Jag vill höra er berättelse
Hej!
Jag har läst lite på forumet men bestämde mig för att gå med nu. Jag skulle vara väldigt intresserad av att få höra lite om era (personliga) berättelser om bytet till lc-kost.
Vad har det inneburit för er? Omställning mm? Fördelar/nackdelar?
Varför började ni med denna kosthållning? Om det var viktnedgång; hur har det gått? Hur har viktnedgången sett ut stadig/ojämn mm?
Hoppas att det är någon av er som vill svara!
/LC-Skorpionen
Hej och välkommen hit!
Jag har hållit på med olika dieter under hela mitt vuxna liv.
Ingen annan diet än LC har passat resten av familjen.
Jag har testat lite olika varianter under några år, men hittade "rätt" när jag började med "SSS" 15/4 2005. Då tog jag först bort ALLA kolhydrater och sen har jag lagt till några få efter det. Inget med stärkelse, det fungerar inte.
Min viktminskning startade med ett par glädjekilon (vatten?) sen stod jag still i ett par månader (mycket stress i form av 50-årsfest, student mm). När sommaren kom och jag fick ta det lugnt gick jag ner så att det blev sammanlagt 9,5kg. Det gick som en dans.
När hösten kom hamnade jag i gamla hjulspår, dvs slutade planera. Jag fortsatte äta LC, men slarvade genom att "äta på ett ungefär" i skolan där jag jobbar. Det blir en del Maizena i såser och annat som inte är helt bra. Jag tål tex inte glutamat (E621).
Jag är så glad för denna kost, trots att jag inte fortsatt att gå ner. Jag mår bra och jag är av med en massa krämpor. Ständiga magproblem, hudutslag, men framför allt det "ständiga suget" efter mat som periodvis lett till matmissbruk. Allt detta är borta för gott.
Idag har min man gått ner nästan 20kg, min son 10kg och min yngsta dotter ca 5kg och alla mår bra. Sonen AnTeX (17år) har nyss gått med här så han hoppar säkert in och kommenterar om jag tipsar honom….
Numer pensionär i Nynäshamn

jaha så vad ska komentera jag gick ner 10 kg på en sommar.. och jag åt inte jätte strikt då men jag är inte lika känslig som min mamma och pappa .
#2 Men Du är väldigt duktig eftersom du låtit bli godis i många år av ditt liv. /Mamma
Jag har hållit på i två veckor och tappat 8 kilo. Jag gick med för att just tappa kilon, att jag sedan mår så mycket bättre på alla plan är en stor bonus. Jag har inte räknat vare sig kolhydrater eller fett utan avstår från alla produkter över 5% kolhydrater, inget socker och massor fett. Mängder av vatten. Mår toppen och har energi för fem. Känner verkligen att jag hittat rätt när det gäller min bantning, för detta känns absolut inte som det.
#5 Fibblan:
Har Du testat många andra metoder innan?
Har Du haft din övervikt länge?
Hur mår fibron på den här kosten?
Har ni någon idealvikt ni försöker nå? Hur "stor" viktnedgång i kg önskar ni åstadkomma?
Jag måste säga att ni verkar vara väldigt duktiga på att tappa kilon!
Jag gick ned dessa 15kg, som jag typiskt nog har gått upp igen och vill gå ned nu, för två år sedan genom "traditionell" bantning. Eller ja, jag åt mindre potioner, mer sallad och inget godis eller läsk (dvs jag åt så lite fett jag bara kunde…). Så då gick jag ned 1½ - 2 kg/vecka.
Problemet är att jag har lätt att falla in i "gamla vanor" (även om jag känner att jag mår bättre av "nya"). Hur gör ni för att inte falla för "gamla" frestelser? Har ni något tips?
#7 Min erfarenhet av gamla "bantningsmetoder" är som dina, att man faller in i gamla vanor. Med LC är det annorlunda, det blir en livsstil eftersom alla andra hälsovinster för mig varit tillräckligt drivande. Just nu känns inte viktminskningen lika viktig, trots att jag har många kilo kvar, det blir när det blir.
