OT: En kemi/fysik-fråga...
Hej! En fråga som kanske inte helt är kopplad till "den rätta" kosten också, men ändå kopplad till det här med förståelsen av hur vi fungerar rent kroppsligt. Känner just nu att jag vill förstå det här med salter, vatten och kroppslig elektricitet bättre. I min jakt på förståelse, har jag stött på ett litet problem. Begriper inte följande:
Mineraler löses upp i kroppens vatten, och bildar salter. Salter är föreningar av joner som visserligen i sig är laddade, men som genom föreningen av andra laddade joner av motsatt slag, gör att salterna/jonföreningarna är NEUTRALA, heter det väl!?
Ja, men så har vi det här med elektrolyter. Detta är också mineraler som lösts upp i vatten och bildat salter, som ju alltså är jonföreningar. Ja, fast det som gör att jag lite svårt att förstå det här, är att elektrolyterna är LADDADE….
Hur går detta ihop: Elektrolyterna är jonföreningar som är laddade. Ja, men jonföreningar i sin natur sägs väl vara att de INTE ÄR laddade, då de innehåller en samling joner som består av lika antal positivt som negativt laddade sådana.
Jag får inte det här att gå ihop! Någon som förstår mig, och kan förklara!? :-)
Jag tror det är nåt sånt här:
Så länge jonerna är lösta i vatten eller liknanade är de laddade. Sen när lösningen blivit mättad eller nåt i den vägen så UTKRISTALLISERAS det salter, då som sammansatt form. Då blir det ju t.ex. Na+ och Cl- blir neutralt. (=koksalt)
Borde vara vattnets polaritet som gör att saltet löser sej i vattnet.
Vet inte om jag klargjorde nåt där, men jag är civ ing i maskinteknik, ingen jäkla kemi! ;)
Det riotflickan skriver stämmer.
En elektrolyt är en vätska där salter lösts upp till joner så det du beskriver på två ställen är samma sak. De flesta mineraler är sammansatta i olika salter. Koksalt är inte det enda saltet, gips är också kemiskt sett ett salt tex.
Är inte heller nån kemist utan också civ ing i maskinteknik men har lite koll ändå…

Vad jag minns från kemin så är elektrolyten inte laddad i sig, utan det är de fria jonerna som är laddade. Men då det finns lika många positiva joner som negativa, så råder jämvikt i lösningen. Däremot blir elektrolyten ledande, om man leder ström genom den, tack vare de fria jonerna… de negativt laddade rör sig mot den positiva polen, de positiva mt den negativa polen… (vilket som är anod respektive katod minns jag inte).
När det gäller människokroppen, så minns jag att positiva och negativa joner byter plats i nervtråden (och sedan hoppar tillbaka igen) när en nervinmpuls rör sig längs nerven… minns dock inte laddningen, men att det handlar om natriumjoner och kaliumjoner… här spelar alltså de fria jonerna en viktig roll.
Ett salt bildas av två motsatt laddade joner, eftersom plus och minus attraheras till varann, så uppstår en bindning. Koksalt, dvs natriumklorid, är ett exempel på det. Det är en ganska svag bindning, det är därför salt löser sig i vatten. Själva vattenmolekylen är ju dipolär, dvs har en positiv ände och en negativ ände, pga att vätemolekylerna sitter lite på ena sidan av syremolekylen.
Jag förstår inte riktigt vad du menar att salt bildas i kroppen? Saltet finns där hela tiden, i löst form. Skulle lösningen bli mättad, så blir det förståss en kristallisation… men då är man nog uttorkad och död för länge sen…!?
"still lost in space and time"

PANK
Positiv Anod Negativ Katod

Tack hörni! Det ska vara tjejer att svara på sånt här… ;-)
Återstår att se om jag fattat rätt här då bara… :-)
Så länge joner är lösta i vatten, så är de inga jonföreningar, utan fortfarande enskilda och laddade joner…
När jonerna hunnit bli mättade, vilket sker i samma process som när de tar form i form av kristaller s.a.s., så blir de till salter, d.v.s. föreningar av neutrala joner…
Så fattar jag i alla fall Riotflickan och Wildrat. Fattade jag er rätt!?
Så till vad Odezza säger - som kommer å krånglar till det här
:
"Vad jag minns från kemin så är elektrolyten inte laddad i sig, utan det är de fria jonerna som är laddade."
Är inte en elektrolyt helt enkelt ett annat namn på fria joner, vilket i så fall innebär att elektrolyten alltid är laddad, då fria joner alltid är det!?
"Jag förstår inte riktigt vad du menar att salt bildas i kroppen? Saltet finns där hela tiden, i löst form. Skulle lösningen bli mättad, så blir det förståss en kristallisation…"
Det jag läst på, kanske inte handlade om vad som sker i människokroppen (blir osäker nu), varför min beskrivning möjligen blev lite BAKVÄND!? :-)
Så HÄR då (hoppas tusan att det blir rätt nu!):
Låt säga att vi har div. kosttillskott framför oss, i form av magnesium, kalcium, kalium och natrium. Detta är mineraler i olika burkar.
Så länge dessa mineralers joner är mättade, m.a.o. befinner sig i kristallform, så är befinner sig dessa kosttillskott samtidigt i en form som vi även kallar för salter. En kemiskt skulle kanske också påpeka att salter är föreningar av neutrala joner…
Ja, men så stoppar vi i oss lite av dessa mineraler / salter / föreningar av neutrala joner. Då händer det sig att dessa löser upp sig med det vatten vi sköljer ner kosttillskotten ifråga med, liksom det vatten som redan finns i kroppen - å vips, så har vi inte att göra med några föreningar eller salter längre, utan separata enskilda joner, vilka även benämns elektrolyter, vilka tillsammans med vattnet, genom dess laddningar, på olika sätt (beroende på vilket minerals joner som avses) utövar en elektrisk verkan i kroppen.
Nää, blev det fel igen, säger du!?

