Vi har köpt kycklingar...
tre stycken! Just nu bor de ulliga, gulliga små kräken i badkaret i en flyttkartong och där måste de bo i minst 10 veckor. Under tiden bygger vi ett fint hönshus och köper fler pippiar.
Jättekul att bli egenförsörjande på ägg!
Ännu roligare eftersom vi inte bor på en gård ännu utan mitt i ett villaområde!
I Australien är mycket (men inte allt) möjligt.
aswedishsmorgasbord.com
Haha kycklingar i badkaret!
Vad härligt att ni ska ha höns, det är ju en dröm för säkert mer än en LCHF:are!
GRATTIS!!
(ps. vad har ni för väder?
)

Dom är för bedårande dom små kräken och ohh så nyttiga när dom blir större, lycka till och rapportera gärna fortsättning här i tråden!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Gudars vad roligt!! Vi väntar till våren med att skaffa våra… också har vi tänkt att bygga hönshuset innan vi skaffar dem. Har inget badkar att ha dem i. 
"You just have to belive…"
Dom är så söta! Vi ska köpa fler så vi har åtminstone 8-10 stk. Dom kommer ge ett ägg var 28:e timme när dom är äggmogna 
Här i Adelaide har det varit ca 25 grader idag och sol. Det spöregnade igår och var bara ca 11 grader…
aswedishsmorgasbord.com
Oj, "bara" 11 grader. Det var ett stort hopp mellan dagarna. Här skulle jag vara glad över "bara" 11 grader ska jag säga. Det är så sorgligt när rosorna dör i frosten. 
För ca 8 år sedan hade jag höns i ett radhusområde i Haninge, söder om STHLM. Ordförande i föreningen var först lite orolig, i synnerhet då jag dessutom satt i styrelsen
. Men allt gick jättebra, det var fantastiskt att var morgon kunna gå ut och plocka sin egna ägg. Tydligen får man ha höns inom tätbebyggt områdemen inte tupp. Så alla ni som har möjlighet se till att börjar kackla runtom i Sverige
.
Egna ägg från gräsätande utegående höns det hade varit grejer med den kunskap man har idag.

Vad kul!
Vad kan ett litet fjäderfä kosta?
Vad matar man det med?
Efter hur många veckor börjar de lägga ägg?
Hur stor är kycklingen då det är dags för att slakta den?
Kanske intressantast av allt, är det prisvärt? Om vi jämför djurets matkostnader.vs.hur många ägg det värper, eller matkostnader.vs.hur många kilo mat man kan få vid slakt. Allt jämfört med konventionella butikspriser då.
Jag har alltid haft en dröm om att ha en liten inhägnad med höns som äter det jag inte vill äta, dvs kompost samt möjligtvis havre eller något annat (vid lyxtillfällen). Benresterna från deras fränder hade jag tänkt mala ner till ett pulver, som jag därefter blandar med billig COOP-blaskolja för att använda som kraftfoder till dem. Eller kanske inte olja, då OMEGA-6'et högst troligtvis övergår till äggena, olyckligtvis.
Här i de södra förorterna i Adelaide kostade en liten gul (nåja gul/brun/vit) kyckling $ 7.95. Enligt min konverter på MacBooken så är det 41.90 skr.
Just nu äter de hönsmat från samma butik och om ca 10 veckor ska de flytta ut i den då nybyggda hönsgården och jag antar att de börjar värpa ägg ganska omgående…
tror jag…
Äsch mannen vet! Det är han som ska bygga och det är han som läser allt kan komma över om hönsskötsel.
Vi tänker INTE slakta de! Aldrig i livet! Någonstans går min gräns för hur Katthult-idyliskt det ska vara. När de dör så får vi gräva ned dom eller nåt… Jag vet inte vad vi ska göra faktiskt.
aswedishsmorgasbord.com
Man får ha 3 hönor (men ingen tupp!) även i tättbebyggt område! De är i allra högsta grad allätare och äter det som blir över i hushållet. Säd är väl det man brukar tillsätta om de får animalier via hushållsavfall. Att blanda maten med olja ser jag dock ingen anledning till…
Köper man kvalitetsägg och utfodrar de egna hönorna med matrester (grannarna brukar komma med sina också!) så sparar man säkert en slant. Jämför man priset på skräpägg från äggfabriker med de från egna höns matade med fabricerat foder skulle jag tro att de egna blir betydligt dyrare. När det gäller köttet gäller kanske samma sak om man inte räknar in arbetstiden vid slakten. Plockning, urtagning och styckning tar en bra stund, speciellt när man är ovan… Men lägger man till miljö- och trivsel- och samvetsaspekterna så är det klart att det är värt det!
Framavlade höns börjar värpa när de är 18-20 veckor. De mer ursprungliga raserna troligen lite senare. De första äggen är små och söta! Inte söta som i socker då, utan som i gulliga
.

Åhh! jag vill verkligen ha höns jag också.. fast jag bor i lägenhet och det e lite svårare att fixa beboeligt åt dem då.. ..
fast svärföräldrarna kanske.. hum hum.. men då får ju dom alla fördelar. =/
mindre roligt..
nej får nog vänta tills jag har mina egna vidder att ha dem på..

Jag är också sugen på egna höns. En sak jag funderat över är hur länge dom lägger ägg.

min tanke är mer, hur mycket ägg kommer ur en sådan liten kropp? hur många måste man ha för att det ska "löna" sig att ha hönsen?
hittade på www.alternativ.nu ankor också… ååh. de vill ja också ha!.. men de vill ha stora vattenutrymmen oftast och flyger!. har ingen aning om hur man håller djuren hemma i sånna situationer..
#13 man vingklipper förmodligen dem.

ahh! ska kolla in de lite mer noga..
har svårt att prioritera vd jag ska göra..
just nu, eller framtids projekt?

Jag har haft ankor och dom är ena charmiga rackare och dessutom väldigt goda också!
Men.. mina var ena riktiga smitare , tog chansen så fort dom kom åt!
Men jag visste precis var jag kunde hitta dom, nere i ån några hundra meter från huset där simmade dom lugnt omkring och smaskade i sig sånt dom kunde hitta och det gick lätt att locka med sig dom med lite mat.
Ankor kräver dock mer utrymme än höns.

Kom att tänka på en morbror till mig som hade ankor, medtillhörande damm och stor inhängnad. Sen var det en bonde i närheten som födde upp fasaner och släppte ut till fasanjakten. Ett gäng flög glatt in i morbrors ankgård och bosatte sig där. Det fanns inte tillräckligt med raksträcka för dem att lyfta på så de fick stanna kvar. Visserligen blev de uppätna en efter en men morbror var nöjd! 
"You just have to belive…"

#16 Tilda-T
åhh!!..
ja, i om att jag vill ha gård såsmåning om så ska det nog ordna sig, vill ju ha vatten i närheten också..
men smiter dom via flyg eller vi fötter?
.. har fått äta pannkaka och sockerkaka gjorda på ankägg och det var då de goaste jag någonsin ätit..
e dom duktiga äggläggare?

Mina lufsade ner till vattnet, kan inte komma på att jag någonsin såg dom flyga.

det låter bättre och bättre.. =)