Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 9842 ggr
ToFat
0

Köttbullar i varmluftsugn?

Snart dags göra köttbullar inför julen, och vi gör MÅNGA! Brukar med framgång göra dem i ugnen, in i ugnen långt ner i 9 minuter, upp med dem fem minuter, skaka om och sedan ytterligare 12 minuter i ugnen (eller något liknande). Smidigt slippa steka dem!

Men, nu till frågan: Kan man baka flera plåtar köttbullar samtidigt om man har varmluftsugn? Någon som provat? Som det är nu tar det ju en halvtimme ca för varje plåt, gör man som vi då en 8-10 plåtar tar det ju sin lilla tid. Kakor ska man ju kunna ha två plåtar inne samtidigt..men köttbullar? Har surfat runt men hittar ingenstans köttbullstillagning anpassat till varmluftsugn..

Loria
0

Är det inte värt att testa? eftersom ni gör så många plåtar, börja med två, rätt långt ner, byt plats på dem när ni höjer, o platsbyte igen när ni skakar om?

jaghetersophia
0

Det går utmärkt att göra flera plåtar samtidigt - så står det i våran bruksanvisning till vår ugn iaf. Hänvisar även till inlägg #8 i denna tråd: http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=e7378a31-7502-42c9-a7e8-5f42f341e2d8

jaghetersophia
3

står även följande för min ugn:

"Om du tänker laga mer än en rätt samtidigt i varmluftsugnen ska du placera plåtarna på den första och den tredje falsen nedifrån (se figuren)."

jag föreslår att du läser bruksanvisningen för din ugn. Har du den inte kanske den finns på www.**bruksanvisningar**.net

ToFat
0

Åh, tack! Ja då så! Lusläste bruksanvisningen till ugnen igår men hittade inget matnyttigt (ha ha). Lite trist chansa om det går åt skogen ju..skumgummiköttbullar gör ingen glad

Halvdansken
0

Tänk på att varmlufstugnar inte behöver lika hög värme, man brukar kunna minska med 20%. Sen vet jag inte om man ska kompensera för att du har flera plåtar. Det brukar inte jag, fidusen är ju att den varma luften kommer till överallt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Torparmor
0

Jag använder i stort sätt bara varmluften. Det går bra att ha upp till 3 plåtar samtidigt i min ugn. Men när jag steker färsrätter brukar jag förvärma ugnen. Det ska man normalt inte behöva göra, men fettet drar annars ut köttsaften och det ser inte så gott ut. Jag låter bara ugnen stå på ett par minuter medan jag gör klart de sista på plåtarna eller i formen

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

ceicli
0

Min mamma har gjort stora satser förut (innan hon blev sjuk).

Hon förstekte köttbullarna i stekpanna och lade över dem i en plåt. Sedan fick alltihop stå i ungen tills de var genomstekta.

Det fungerade lika bra i varmluftsugn som vanlig. Antalet plåtar beror på ugn då förstås…