Insulinindex-lista någonstans?
Har försökt hitta en lista eller tabell över mat och tillhörande insulinindex, men inte lyckats. Eller jo, men det har främst varit över sådant som jag inte äter, flingor och dumheter. Jag vill ha det över naturliga råvaror.
Johanna har tidigare skrivit om insulinindex och jag som har högt insulin, vill se om jag kan justera kosten så att jag äter mat som höjer insulinnivån så lite som möjligt. Som en jämförelse så höjer mejerier insulinet mer än det påverkar blodsockret.
Mimlan:
Tyvärr finns det inte särskilt mycket forskning och resultat publicerade på insulin indes som det finns på glykemiskt index. Det bästa jag hittar är denna länk:
Argh! Ok, tack. Synd att det inte är så enkelt att kolla insulinnivån själv, det hade ju förenklat ett labbande iaf.
Jag hittade faktiskt en lista någonstans, men har inte hittat tillbaka. Jag ska fortsätta leta, så kan vi på forum väl lägga ihop våra fynd och göra en egen lista för att sedan publicera här ?

Är det inte väldigt individuellt hur våra olika kroppar reagerar/skapar insulin?
Hur stämmer ett sådant index för resp indivig?
Ja, kanske det är individuellt - borde väl vara, men förhållandet mellan matvarorna torde ju vara detsamma, så att det fungerar som en fingervisning.
På tal om insulin läste jag just i en medicinsk tidskrift på nätet att kvinnor i Australien (främst kvinnor) underdoserade sitt insulin för att gå ner i vikt. Gällde diabetes-1 patienter.
lizaohman,
De går ner i vikt och får amputera en fot pga skadorna i blodkärlen. Synd att de inte provar att ta bort orsaken till (det höga) insulinbehovet istället.
#5 Kan bara upprepa vad mikaelj säger, det är dumt. urkorkat.
Det är inget okänt fenomen att diabetiker, oavsett typ, kan ha svårt att gå ner i vikt pga insulinet. Men det förtar inte att insulinet är där för att fixa ett problem som beror på annat än just insulinet.
Ja, stackarna! Och så är inte hjälpen så långt bort egentligen…
Undrar förresten hur många länder som har sånt här forum, det är ju en väldigt bra hjälp att sprida upplysning.