Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4059 ggr
Zirius
0

Bra/dåliga kolhydrater?

Jag är helt ny på LCHF-kost och är fortfarande inne i en sockeravvänjningsperiod. Jag äter fisk, ägg, får- och getost, mandlar, walnötter, olivolja, oliver och lågkolhydratsgrönsaker. Jag har två frågor:

1. Jag tar ett sk "superfood" i pulverform som kallas Maca (gjort av en rot i Sydamerika) och såg att det innehåller 10 % protein och 60% kolhydrater. Men jag tar bara en tsk pulver per dag, vilket inte kan väga många gram. Kan det påverka kroppens förmåga att bränna fett ändå?

2. Jag har gått upp ca 3 kg sen jag började för några veckor sen. Är det normalt?

Magica1970
0

1. Varför Maca? Medicinska skäl eller annat?

2. Har du övervikt/undervikt från början? Hur mycket nötter äter du?

Zirius
0

Det är för att få energi (jag ammar), jag tycker det påverkar mig så positivt. Och jag hade ingen övervikt alls. Men nu känner jag mig lite plufsig, mjuk i hullet av de extra kilona. Tränar yoga och känner mig i bra form fysiskt, och började med LCHF eftersom jag hade såna kolhydratspåslag, det snurrade i huvudet och jag var helt uppsvullen av gaser. Åt massor av frukt och linser, var vegetarian inna jag började med detta för några veckor sen.

Zirius
0

Äter inte jättemycket nötter, men har ätit det på kvällen ibland istället för frukt.

nyborjare08
0

Det kanske är så att din kropp "anser" att den behöver extra hull nu när du ammar? Det du själv anser är övervikt kanske inte stämmer med vad din kropp "tycker"? LCHF är en viktnormaliseringskost, så man får den vikt som kroppen "vill ha" - om man är underviktig går man upp och om man är överviktig går man ner. I alla fall på sikt. Tillfälligt, i perioder kan man gå upp eller stå still. Det brukar rätta till sig efter ett tag förutsatt att man fortsätter att hålla kolhydratintaget lågt.

Om det är så lite du tar av pulvret så borde väl inte kolhydraterna spela nån roll tycker jag, men är det ändå inte bättre att äta mat istället?

Magica1970
0

#2 Oki, det förklarar saken :) Du skulle kunna äta ost istället för nötter på kvällen och se om det ger resultat. Men, som sagt, din kropp vill kanske ha extra hull under amningen.

mamski
0

Har ammat fyra barn i sammanlagt 34 månader av mitt liv (!) och har alltså haft skäl att fundera över både ett och annat vad det gäller amning.

En av de sakerna är hur kvinnor kan amma bort sina bröst. Har bl.a en kusin som tappade från C- till A-kupa efter två barn. Hon är en aning viktfixerad. Känner en annan kvinna som råkat ut för samma sak. Det finns fler också (Victoria Beckham tycker jag verkar vara ett bra exempel), men dessa två fick mig att fundera på höftkuddar och amning. Många kvinnor får nämligen ganska extrema höftkuddar under graviditeten och min teori är att dessa fettreserver behövs för mjölkens skull. Om man då inte har några fettreserver alls (som de två kvinnor jag nyss nämnt), ofta för att man varit så rädd att bli för fet under graviditeten att man ätit fettsnålt och/eller tränat, så tar kroppen från den enda fettreserv som finns kvar - brösten! Och när sen brösten inte är mjölkfyllda längre, så är de alltså mindre än förut.

Så Zirius, var glad för allt extra fett som sitter på kroppen medan du ammar, det kanske får dig att behålla din bröststorlek Glad !

(Själv har jag aldrig haft så snygga bröst som nu sen jag började med LCHF! De har plötsligt förändrats, vilket egentligen borde vara en omöjlighet vid snart 40 om man lyssnar på vetenskapen. Så ät så mycket fett du bara kan, Zirius!)

Zirius
0

Tack för bra tankar Glad. Det känns så nytt allt detta, och jag är tacksam för er hjälp. Jag har ätit mkt fett både under graviditet o amning o har inte börjat med LCHF för att bli smalare utan för att må bra. Kolhydrater får mig speedad och gasig, o ger mig massor av problem med matsmältningen. Så jag testar detta! Vill dock inte gå upp i vikt Flört men gärna behålla brösten! Ska testa ost också.