Jag tycker att man inte faller lika lätt tillbaka till gamla vanor om man äter LC-kost. Man mår så bra och är nöjd.
Sockersuget är borta osv.
Jag har ätit efter olika dieter och varje gång har jag gått upp igen.
Nu har jag hållit vikten från förra sommaren med LC.

Jag har testat ALLA andra bantningmetoder. Och det här är den enda som både passar mej och resten av familjen. Jag och min sambo har hållit på sedan januari 2006 och det har funkat mycket bra.
Jag har tappat 9 kg och min sambo 20. Anledningen till att jag började med den här kosten var att jag var trött på att räkna kalorier och ha stenkoll på vad jag åt. Nu tar jag bara bort vissa födoämnen och kan äta "obegränsat" av dom tillåtna.
Massor av vatten är dock ett måste för mej…annars trillar jag dit på sockerbegäret.

Jag har hållt på med LC sedan 2 veckor tillbaks bara, men har varit medveten om denna kost sen i våras men inte riktigt orkat tagit tag i detta. Gick ner ca 3 kg första dagarna, men det var väl bara vatten förmodligen, sen dess har jag stått stilla. Jag har ca 10kg som jag vill gå ner och det är väl dom svåraste kilona att gå ner så jag har börjat träna igen, vilket jag hoppas kommer påverka vikten. Men jag vill alltid behålla denna kost oavsett om jag gått ner alla mina sista kilon för jag är extremt sockerkänslig så jag blir så sjuk av att äta stärkelse och snabba kolhydrater. Har redan fått bättre hy, bättre sömn, stadigare mage och känslorna och sinnesron har börjat landa, mycket mera ork mm mm..Jag tycker att det bara finns positivitet med den här kosten. 
Jag hade många år där jag trodde det var nåt fel på mig-för det var inte normalt att vräka i sig mat som en narkoman! Jag köpte Atkinsdieten för ungefär 1,5 år sedan och lät den stå i bokhyllan tills min semester förra året då jag började läsa den. När jag läste om hans beskrivningar på kolhydratberoende visste jag vad som var fel med mig och jag blev så lycklig! Äntligen beskrev någon mig!! En mening som jag hängt upp mig på i den boken är den om den "kalorisnåla dieten" " När så många misslyckas med en metod måste det vara något fel på metoden"
Jag var mycket strikt de första månaderna men nu har jag slappnat av lite-kanske för mycket-har tappat 23 kilo och det är 50% av det jag vill bli av med. Jag hade kunnat tappa alltihop på ett år om jag velat-men har valt att ta det i ett tempo som förhoppningsvis ska få mig att hålla vikten resten av livet. Jag känner att jag liksom hunnit med psykiskt genom att inte ha tappat så mycket de senaste månaderna och nu kan jag också ta tag i en uppgång på ett sätt som inte gick förut!
Summerar: fördelar-alla du kan komma på-har aldrig magkatarr längre är väl det viktigaste sen har mitt eksem blivit mycket bättre också.
Nackdelar: kan jag få återkomma-om jag nånsin kommer på några..jo det ska väl vara att det är ganska dyr kosthållning!
#12 Dyr? Hur har den blivit dyrare, eller vad åt Du innan? Våra hushållskostnader har sjunkit sen vi började med LC. Kranvatten är gratis, fläsk billigare än nöt, inga dyra grönsaker osv.-
Ja pasta är ju billigare än kött…
#14 Fast vi åt kött även när vi åt pasta. Nu äter vi samma mängd kött fast ingen pasta=minus. Själv har jag inte ätit pasta på många år, men familjen åt det innan. Barnen äter pasta ibland nu, samt att det kan serveras om vi har gäster.
