Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1189 ggr
Swen
0

På lång sikt

Min yngsta dotter, 15 år, har nyfiket frågat mig om den kosthållning jag hänger mig till. Hon är dock inte lika övertygad som sin, numera pigga, far. Hon har ju lärt sig i skolan hur det ska vara, vad kroppen behöver för att fungera. Med tveksamt rynkade ögonbryn har hon lyssnat på mina amatörmässiga utlägg i LCHF-ismen, men aldrig riktigt delat min förtjusning.

Igår berättade hon att hon pratat med sin idrottslärare. Han hade berättat för min dotter att jag nog skulle minska i vikt under en kort period, men på längre sikt kunde kosthållningen vara rent förödande. Jag minns inte exakt vilka ord hon sa att han använt, men kontentan av hans svar på min dotters fråga var att "din pappa kanske kommer att må sämre på lång sikt".

Min dotter är inte korkad, hon inser att hennes idrottslärare har bättre kunskaper inom kost och hälsa så hon väljer att lita mer på honom än på mig. Jag försöker berätta att jag ju faktiskt mår bra av att hålla mig till LCHF-kosten. Men efter idrottslärarens farhågor är hon nu ganska orolig över min långsiktiga hälsa.

StefanBlixt
0

Innan jag bytte till LCHF-kost så åt jag enligt en kost som på lång sikt har givit mig sviktande hälsa.

Det finns oftast ett åldersspann då kroppen klarar av det mesta man utsätter den för. Men med stigande ålder och anlag för vissa sjukdomar så tar "sötebrödsdagarna" till sist slut. Reservkapaciteten minskar med åren. Där är jag nu; strax över 40!

Jag har tidigare hållt mig till "rekommenderad" kost. Den kosten hade hög utdelning i hälsoeffekter. Den gjorde mig både fet OCH sjuk. Jag var en typisk kolhydrats- och stärkelseätare. ("-Tag mer potatis. Det är bara nyttigt och det gör dig mätt." och "…ta mer frukt. Lite frukt har ingen dött av.)

Till sist (med diabetes-typ II-besked i hand) bestämde jag mig för att det nog var dags att konvertera till någonting mer hållbart. Efter att ha läst en massa om Atkin och LCHF så bestämde jag mig för att prova.

2 månader har det gått och jag ser fortfarande ljusningar i mörkret. Med lite tur kanske jag kan slippa medicineringen mot diabetesen. Kanske midjemåttet och längden inte är så himla lika sen heller. Jag håller tummarna.

Vad som än händer för dig Swen så önskar jag dig all lycka och en god hälsa.

För den outbildade är ett A bara tre pinnar.

Källa: Nalle Puh

Stefan Bloggar här på sajten

Stefan bloggar också här, på extern sajt

MimLan
0

Din dotter är så pass stor att du kan hänvisa henne till Kostdoktorn.se och peka lite på olika typer av inlägg som passar hennes intresse/oro.

Rent krasst. Hennes idrottslärare tror att jorden är platt, och varför skulle han inte tro det när det är vad han fått lära sig?

missaz
0

Jag förstår din dotter; delt har hon väl (som alla andra) hört sedan hon var liten om vad som är bra och inte och att fett är dåligt får ju vi alla höra! Att hon litar mer på sin idtrottslärare vad gäller kost och hälsa än vad hon litar på dig är inte heller så konstigt, läraren BORDE kanske veta mer än en glad kost-amatör!(dessutom är ju du hennes förälder, jag vet att många ungar anser sina föräldrar vara bland de mest okunniga människor som finns, jag var själv sån vid 15)

Jag råder dig att be dottern titta på kostdoktorn.se och doktor Dahlqvists blogg för att själv läsa vad utbildade läkare skriver om kosten; där finns äver referenser till andra mycket kunniga som förespråkar LCHF och dessutom förstår såklart din kloka dotter att läkare nog vet mer om kropp och hälsa än vad en idrottslärare gör! (i de flesta fall alltså…)

Lycka till och försök få din dotter att läsa på så hon slipper oroa sig för din hälsa och så att hon blir mer kostmedveten! Det gagnar ju även hennes egen livslånga hälsa!

Swen
0

Tack Stefan och jag hoppas det går bra för dig också.

Det är väl ett problem att "etablissemanget", som Dr. Dahlqvist säger, fattar beslut på fel grunder. Dessa beslut leder ju till att en idrottslärare är lika övertygad anhängare av en kost som "vi" är av LCHF.

Jag ska be min dotter titta i nämnda bloggar.

sandrina
0

Läs "Fettskrämd" -rolig och lättläst!

finns som ljudbok (5 mycket väl investerade timmar!)

http://www.load2hear.se/info.asp?K=12&isbn=9172411244

och vanlig bok!

http://www.bokia.se/results.html?new_search=1&all_search=fettskr%E4md&search=%A0%A0S%F6k%A0%A0