Eeh… jag tror att vi blandar ihop begreppen lite… inte minst jag själv, kunde inte sluta att fundera på detta med lösningar och elektrolyter… och kemi läste jag på gymnasienivå, 3-årig natur, i början på 80-talet, och har inte sysslat med kemi sedan dess, så det ligger långt ner i medvetandet… 
Ska försöka spalta upp det lite. Hojta gärna till om det blir fel eller bakvänt…
Ett salt i kristalliserad form består av en förening mellan positiva och negativa joner. Ett salt kan lösas i vatten, då blir jonerna fria, och kan röra sig. T ex natriumklorid (koksalt). En natriumkloridkristall består av en positiv natriumjon, och en negativ kloridjon. De sitter ihop med en s k jonbindning (som är stark, jag skrev fel förut). Själva saltkristallen är utåt sett neutral, då de ingående jonernas laddning tar ut varann.
Löser man upp en sådan kristall får man en positivt laddad fri jon, och en negativt laddad fri jon… och ser man på lösningen i helhet så tar laddningarna ut varann. Lösningen är alltså neutral.
I och med att lösningen kan leda ström, tack vare de fria jonerna, så är det per definition en elektrolyt… men inget händer förrän man leder ström genom den. Vi kan ju leva alldeles utmärkt med saltlösning i kroppen, så länge vi inte kommer i kontakt med något strömförande. (Att man sedan har en syra som elektrolyt i våra bilbatterier är en annan sak, ska inte gå in på syra-baser här, där har mina eventuella kunskaper rostat igen totalt).
Jonerna kan aldrig bli "mättade"… det är lösningen som kan bli mättad. Det sker om man försöker lösa fler saltkristaller i vattnet än vad vattnet så att säga kan ta emot, när det blir för många fria joner börjar dom att kristallisera igen, dvs återupprätta jonbindningarna.
Du skriver: "Så länge dessa mineralers joner är mättade, m.a.o. befinner sig i kristallform". Jonerna är alltså inte mättade (bara lösningar kan vara mättade) Däremot är jonerna bundna, dvs kristaller… men jag har ingen aning om hur det funkar med mineraltillskotten, dvs vilken form mineralerna befinner sig i… kanske är det i form av salter, som du skriver…
Du skriver också: "En kemiskt skulle kanske också påpeka att salter är föreningar av neutrala joner…" Nja, jag skulle nog ändra på ordföljden, så här: Salter är neutrala föreningar av positiva och negativa joner… det finns inga neutrala joner, en jon har per definition alltid en laddning…
Din slutsats: "så har vi inte att göra med några föreningar eller salter längre, utan separata enskilda joner, vilka även benämns elektrolyter, vilka tillsammans med vattnet, genom dess laddningar, på olika sätt (beroende på vilket minerals joner som avses) utövar en elektrisk verkan i kroppen."
Hm… Elektrolyten i sig utövar ingen elektrisk verkan… det är en saltlösnings förmåga att kunna leda elektrisk ström, som gör den till en elektrolyt… men man måste ju leda ström genom den för att något ska hända.
Men jag tycker att din tanke är intressant, dvs vad kosttillskott kan göra i våra kroppar. Vare sig man har för lite, eller för mycket, av något mineral.
Dessutom så beror ju många processer i kroppen på ett utbyte av fria joner. Jag nämnde tidigare att nervimpulser fortplantas genom att positiva natriumjoner tillfälligt byter plats med negativa kaliumjoner, och sedan hoppar tillbaka till sina ursprungliga platser, längs nervtråden… se bilden!
Här kan man ju tänka sig att kaliumbrist skulle kunna ställa till problem, men jag tror inte att jag har hört talas om det.
Sammanfattningsvis:
Jag vet inte om du har blivit klokare av mitt resonemang… det jag ville få fram var egentligen att man inte kan prata om mättade joner, bara om mättade lösningar, och saltkristaller. Och att en elektrolyt i sig är ganska harmlös (om den inte utgörs av en syra), så länge man inte leder ström genom den. Hur ofta har vi inte saltat i kokvattnet, utan att tänka på att vi då får en elektrolyt i kastrullen! Samt att en del viktiga processer i kroppen faktiskt utnyttjar de fria jonerna!
Jag tror dock inte jag kan hjälpa till så mycket med din egentliga fråga, om kosttillskotten i form av mineraler… 
#4, Tack pitch, för PANK! Det ska jag komma ihåg!