Nä det är kanske +-0 i längden…det beror kanske på att alla säger "oj det måste bli dyrt" jag för inte bok på mina inköp så jag kan inte säga exakt. Färs är ju gott och kan användas till mycket..så nä du har rätt! *ger mig*
Hej
Jag har inte hållit på mer än drygt två veckor varav en med mycket huvudbry och hattande hit och dit . har tappat två kg (vatten) inget att yvas över alltså men det kommer inte att rasa av mej det var längesedan något rasade av det mesta rusar på. Gick ner 22 kg på ett år med VV sista gången alltså nyligen 2005), mycket nöjd gick upp 10 kg utan att förändra något alls egentligen. Blev så himla trött på alltihop och var nära att ge upp alltihop när jag började läsa annika Dahlqvists blogg, den satte nya tankar i huvudet, grunnade på¨detta några veckor, började utforska lite, provade olika mat, hittade länken hit, och HÄPP!! här är jag nu, men jag har fortfarande inte kommit underfund med hur jag ska äta, velar hit och dit, verkligt fettskrämd nästan fobi, det tar tid att ändra. Är jätterädd för att få i mej för mycket kcalorier. Ägg och bacon på morgonen är absolut ingenting för mej. men däremot den jättegoda ost och köttfärslådan som jag snodde receptet på förra veckan här på saiten. Den är göörgod. den funkar även på morgonen. Nyss VV ny precis tvärtom , är man i konflikt eller??? Tycker ens vänner att man är seriös?? Knappast. Puh!
#16…
Kul om vi kan ge kosten gott rykte med att det faktiskt inte blir dyrare. Min svägerska var alldeles förskräckt att vi bara åt sovel. Hon trodde hon skulle beräkna mer lax till oss. Ställ fram ett smörpaket sa min man (brorsan) och det gjorde hon… Vips så nöjda vi blev…
#17 Mervis färsrätt bland recepten är suverän, jag har gjort den flera gånger. Har Du flera goda recept Mervi???
Nej inte blir det dyrare. Fläsk är ju billigare än nöt-kött och inte äter vi mer kött. Jag förstår inte det men vi blir mätta även utan ris, pasta osv. Eller det är pga att vi inte äter det. Ungefär samma mängd kött,fisk, kyckling som förr men mycket snabbare mätt.
Jag har bantat med femtioelva metoder sedan 15 års åldern (är 35 nu) Gått ner i bland, som mest 20 kilo, men gått upp allt igen + en hel del till…..Summa sumarum att jag bara går upp mer och mer hela tiden. Väger 117 kilo nu.
En kompis till mig började med SSS kost i vintras sedan hennes fotvårdare pratat varmt om LC. Hon började läsa på Internet och köpte SSS rosa bok……Så frågade hon mig om jag var intresserad av att börja med SSS kost, eftersom jag ger naturlig mat till mina hundar. Jag nappade och köpte SSS bok och läste på Internet en massa om LC och SSS kost. Jag körde på i 5 veckor och gick på de veckorna upp 4 kilo. Vilket gjorde mig ganska förvirrad, så jag slutade. Men jag har sedan jag fick den första infon om kosten, trott på den här kosten att den är rätt för människan. Så nu för ca 3 veckor sedan började jag igen. men med den förevändningen att jag ska bli av med mitt sötsug och besattheten av mat + hetsätningen. Viktminskningen räknar jag med att så småningom få på köpet…….Jag gick ju ner 3 kilo nyligen, till 115,7 kilo men nu väger jag 117 igen. Fast det är ju säkerligen vatten som spökar.
Kram Gnici
Jag ser bara fördelar med den här kosten .Min familj tycker att jag är tokig som äter så här, men tänker på att det tog säkert ett år för mig att acceptera och förstå hur det här fungerarJag har inte så mycket övervikt har även börjat att träna ganska intensivt på grund av olika anledningar…jag äter levaxin för sköldkörten och frågade min läkare om jag hade svårare att gå ner i vikt för det. Men det trodde han inte men kanske en del är känsligare för sockersvängningarna och det stämmer verkligen på mig.Med den här koste så bubblar inte min mage längre och jag har fått ett jämnare humör.jag är gladare och min pms är snart ett minne blott.Jag har fått ett enklare liv föryt så bestod min dag av att tänka på vad jag skulle äta och hur mycket jag skulle handla.Nu tar jag bantarbiffar med majo till lunch eller som jag har köpt idag ett paket ölkorv möllers det funkar för mig.jag har nu gått ner ett kilo igen jag har stått på en platå ett tag samta att jag druckit någon öl då och då ,öl är som att dricka socker.
