Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 2072 ggr
Krahso
0

Hur är det med äggen?

Nu har jag letat som tokig efter källan (jag vet att jag läst det någonstans) men hittar den inte. Så är det någon av er som känner igen det här:

"Ett ägg innehåller all näring som kroppen behöver"…

Jag undrar nämligen varför vi pratar så mycket om köttet - om vi egentligen skulle kunna klara oss på enkom ägg (förutom att det naturligtvis skulle bli tråkigt! - Jag är mer ute efter näringsperspektivet nu.)

Någon som vet?

dufva
0

En bra databas att studera är finska livsmedelsverkets som är mer överskådlig än vår inhemska och den finns ju även på svenska

StefanBlixt
0

Här skriver de en massa vackert om ägg, t.ex. att det innehåller allt kroppen behöver, förutom vitamin C.

ÄGGFAKTA

/Stefan

För den outbildade är ett A bara tre pinnar.

Källa: Nalle Puh

Stefan Bloggar här på sajten

Stefan bloggar också här, på extern sajt

Jennix
0

Klart du kan klara dig på ägg istället för kött, om du vill. Ägg är bra protein. Däremot innehåller ju kött en hel del fett vilket jag inte vet om ägg gör, då måste man nog lägga till smör och annat fett…

Nån kommentar till detta?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Krahso
0

När jag var barn gav mamma mig hårdkokta ägg mosade i smör. Jag har fortsatt med det till mina barn - men fettskrämd som jag varit har jag dreglande skänt barnen allt.. I dag slåss vi om skålarna…Tungan ute

Ägggulan innehåller ju en del fett - men med bara ägg lär man inte komma upp i de 70 - 80 % som jag strävar efter…

Krahso
0

#2 Kanonlänk! Där fick jag massor av information!!! Tack!!

Maia
0

#4 Ägg och smör är jättegott. Klart ätligt för oss som tänker på procenten! Flört

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

nr-9
0

#4 Enligt minmat.net ger ägg 65 energiprocent fett.

Krahso
0

WOW!! Då kan man alltså leva på ägg på tvären, på bredden och på höjden. Om jag förstår de tabeller jag nu studerat så innehåller äggen allt jag behöver utom c-vitamin… Eller har jag fel?

Dessi101
0

Jag levde på nästan enbart ägg under en period ganska nyligen. Det är ett jättebra livsmedel som man verkligen håller sig mätt på. Dessutom rasade jag i vikt :D

Melindrea
0

Hehe. Jag förstår inte hur du klarade det… =) Just nu (vilket började idag, ska sägas =) är jag helt "eww. Ägg".

papa-bear
0

fundersam över det här som står på sidan som stefan länkade till:

För mycket mättat fett (som i t.ex. chips) skapar dålig kolesterol. Enkelomättat fett (som i t.ex. olivolja) skapar god kolesterol.

det jag funderar över är det här med mättat fett och chips, hur stämmer det?

mikaelj
0

papa-bear,

Chips består av potatis/kolhydrater som höjer LDL-nivån (dåligt kolesterol), och fleromättade vegetabiliska fetter (friteringen) som är dåligt för kroppen på andra sätt.

Mättat fett sänker TG-nivåerna, höjer HDL och delvis LDL (fast den "bra" sortens LDL, dvs Apo-kvoten blir bättre).

papa-bear
0

med andra ord är chipsresonemanget i den meningen fel, eftersom mättat fett inte finns i chips?

Wildrat
0

#13 Det beror väl på vad chipsen friterats i. Används kokosolja eller palmolja är det mättat men de flesta har gått över till solrosolja och den innehåller inget mättat fett. Den oljan är dessutom manipulerad så den ska tåla de höga temperaturerna. Nä, kolhydraterna är boven i kolesteroldramat, fettet har mycket lite med det att göra.