Fan vad jobbig du är Odezza! ;-) ;-)
Nej, men för tusan - TACK naturligtvis! Tänk, man slänger ut någonting här på sajten, så sitter folk å klurar och funderar och bläddrar i sina böcker, och gör långa utläggningar om saken… :-) Precis som det ska va! :-) Det är väl det ni är till för!? 
"I och med att lösningen kan leda ström, tack vare de fria jonerna, så är det per definition en elektrolyt… men inget händer förrän man leder ström genom den."
Då kommer vi in på vad jag EGENTLIGEN är ute med att lära mig lite mer, med det här - fast jag återkommer om det…
"Jonerna kan aldrig bli "mättade"… det är lösningen som kan bli mättad."
Jo, självklart - jag är med… Dumt av mig! :-)
"jag har ingen aning om hur det funkar med mineraltillskotten, dvs vilken form mineralerna befinner sig i… kanske är det i form av salter, som du skriver…"
Jo, men visst är väl de mineraler jag nämnde i "kosttillskottform" (i pulver, ej kollodial form), salter just!? Öppnar man kapslarna, och tittar på kornen, så nog är de väl i kristallform, och därmed saltform!? Eller!? :-) Ja, å så länge de inte lösts ut i vatten, så är väl inte jonerna fria, utan förenade, och där de tar ut varandra!? Ja, som det brukar vara när man talar om salter!? :-)
"Du skriver också: "En kemiskt skulle kanske också påpeka att salter är föreningar av neutrala joner…" Nja, jag skulle nog ändra på ordföljden, så här: Salter är neutrala föreningar av positiva och negativa joner… det finns inga neutrala joner, en jon har per definition alltid en laddning…"
Jo, jag är med där också! SÅ skulle han/hon ju ha förstås ha formulerat sig… :-)
"Elektrolyten i sig utövar ingen elektrisk verkan… det är en saltlösnings förmåga att kunna leda elektrisk ström, som gör den till en elektrolyt… men man måste ju leda ström genom den för att något ska hända."
Jag är med! Tack Odezza!! :-)
"Men jag tycker att din tanke är intressant, dvs vad kosttillskott kan göra i våra kroppar. Vare sig man har för lite, eller för mycket, av något mineral."
Ja, fast grejen är att mineraltillskotten skiter jag blankt i! Nä, det gör jag väl inte - tar en skvätt kollodiala (negativt laddade fria joner) varje dag. Fast jag var EGENTLIGEN mera ute efter att lära mig mera om det här med energi. (Ja, även om det vi hunnit gå igenom, var lite intressant det också - förutom lite roligt att man fick en och annan att frächa upp sina kunskaper ;-)).
Allt handlar väl i slutändan om energi. (Som någon sa: "Allt liv är biologi, all biologi är fysiolgi, all fysiologi är kemi, all kemi är fysik, all fysik är matematik, all matematik är energi.") Det är ju joner, atomer och molekyler i rörelse, som både håller himlakropparna i sina banor, håller människor, djur och gud vet allt på jorden, och som får alla livsformer att kunna leva. ALLT handlar väl om magnetism och elektricitet!?
Nu vill jag inte betrakta människans funktion ur en biologs synvinkel, inte en fysiolog, inte en kemist heller egentligen, utan från min egen synvinkel, där människans energi står i fokus. Är du med mig - och har du lust att vara med mig här ett tag, så vore jag hemskt glad… Det kanske går jäkligt fort - rakt in i väggen, men låt oss se…
Alltså, vad ÄR ENERGI, det som får oss att andas, tänka, röra våra lemmar m.m, m.m.!? Jo, men allt handlar väl som sagt var om joners, atomers och molekylers vibrationer och andra rörelser!? Har jag inte rätt!? De positiva och negativa partiklarna är ju små magneter, och det "arbete" de utför, sker ju lite på "elektrisk" väg… Nu är ju inte människan så konstruerad att hon är i behov av eletricitet i form av en flödande ström genom ledningar, på det sätt som hon själv kommit att utnyttja en del av dessa vibrationer som solen sänder hit, för sina lampor, apparater och maskiner. Människans kropp är väl i behov av egentligen SAMMA elektricitet, som i grunden handlar om de nämnda partiklarna som är i rörelse, även om de arbetar på ett lite annan sätt!? Om jag har fel, får ni säga till! Ja, men jag TROR att jag har rätt, och då skulle jag bara vilja skapa mig en bra bild över hur denna elektricitet VERKAR. Jag vill tydliggöra den, helt enkelt! :-) Har vi kanske redan hunnit beröra en DEL av grunderna för detta!?

Jag vet, jag är skitjobbig…!

Det du skriver om energi är jätteintressant… och stort, vet inte riktigt vilken ände jag ska börja i… men jag tror att elektrisk energi bara är en aspekt på ENERGI…