Vi äter för lite
Jag är rädd för att vi (2 personer) äter för lite. Person 1 ligger enligt BMI på kraftig övervikt och Person 2 ligger enligt BMI på undervikt. Det är inte så mycket vi käkar om dagarna jämfört med många här, men vi känner oss oftast mätta ändå.
Frukost får vi sällan i oss, och vi vet inte riktigt vad vi skulle kunna äta till frukost då vi inte gillar ägg så jättemycket längre, sällan har mat kvar från gårdagen och känner att turkisk yoghurt är för surt. Vi gör dock "polarbrödet" ibland och äter det till frukost med diverse pålägg och vi kan även tänka oss mandelbröd.
Mellanmål äter vi inte mer än lite ost ibland eller turkisk yoghurt. Lunch äter vi sällan. Vi tar ibland korv med ketchup eller bearnaisesås till eller annan mat som blivit över (som sagt, sällan) eller korv med omelett. På kvällarna kan vi äta 2 ägg med kaviar på och kanske en kopp med varm choklad eller te samt några ostrullar med och utan smör i.
Det enda vi säkert äter varje dag är middag som brukar bestå av kött, fisk eller kyckling med ibland broccoli eller paprika till och någon fet sås. Vi dricker alltid vatten till varje måltid.
Nu låter det som att vi inte äter alls även fast vi gör det dagligen, men som sagt så känns det som vi äter för lite.
Vad ska vi göra för att normalisera våra vikter? Ge gärna måltidstips och synpunkter. OBS! Vi har en matbudget som ligger under 3000kr.
Tyvärr är mitt enklaste tips att börja äta. Gör det till ett aktivt val. Förbered så att det alltid finns frukost ni kan äta. Planera en veckas måltider. Ert mellanmålande tyder på att ni äter just dåligt och i obalans.
Jag äter mat till frukost, jag gör det inte till något superspeciellt att äta just frukost. Det är måltider, så jag kan äta vad som helst som jag vill, vare sig det är rester, några ostskivor eller att jag står och lagar till en rejäl måltid.
Rekommenderar att ni tar och bläddrar igenom avdelningen med måltidstips så att ni kan hitta något ni själva trivs med vare sig det är frukost eller lunch.
Och ta reda på mer exakt om ni äter för lite genom att kontrollräkna ett par dagar i verktyget på minmat.net. Så vet ni mer noggrant vad ni har att fundera över.