Orsak till övergångsbesvär?
Med brasklapp för att ämnet kanske redan avhandlats, vill jag bolla en tanke med kloka på forumet. Gifter binds ju ofta i fett, tungmetaller t ex. När fettet "smälter" bort måste ju dessa frigöras och kan då skapa besvär som huvudvärk, ledvärk, orkeslöshet, hårbortfall mm - vad tror ni? Även om inte viktnedgång syns på vågen, så vittnar ju merparten av oss om kroppsförändringar (större muskelmassa) som väl beror på att fett försvunnit.
Jag tror snarare det handlar om att en för liten ketonproduktion för att tillfredställa hjärnans behov av näring, till en början. Den lär justeras snabbt, och efter det handlar det väl om att kolhydrater triggar belöningscentra i hjärnan.
Lite som avgiftning från valfri drog, gissningsvis.

Jag tror också mer på mikaelj:s förklaring. SÅ mycket fett hinner ju inte frisläppas på några dagar. Däremot tar det en stund att ställa om energiproduktionen från sockerdrift till fettdrift, och då blir det ett litet glapp där man saknar tillräckligt med energi.
Och har man varit sockerknarkare blir det också en abstinens vid avtändning.
Mm.. intressant fråga. Håller nog också med ovanstående om att det är omställningen till fettdrift som ger de initiala besvären, just för att de gärna är omedelbara och för att det inte är en massa fett som släpper på stört. Det utesluter inte en del effekter av fettsmältandet kommer efterhand.
Bra synpunkter. Fast jag är diabetiker och gick inte på sockerdrift vid övergången och mina, med fleras besvär, dök inte upp förrän efter ett tag. Nå, det ena behöver inte utesluta det andra förstås. Det tar nog, som sagt, ett tag för ketonproduktionen att sparka igång. Den kan ju vara djupt insomnad! Tack för att jag fick bolla min tanke med hjärntrusten på fourmet. 

Det kan ju mycket väl hända att andra problem (bara inte just omställningsbesvären) kommer när man börjar släppa fettet! =)
Även om du var diabetiker betyder det inte att du var på fettdrift? Annars hade du inte behövt ha någon övergång alls?
Övergångsbesvär! Kan det inte till viss del handla om utrensningssymtom? Utrensning av gifter?
Vill gärna veta mer om det!
Övergångsbesvären får man i regel långt innan man börjat tära särskilt mycket på fettlagrena.