Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1623 ggr
litchi
0

Litchis egen tråd

Hej!

Jag är ny på forumet men inte på LCHF, även om jag tidigare kört den under beteckningen Atkins. Efter en god tid på atkins blev jag sjuk och gick upp 40 kilo på ett år. Dessa kilon hoppas jag, med er hjälp, gå ner igen.

Jag är vegetarian (äter ägg och mjölk, men inte fisk, kyckling, kött). Jag vill helst undanbe mig kommentarer av slaget "Börja äta kött så blir allt bra", min vegetarism är ett etiskt val. Jag har dessutom tidigare tappat 20 kilo med LCHF i vegetarisk tappning, så jag vet att det går. Det är bara litet knepigare.

Jag kommer att äta: ägg, tofu och quorn. CF, grädde och ost och grönsaker med lågt kolhydratinnehåll samt nötter är jag tveksam till om jag ska slopa eller behålla. Jag vill ha en diet som jag går ner i vikt snabbt på men som ändå är någorlunda dräglig.

Jag skulle också gärna ta emot hjälp att sätta ihop ett dagsmatschema. Hittills har jag kommit på:

Frukost: Äggmjölk med kaffe.

Jag är väldigt tacksam för all feedback jag kan få och rapporterar snarast in mathållning och eventuell viktnedgång!Glad

Maia
0

Hej och välkommen!

Det låter som om du har goda erfarenheter att dela med dig av till alla som vill äta (mer eller mindre) vegetarisk LCHF. Det bästa är säkert att återuppväcka lite middagsrecept som du hade på den tiden. Annars finns många bra recept till vänster.

Jag själv är just nu helt fast i en långsamstekt (ettan) omelett på tre ägg, cirka 25 g smör och två ostskivor. Men det motsvarar ju ganska bra din äggmjölk, så det är ju inte så kreativt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Maia
0

Jag puttar upp tråden för att se om det finns fler som vill ge tips!

[tillbakalutat]

Regina78
0

Heta Vitlökskotletter

8 fläskkotletter

3 dl creme fraiche
3 dl grädde
1/2 dl soya
1 - 2 tsk sambal oelek
4 vitlöksklyftor

Lägg kottletterna i en långpanna. Häll över blandningen och ställ in i mitten av ugnen i 175 grader i en timme. Vänd eventuellt kotletterna efter halva tiden och ös över såsen.

Servera med grönsaker och sallad.

Kotletterna kan bytas ut mot kycklingfilé, karré eller annat kött men då varierar ugnstiden lite

Recept från http://resare.com/recept/

Det här ska vi äta hemma idag, fast jag byter ut kotletterna på quornfiléer.

Barnen får nog lite pasta till……..

litchi
0

Tack! Jag ska försöka göra som flera andra här och rapportera in vad jag äter, så jag får bättre koll på om det blir för mycket mejerier och grönsaker. Jag ska testa de heta quornfiléerna så fort jag får tillfälle.

litchi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag snickrat ihop en dagmeny som jag skulle tycka var helt okej. Är det för mycket kalorier? Kolhydrater?

Frukost: Äggmjölkslatte

Lunch: Kokospannkaka

Middag: Wok med tofu och haloumi

Energi kcal:

2565,50

Energi kJ:

4098,50

Proteiner:

57,05

Fiber:

6,00

Kolhydrater:

19,30

Vatten:

226,30

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

249,20

mikaelj
0

Du skulle kunna äta lite mer protein, för att undvika att kroppen använder sig av lagrat protein (= muskelmassa) till cellreparationer och annat hushållsarbete.

Eftersom ditt totala energiintag ligger ungefär som mitt bör du äta åtminstone ~20-30g till, även om det inte skadar att äta mer! Jag försöker äta 100g/dag, eftersom en del används för glukostillverkning.

Tänk på att välja många olika proteinkällor, eftersom de flesta källor till vegetabiliskt protein inte innehåller alla 8 essentiella (= såna kroppen inte själv kan tillverka) aminosyror.

litchi
0

Okej. Men jag som bara är 163 cm och dessutom vill gå ner i vikt borde väl inte äta lika mycket som en man?

evasch
0

Hur mkt väger du (eftersom jag också är en dam så får jag fråga;)

litchi
0

Jag väger 120 kg. Skäms

Jag har aldrig sagt det till nån, det är en sån ny vikt för mig. Jag brukar pendla mellan 70-80 och ha ett midjemått på 60-67. Alltså inte direkt smal men kurvig och stark. Dit vill jag tillbaka!

Min midje-höftkvot är fortfarande under 0,8, så jag är inte jätteorolig för eventuella följdsjukdomar. Däremot har det börjat bli jobbigt att röra på sig ordentligt och min "nya" byst tynger ner min rygg. Jag har dessutom en enorm garderob i stl 38-40 som väntar på mig. Motivationen finns alltså!

Jag kommer hem från sjukhuset på onsdag, tänker börja om "på riktigt" på torsdag. Kommer eventuellt ta ett par dagar på Atkins fettfasta om läkarna tillåter.

Maia
0

#9 Om du har såpass mycket övervikt bör du definitivt äta mer protein. Annars tror kroppen att det är svält på gång. Gärna 120 g om dagen, eller mer.

[tillbakalutat]

litchi
0

Jag har fått order från läkarna om att inte gå på någon lågkaloridiet nu under veckorna efter sjukhusvistelsen. Däremot tyckte de inte att det var någon fara att gå på lågkolhydratdiet. Tyst

Jag föröker hitta en dagmeny med ca 1500-1800 kcal och max 20 kolisar. Vad tror ni om den här?

Frukost: Äggmjölkslatte

Lunch: Maias fantastiska macka med ost

Middag: 300 g tofu med bearnaisesås

Totalt blir det 1661 kcal, 57 g protein och 6 g kolhydrater. Proteinet är forfarande i underkant men jag funderar på att testa att lägga till proteinpulver också.

evasch
0

Kan den där lilla maten bli sådär mkt kalorier? Obestämd

litchi
0

Har läst en hel del Sten Sture Skaldeman, och inspirerad av honom har jag sett till att inte äta för litet. 2000 kalorier om dagen, minst, 2-5% kolhydrater, 20% protein och resten fett. Äggmjölk varje morgon, och dagens andra två mål baseras antingen på ägg eller tofu.

Och det har gett resultat! -1 kilo på vågen och -4 cm i midjan! Tyst

litchi
0

Nu har jag fortfarande inte gått ner alls men men blivit av med ytterligare två cm i midjan. Alltså totalt 6 cm. Ska jag lägga om kosten eller hoppas på att det så småningom syns på vågen?