Jag äter levaxin jag med och har gått ner i vikt. Men jag vet inte om det är svårare att gå ner men om man inte har många kilon så är lite trögare.
Grattis till minust. Håller med dig att kosten helt underbar
god mat och man blir mätt.

Jag har hållt på med LC i 4 månader, jag följer atkins metoden.. hittills har jag gått ner 16 kg.. har försökt med olika bantnings metoder innan och visst har jag gått ner, men jag har aldrig klarat av att leva så..tex med låg kalori mat.. jah hatar att vara hungrig.. den här sättet att äta kommer jag alltid fortsätta med även när jag nått min målvikt. för att hålla vikten.. Jag tror det beror mkt på vad man e för människa och vad man prioriterar för mat, om man ska trivas med LC…
Mariiia: Jag har alltid älskat bröd och trodde att jag inte skulle kunna leva utan, nu gör jag det och saknar det inte. Jag har också tänkt att leva så här resten av livet, enkel och bra och lätt att hålla vikten. Jag äter LCHF.
Grattis till ditt fina resultat.
#6 Här ser jag att jag missat att svara dej Margareta.
1. Om jag testat andra sätt? Ja Viktväktarna utan något bra resultat. Nutrilett utan bra resultat.
2. Om jag haft min övervikt länge? Började vid 15 års ålder i samband med mina p-piller.
3. Hur min Fibro mår? Väldigt mycket bättre. Har inte "basvärken" kvar längre. Mår väldigt bra hela jag.
Hej LC_Skorpionen!
"Vad har det inneburit för er?" Att ställa om tankesättet kring mat och att ha hittat orsaken till min övervikt. Heureka! Slipper numera det brinnande suget efter pasta, bröd och socker som gjorde att jag åt i en dimma tills det inte gick ned mer.
"Omställning mm?" Det gick relativt enkelt andra gången, antagligen eftersom jag mjukstartade och drack mjölk, åt naturell yoghurt och dylikt vilket jag nu inte gör. Jo, yoghurt ibland, den 10% "Meze" yoghurten. Kroppen kändes dock trög, tung och seg, speciellt vid träning men efter en månad ungefär så släppte det. Den mentala omställningen är en helt annan sak och pågår fortfarande, men är OOOH! så mycket lättare nu mot första månaden. (Har hållit på i snart 8 veckor.) Har insett att vanans makt inte enbart är mental utan faktiskt har ett rent fysiskt beroende varit inblandat också!
"Fördelar/nackdelar?" +: Stabilare blodsocker, minskad vikt, jämnare humör, mindre problem med svampinfektioner vid mens, bättre för tänderna utan allt socker, billigare mat utan all frukt, bröd, godis, chips, pizza och rotfrukter etcetc. (Vi har en hel del viltkött i frysen) Och minus då? Ja, det skulle då vara svårigheten att äta rätt mat när man är på resande fot och att man alltid antingen får stå över, be om specialbehandling eller ta med eget tilltugg till fikat om man är bortbjuden.
"Varför började ni med denna kosthållning?" Jag riskerade typ2 diabetes, min far har det och många fler i släkten. Jag vägde 107 kg när jag började min viktminskning och har två småbarn som jag vill ska få behålla sin mamma i livet så länge som möjligt. Och helst att hon är pigg också och orkar med tempot!
"Om det var viktnedgång; hur har det gått? Hur har viktnedgången sett ut stadig/ojämn mm?"
