Långhare i ugnen
Idag blev det skivor av långhare(benfri kotlett) i ugnen.
8 skivor kotlett(ca 2-3 cm tjocka)
2½ dl vispgrädde
1 rågad tsk Sambal olek
2 msk Soya
½ dl osötad svart vinbärssaft
ca ½ tsk salt
2 krm vitpeppar
Jag la köttet i en ugnsfastform, blandade allt annat och hällde över. In i ugnen ca 1 timma. Serverades med kokt broccoli och en smör klick…Mums!

Har samma recept, men…
0,5 dl soja
ingen salt, sojan har salt
ingen vinbärsaft
ingen peppar
men gott det är, mycket gott!

YUMMEE!
Har aldrig ätit hare/kanin, men kan föreställa mig hur gott det är.

Långhare är inte kanin/hare utan benfri fläskkotlett…men man kan säkert använda annat kött också…har inte provat. Svartvinbärssaften gör att det får en himla god smak. Jag utgick från en gammalt recept jag hade på marinerad skinkstek.

Jaha ;D detta förklarar en del.
Jag borde pröva detta receptet då jag plockat på mig otroliga kvantiteter av svarta vinbär+blåbär i somras.

Åh..så avundssjuk jag blir…har fått köpa både hallon,vinbär och blåbär i år…men det beror mest på att jag är lat!
Svamp har jag å andra sidan väldigt gott om både i frysen och torkade…vi kanske skulle byta?..

Har recept som #1 och det går alldeles utmärkt att göra men kyckling fileer (tina först,blirså mkt vtn.annars) blir klart lite fortare oxå
Är supergott, och så sköter det sej självt i ugnen, vilket inte gör saken sämre 
Är likt vandringsreceptet,som Airam har förutom vinbärssaften då, har gjort det flera gånger. Både med kyckling och fläskkött… var hittar man osötad svartvinbärssaft? Är den inte sötad med sötningsmedel? Eller har du hemgjord?

Jag har "egen" som min svärmor har gjort.