniven för att få en jämnare koktid.
Bra tips, jag älskar brysselkål och skivar den rå ibland och wokar i smör
låter gott.
Jag brukar koka och blanda med massa skivad vitlök och smör eller olivolja

Jag steker lök o baconsnitt, sedan kastar jag i fryst brysselkål och låter de gotta till sig. Därefter drar jag i lite fond, eller buljong - var försiktig så det inte blir för salt, och sedan grädde - koka tills brysselkålen är lagom mjuk.
//Zac
#3 *dreglar* ;)
tack, det låter otroligt gott, måste absolut testas!!!!!!!!!!

Gott!
Jag råkade av en händelse äta brysselkål häromdagen i en smakkombination som fick smaklökarna att jubla.
Stekta skivor av rökt bog, stureost, äggröra med massor av smör och brysselkål (rester från tidigare middag). Alla smakerna "gifte" sig på ett förbluffande bra sätt.
salt kött, typ bacon eller fläsk är jättegott till brysselkål! SYnd bara att jag blir gasig av för mycket brysselkål…
Så jag kan inte äta det varje dag som jag skulle vilja.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
En bit kall skinka, lite senap, äggröra och vitlöksbrysselkål är mums…