Gick ned 7 kg till 100 kg med hjälp av Cambridge, men led av sug och gamla vanor. Hade redan SSS bok och läste den en vända till, och så den 23 juli började jag med hans kosthållning. Har sedan dess gått ned så jag idag väger 89,5 kg! Ibland står det stilla en vecka, ibland går det ned 0,5 kg och nu sist var det -2 kg. Beror lite på vilken tid i månaden det är:)
Lycka till!
Härliga berättelser…
En nackdel är att det är OPRAKTISKT när man är bland vanliga människor.
Ja du Margareta liiite opraktiskt är det att åka iväg på semester och att gå bort till folk.
Jag har sen tidigare inte tålt gluten och laktos+ har colon irritable som gjort att jag inte tål kaffe, cocacola osv….så nu med LC maten ovanpå det andra törs ingen bjuda hem mig längre
. Har kommit fram till att husvagnssemestrar är det som gäller i framtiden så kan jag laga maten själv. När jag är bortbjuden nu så tar jag alltid med mig maten om det värden har planerat inte passar. Jag står på mig också för om man orsakar för mycket besvär orkar dom inte bjuda hem en igen vad som än sägs. Eftersom jag inte tålt gluten och laktos under massor med år är jag van att förutse alla situationer.

Jag har snart hållt på ett år (började 7 oktober-05) och har gått ner 7 kilo. (Huvudanledningen att jag började var min 37 kiloiga övervikt. Jag hade INGEN tanke på nyttigheter eller några andra skäl) Så, min viktnedgång har varit seg, minst sagt,. Tappade en del(vätska) direkt, sen stod jag still, still , still.. i flera månader.(Men jag åt fel- för mkt kolhydrater - i god tro!)
I normala fall skulle jag ALDRIG ha fortsatt på en sån "ineffektiv diet" om det inte var så att jag mår som en prins av kosten!
Men jag fick
*slät,len hy
*energi
*magkatarren försvann
*jämt humör (blev snäll!)
*mina fotleder är slanka igen(hade vätskepålagor)
*sover gott
*mår bra helt enkelt
Nu väntar jag "bara" på viktnedgången.. *S* Den kommer nu när jag äntligen fattat att för mig gäller en kombination av kost, motion och psyke (måste stressa av). Dessutom bör jag inte gå över 20 gram kolhydrater om dagen och inte heller över 1700 kcal.
Vi är alla olika. En del kan äta mycket kalorier och ändå tappa i vikt. Inte jag, tyvärr. Jag får leva snålt och strikt, men det är det värt.
Att jag sen snubblar ibland beror på mina ovanor som är svåra att bryta.(tröstäter när jag har tråkigt eller ser umgänge som en ursäkt att äta fikabröd- men det blir mer o mer sällan)
SÅ.. häng på! Du kommer att svära och misströsta ibland, men knappast ångra dig.
Husvagn låter trevligt… är själv husvagnsägare sen 1988… det är underbart med eget kylskåp…
Hej!
Vad är LC-kost är det samma som GI-mat?
Är ny här och när man läser Era inlägg vad beträffar LC så låter det som man kan äta hur mycket goda ostar och korvar som helst, det vore ju bra.
Skicka gärna en tyoisk matsedel för LC
Roshild
Jag hoppade ju över GI och gick direkt på LCHF (lite kolhydrater, mycket fett) Så jag är inte jätteinsatt i GI! Men jag tror att GI inte i första hand förespråkar kolhydratsbegränsning, utan snarare att de kolhydrater man äter ska ha lågt glykemiskt index- som råris, quino, bulgur, bröd med hela korn etc.
Inom LC och LCHF så finns det en ganska stor spännvidd. En del äter frukt, mjölkprodukter, rotfrukter, bönor, linser mm utöver protein och fett. Andra äter inte annat än kött, fett och grädde/ost/creme fraiche. Återigen andra inget annat än kött och fett, dvs näst intill 0 i kolhydrater. Vart man själv vill ligga, det måste man känna sig fram till… Jag trodde aldrig jag skulle kunna avstå frukt, men nu har jag inte ätit mer än 1 äpple sammanlagt sedan 23 juli.